Tramwaj bez echa- wyciszanie poznańskich torowisk


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Tramwaj bez echa- wyciszanie poznańskich torowisk
Skrócony opis projektu
Ograniczenie hałasu tramwajowego w Poznaniu za pomocą absorberów na pilotażowym odcinku ul. Grunwaldzkiej (Obozowa-Grochowska).
Opis projektu
Ze Strategicznej Mapy Hałasu M.Poznania2022 wynika, że Poznań boryka się z problemem hałasu ulicznego. Hałas to nie tylko uciążliwość,ale realne zagrożenie zdrowotne.Zmniejszenie jego poziomu np.poprzez zielone torowiska, gumowe absorbery czy ekrany akustyczne to inwestycja w zdrowie publiczne mieszkańców.

Badania naukowe,raporty międzynarodowe i krajowe potwierdzają negatywny wpływ hałasu drogowego na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi:
1.WHO w "Environmental Noise Guidelines for the European Region"(2018)uznała hałas komunikacyjny za drugie po zanieczyszczeniu powietrza największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia Europejczyków.
2.Europejska Agencja Środowiska potwierdza tę tezę w "EEA Signals2023 — Health and environment inEurope"(2023),
3.Główny Inspektorat Ochrony Środow.alarmuje o hałasie w "Stanie środowiska w Polsce.Raport2022".

Projekt zakłada kontynuację miejskiej inwestycji ograniczenia hałasu poprzez wyciszenie poznańskich torowisk z zastosowaniem gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn, począwszy od odcinka Obozowa-Grochowska na linii ul.Grunwaldzkiej-jednej z głównych ulic Poznania.
Jest to rozwiązanie ekologiczne,ekonomiczne i rekomendowane przez przedstawicieli ZTM, gdyż pozwala znacząco ograniczyć emisję hałasu bez konieczności przebudowy całego torowiska.

Ww.odcinek torowiska (z odsłoniętymi szynami)generuje wysoki poziom hałasu i utrudnia codzienne życie mieszkańców, zwłaszcza tych, których domy są rozlokowane wzdłuż ulicy i obok hałasu ze szpitala zespolonego,z latającym helikopterem.
Zastosowanie ekolog.wyciszeń torowisk-m.in. na odcinkach ul. Matejki- Ronda Nowaka-Jeziorańskiego oraz ul.Smoluchowskiego-Junikowo oraz w innych częściach Poznania-przyniosło świetne rezultaty w zakresie redukcji hałasu i poprawy estetyki przestrzeni.

Zalety użycia absorberów:
-redukcja hałasu otoczenia – zmniejszenie rezonansu metal-metal przy styku koła i szyny,
-tłumienie drgań przenoszonych do gruntu i zabudowy sąsiedniej,
-możliwość montażu na istniejącym torowisku, bez konieczności jego całkowitej wymiany,
-stosunkowo niskie koszty inwestycji w porównaniu do zielonych torowisk czy ekranów akustycznych,
-odporność na warunki atmosferyczne – trwałość nawet do 25 lat,
-łatwość montażu – możliwa w ramach bieżących prac utrzymaniowych,
-obniżenie poziom hałasu nawet o 5–7 dB.

W wielu miastach europejskich(np. Wiedeń,Berlin) i polskich(np.Gdańsk, Warszawa, Wrocław) są one stosowane na odcinkach,gdzie z różnych względów nie można zastosować zielonych torowisk.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Odcinek ul. Grunwaldzkiej - między ul. Obozową a ul. Grochowską.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Projekt to kontynuacja działań inwestycyjnych podjętych przez Miasto Poznań w celu wyciszenia hałasu miejskiego prowadzonych w skali całego miasta, m.in. na torowisku ul. Grunwaldzkiej do Ronda Nowaka-Jeziorańskiego, od ul. Smoluchowskiego do Junikowa i w innych punktach Poznania. Odcinek będzie kolejnym punktem inwestycyjnym zmierzającym do zupełnego wyciszania torowiska na ul. Grunwaldzkiej- jednej z kluczowych ulic Poznania.
Uzasadnienie realizacji projektu
Argumenty świadczące o zasadności realizacji projektu to:

