Tramwaj bez Echa- wyciszanie poznańskich torowisk
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Tramwaj bez Echa- wyciszanie poznańskich torowisk
Skrócony opis projektu
Ograniczenie hałasu tramwajowego w Poznaniu za pomocą absorberów na pilotażowym odcinku ul. Grunwaldzkiej (Obozowa-Grochowska).
Opis projektu
Ze Strategicznej Mapy Hałasu M.Poznania2022 wynika, że Poznań boryka się z problemem hałasu ulicznego. Hałas to nie tylko uciążliwość,ale realne zagrożenie zdrowotne.Zmniejszenie jego poziomu np.poprzez zielone torowiska, gumowe absorbery czy ekrany akustyczne to inwestycja w zdrowie publiczne mieszkańców.
Badania naukowe,raporty międzynarodowe i krajowe potwierdzają negatywny wpływ hałasu drogowego na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi:
1.WHO w "Environmental Noise Guidelines for the European Region"(2018)uznała hałas komunikacyjny za drugie po zanieczyszczeniu powietrza największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia Europejczyków.
2.Europejska Agencja Środowiska potwierdza tę tezę w "EEA Signals2023 — Health and environment inEurope"(2023),
3.Główny Inspektorat Ochrony Środow.alarmuje o hałasie w "Stanie środowiska w Polsce.Raport2022".
Projekt zakłada kontynuację miejskiej inwestycji ograniczenia hałasu poprzez wyciszenie poznańskich torowisk z zastosowaniem gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn, począwszy od odcinka Obozowa-Grochowska na linii ul.Grunwaldzkiej-jednej z głównych ulic Poznania.
Jest to rozwiązanie ekologiczne,ekonomiczne i rekomendowane przez przedstawicieli ZTM, gdyż pozwala znacząco ograniczyć emisję hałasu bez konieczności przebudowy całego torowiska.
Ww.odcinek torowiska (z odsłoniętymi szynami)generuje wysoki poziom hałasu i utrudnia codzienne życie mieszkańców, zwłaszcza tych, których domy są rozlokowane wzdłuż ulicy i obok hałasu ze szpitala zespolonego,z latającym helikopterem.
Zastosowanie ekolog.wyciszeń torowisk-m.in. na odcinkach ul. Matejki- Ronda Nowaka-Jeziorańskiego oraz ul.Smoluchowskiego-Junikowo oraz w innych częściach Poznania-przyniosło świetne rezultaty w zakresie redukcji hałasu i poprawy estetyki przestrzeni.
Zalety użycia absorberów:
-redukcja hałasu otoczenia – zmniejszenie rezonansu metal-metal przy styku koła i szyny,
-tłumienie drgań przenoszonych do gruntu i zabudowy sąsiedniej,
-możliwość montażu na istniejącym torowisku, bez konieczności jego całkowitej wymiany,
-stosunkowo niskie koszty inwestycji w porównaniu do zielonych torowisk czy ekranów akustycznych,
-odporność na warunki atmosferyczne – trwałość nawet do 25 lat,
-łatwość montażu – możliwa w ramach bieżących prac utrzymaniowych,
-obniżenie poziom hałasu nawet o 5–7 dB.
W wielu miastach europejskich(np. Wiedeń,Berlin) i polskich(np.Gdańsk, Warszawa, Wrocław) są one stosowane na odcinkach,gdzie z różnych względów nie można zastosować zielonych torowisk.
Badania naukowe,raporty międzynarodowe i krajowe potwierdzają negatywny wpływ hałasu drogowego na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi:
1.WHO w "Environmental Noise Guidelines for the European Region"(2018)uznała hałas komunikacyjny za drugie po zanieczyszczeniu powietrza największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia Europejczyków.
2.Europejska Agencja Środowiska potwierdza tę tezę w "EEA Signals2023 — Health and environment inEurope"(2023),
3.Główny Inspektorat Ochrony Środow.alarmuje o hałasie w "Stanie środowiska w Polsce.Raport2022".
Projekt zakłada kontynuację miejskiej inwestycji ograniczenia hałasu poprzez wyciszenie poznańskich torowisk z zastosowaniem gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn, począwszy od odcinka Obozowa-Grochowska na linii ul.Grunwaldzkiej-jednej z głównych ulic Poznania.