1. poprawa jakości życia Poznaniaków żyjących, zwłaszcza we wskazanej lokalizacji, mierzących się codziennie z hałasem ulicznym i zmniejszenie negatywnego wpływu hałasu na ich zdrowie, co wpisuje się w międzynarodowe i krajowe raporty badawcze na temat szkodliwości hałasu,
2. zastosowanie gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn na torowisku na ul. Grunwaldzkiej jako ekonomicznej (tańszej) i ekologicznej alternatywy wyciszenia torowiska.
3. uzupełnienie kolejnej części inwestycji związanej z modernizacją torowisk w Poznaniu,
4. przychylność ZTM Poznań dla proponowanego projektu,
5. spójność ze Strategią Miasta Poznania (MapaHałasu2022) w zakresie zwiększenia komfortu akustycznego mieszkańców,
6. zgodność z raportami WHO, EEA, GIOŚ - walka z hałasem jest prowadzona w większości miast Europy, w tym w Poznaniu,
7. ciche torowiska wpisują się w ideę miasta zrównoważonego – mniej hałasu, więcej zieleni, zachęta do korzystania z transportu publicznego,
8. tzw. „cicha mobilność”, która staje się priorytetem polityki miejskiej w Europie.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Wyciszenie torowiska tramwajowego to nie tylko kwestia komfortu akustycznego – to realna poprawa jakości życia mieszkańców, w tym niepełnosprawnych, dzieci i seniorów, zarówno w aspekcie zdrowotnym, psychicznym, jak i społecznym. Wpisuje się w Strategiczną Mapę Hałasu M.Poznania 2022.

Jak wyciszenie torowiska poprawia jakość życia mieszkańców?
1. Redukcja hałasu – poprawa zdrowia
Hałas powyżej 55 dB może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, zaburzeń snu i przewlekłego stresu.
Dzięki wyciszeniu mieszkańcy mogą spać spokojniej, odpoczywać, pracować i uczyć się w lepszych warunkach.

2. Poprawa komfortu psychicznego
Stały, powtarzalny hałas (o wysokich częstotliwościach, jak przy przejeździe tramwaju) powoduje rozdrażnienie, obniżenie koncentracji i zmęczenie psychiczne.
Wyciszone torowisko tworzy przyjazne, spokojne otoczenie, które pozytywnie wpływa na samopoczucie mieszkańców.

3. Wzrost bezpieczeństwa i atrakcyjności lokalnego otoczenia
Cisza = wyższa jakość przestrzeni publicznej – mieszkańcy chętniej spędzają czas na balkonach, w ogródkach, spacerują czy otwierają okna.
Ciche otoczenie zwiększa wartość nieruchomości – zarówno mieszkaniowych, jak i usługowych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Zakup, transport i montaż absorberów, oznakowanie 2 000 000
SUMA: 2 000 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 50 000
Dodatkowe załączniki
schemat organizacji ruchu drogowego po wybudowaniu szpitala zespolonego schemat ruchu- szpital-helikopter-ruch uliczny.jpg
Strategiczna mapa hałasu miasta Poznania SMH miasta Poznania 2022.pdf
Rekomendacja Stowarzyszenia im. J Ostroroga SJO rekomendacje 1.pdf
Rekomendacja Radnej Miasta Poznania Tramwaj bez echa_rekomendacja M. Antolczyk.pdf
Rekomendacja Rady Osiedla Stary Grunwald Rada Osiedla- rekomendacja.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Izabela Skorupińska
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Torowisko administrowane jest przez Zarząd Transportu Miejskiego. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 16.07.2025

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Realizacja projektu pozwoli zmniejszyć hałas generowany przez tramwaje na wskazanym w projekcie odcinku ul. Grunwaldzkiej. Obecnie torowisko pomiędzy rondem Jana Nowaka-Jeziorańskiego a skrzyżowaniem z ul. Grochowską jest w stanie zadowalającym w związku z czym nie planuje się na nim w najbliższym czasie żadnych modernizacji, które mogłyby podważać zasadność realizacji projektu PBO26. Realizacja zadania w zaproponowanej technologii jest możliwa bez konieczności procedur wynikających z prawa budowlanego.
    Zespół Obradował w składzie: Konrad Giejsztor Andrzej Gapski
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - tak - w ocenie ZTM, warto, aby swoje stanowisko przedstawił jeszcze MIR.
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 2 000 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.