Jest to rozwiązanie ekologiczne,ekonomiczne i rekomendowane przez przedstawicieli ZTM, gdyż pozwala znacząco ograniczyć emisję hałasu bez konieczności przebudowy całego torowiska.
Ww.odcinek torowiska (z odsłoniętymi szynami)generuje wysoki poziom hałasu i utrudnia codzienne życie mieszkańców, zwłaszcza tych, których domy są rozlokowane wzdłuż ulicy i obok hałasu ze szpitala zespolonego,z latającym helikopterem.
Zastosowanie ekolog.wyciszeń torowisk-m.in. na odcinkach ul. Matejki- Ronda Nowaka-Jeziorańskiego oraz ul.Smoluchowskiego-Junikowo oraz w innych częściach Poznania-przyniosło świetne rezultaty w zakresie redukcji hałasu i poprawy estetyki przestrzeni.
Zalety użycia absorberów:
-redukcja hałasu otoczenia – zmniejszenie rezonansu metal-metal przy styku koła i szyny,
-tłumienie drgań przenoszonych do gruntu i zabudowy sąsiedniej,
-możliwość montażu na istniejącym torowisku, bez konieczności jego całkowitej wymiany,
-stosunkowo niskie koszty inwestycji w porównaniu do zielonych torowisk czy ekranów akustycznych,
-odporność na warunki atmosferyczne – trwałość nawet do 25 lat,
-łatwość montażu – możliwa w ramach bieżących prac utrzymaniowych,
-obniżenie poziom hałasu nawet o 5–7 dB.
W wielu miastach europejskich(np. Wiedeń,Berlin) i polskich(np.Gdańsk, Warszawa, Wrocław) są one stosowane na odcinkach,gdzie z różnych względów nie można zastosować zielonych torowisk.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Odcinek ul. Grunwaldzkiej - między ul. Obozową a ul. Grochowską.Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Projekt to kontynuacja działań inwestycyjnych podjętych przez Miasto Poznań w celu wyciszenia hałasu miejskiego prowadzonych w skali całego miasta, m.in. na torowisku ul. Grunwaldzkiej do Ronda Nowaka-Jeziorańskiego, od ul. Smoluchowskiego do Junikowa i w innych punktach Poznania. Odcinek będzie kolejnym punktem inwestycyjnym zmierzającym do zupełnego wyciszania torowiska na ul. Grunwaldzkiej- jednej z kluczowych ulic Poznania.Uzasadnienie realizacji projektu
Argumenty świadczące o zasadności realizacji projektu to:
1. poprawa jakości życia Poznaniaków żyjących, zwłaszcza we wskazanej lokalizacji, mierzących się codziennie z hałasem ulicznym i zmniejszenie negatywnego wpływu hałasu na ich zdrowie, co wpisuje się w międzynarodowe i krajowe raporty badawcze na temat szkodliwości hałasu,
2. zastosowanie gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn na torowisku na ul. Grunwaldzkiej jako ekonomicznej (tańszej) i ekologicznej alternatywy wyciszenia torowiska.
3. uzupełnienie kolejnej części inwestycji związanej z modernizacją torowisk w Poznaniu,
4. przychylność ZTM Poznań dla proponowanego projektu,
5. spójność ze Strategią Miasta Poznania (MapaHałasu2022) w zakresie zwiększenia komfortu akustycznego mieszkańców,
6. zgodność z raportami WHO, EEA, GIOŚ - walka z hałasem jest prowadzona w większości miast Europy, w tym w Poznaniu,
7. ciche torowiska wpisują się w ideę miasta zrównoważonego – mniej hałasu, więcej zieleni, zachęta do korzystania z transportu publicznego,
8. tzw. „cicha mobilność”, która staje się priorytetem polityki miejskiej w Europie.
1. poprawa jakości życia Poznaniaków żyjących, zwłaszcza we wskazanej lokalizacji, mierzących się codziennie z hałasem ulicznym i zmniejszenie negatywnego wpływu hałasu na ich zdrowie, co wpisuje się w międzynarodowe i krajowe raporty badawcze na temat szkodliwości hałasu,
2. zastosowanie gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn na torowisku na ul. Grunwaldzkiej jako ekonomicznej (tańszej) i ekologicznej alternatywy wyciszenia torowiska.
3. uzupełnienie kolejnej części inwestycji związanej z modernizacją torowisk w Poznaniu,
4. przychylność ZTM Poznań dla proponowanego projektu,
5. spójność ze Strategią Miasta Poznania (MapaHałasu2022) w zakresie zwiększenia komfortu akustycznego mieszkańców,
6. zgodność z raportami WHO, EEA, GIOŚ - walka z hałasem jest prowadzona w większości miast Europy, w tym w Poznaniu,
7. ciche torowiska wpisują się w ideę miasta zrównoważonego – mniej hałasu, więcej zieleni, zachęta do korzystania z transportu publicznego,
8. tzw. „cicha mobilność”, która staje się priorytetem polityki miejskiej w Europie.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Wyciszenie torowiska tramwajowego to nie tylko kwestia komfortu akustycznego – to realna poprawa jakości życia mieszkańców, w tym niepełnosprawnych, dzieci i seniorów, zarówno w aspekcie zdrowotnym, psychicznym, jak i społecznym. Wpisuje się w Strategiczną Mapę Hałasu M.Poznania 2022.
Jak wyciszenie torowiska poprawia jakość życia mieszkańców?
1. Redukcja hałasu – poprawa zdrowia
Hałas powyżej 55 dB może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, zaburzeń snu i przewlekłego stresu.
Dzięki wyciszeniu mieszkańcy mogą spać spokojniej, odpoczywać, pracować i uczyć się w lepszych warunkach.
2. Poprawa komfortu psychicznego
Stały, powtarzalny hałas (o wysokich częstotliwościach, jak przy przejeździe tramwaju) powoduje rozdrażnienie, obniżenie koncentracji i zmęczenie psychiczne.
Wyciszone torowisko tworzy przyjazne, spokojne otoczenie, które pozytywnie wpływa na samopoczucie mieszkańców.
3. Wzrost bezpieczeństwa i atrakcyjności lokalnego otoczenia
Cisza = wyższa jakość przestrzeni publicznej – mieszkańcy chętniej spędzają czas na balkonach, w ogródkach, spacerują czy otwierają okna.
Ciche otoczenie zwiększa wartość nieruchomości – zarówno mieszkaniowych, jak i usługowych.
Jak wyciszenie torowiska poprawia jakość życia mieszkańców?
1. Redukcja hałasu – poprawa zdrowia
Hałas powyżej 55 dB może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, zaburzeń snu i przewlekłego stresu.
Dzięki wyciszeniu mieszkańcy mogą spać spokojniej, odpoczywać, pracować i uczyć się w lepszych warunkach.
2. Poprawa komfortu psychicznego
Stały, powtarzalny hałas (o wysokich częstotliwościach, jak przy przejeździe tramwaju) powoduje rozdrażnienie, obniżenie koncentracji i zmęczenie psychiczne.
Wyciszone torowisko tworzy przyjazne, spokojne otoczenie, które pozytywnie wpływa na samopoczucie mieszkańców.
3. Wzrost bezpieczeństwa i atrakcyjności lokalnego otoczenia
Cisza = wyższa jakość przestrzeni publicznej – mieszkańcy chętniej spędzają czas na balkonach, w ogródkach, spacerują czy otwierają okna.
Ciche otoczenie zwiększa wartość nieruchomości – zarówno mieszkaniowych, jak i usługowych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Zakup, transport i montaż absorberów, oznakowanie | 2 000 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 50 000 |
Dodatkowe załączniki
schemat organizacji ruchu drogowego po wybudowaniu szpitala zespolonego | schemat ruchu- szpital-helikopter-ruch uliczny.jpg |
Strategiczna mapa hałasu miasta Poznania | SMH miasta Poznania 2022.pdf |
Rekomendacja Rady Osiedla Stary Grunwald | Rada Osiedla- rekomendacja.pdf |
Rekomendacja Stowarzyszenia im. J Ostroroga | SJO rekomendacje 1.pdf |
Rekomendacja Radnej Miasta Poznania | Tramwaj bez echa_rekomendacja M. Antolczyk.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami