Tramwaj bez Echa- wyciszanie poznańskich torowisk


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Tramwaj bez Echa- wyciszanie poznańskich torowisk
Skrócony opis projektu
Ograniczenie hałasu tramwajowego w Poznaniu za pomocą absorberów na pilotażowym odcinku ul. Grunwaldzkiej (Obozowa-Grochowska).
Opis projektu
Ze Strategicznej Mapy Hałasu M.Poznania2022 wynika, że Poznań boryka się z problemem hałasu ulicznego. Hałas to nie tylko uciążliwość,ale realne zagrożenie zdrowotne.Zmniejszenie jego poziomu np.poprzez zielone torowiska, gumowe absorbery czy ekrany akustyczne to inwestycja w zdrowie publiczne mieszkańców.

Badania naukowe,raporty międzynarodowe i krajowe potwierdzają negatywny wpływ hałasu drogowego na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi:
1.WHO w "Environmental Noise Guidelines for the European Region"(2018)uznała hałas komunikacyjny za drugie po zanieczyszczeniu powietrza największe zagrożenie środowiskowe dla zdrowia Europejczyków.
2.Europejska Agencja Środowiska potwierdza tę tezę w "EEA Signals2023 — Health and environment inEurope"(2023),
3.Główny Inspektorat Ochrony Środow.alarmuje o hałasie w "Stanie środowiska w Polsce.Raport2022".

Projekt zakłada kontynuację miejskiej inwestycji ograniczenia hałasu poprzez wyciszenie poznańskich torowisk z zastosowaniem gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn, począwszy od odcinka Obozowa-Grochowska na linii ul.Grunwaldzkiej-jednej z głównych ulic Poznania.
Jest to rozwiązanie ekologiczne,ekonomiczne i rekomendowane przez przedstawicieli ZTM, gdyż pozwala znacząco ograniczyć emisję hałasu bez konieczności przebudowy całego torowiska.

Ww.odcinek torowiska (z odsłoniętymi szynami)generuje wysoki poziom hałasu i utrudnia codzienne życie mieszkańców, zwłaszcza tych, których domy są rozlokowane wzdłuż ulicy i obok hałasu ze szpitala zespolonego,z latającym helikopterem.
Zastosowanie ekolog.wyciszeń torowisk-m.in. na odcinkach ul. Matejki- Ronda Nowaka-Jeziorańskiego oraz ul.Smoluchowskiego-Junikowo oraz w innych częściach Poznania-przyniosło świetne rezultaty w zakresie redukcji hałasu i poprawy estetyki przestrzeni.

Zalety użycia absorberów:
-redukcja hałasu otoczenia – zmniejszenie rezonansu metal-metal przy styku koła i szyny,
-tłumienie drgań przenoszonych do gruntu i zabudowy sąsiedniej,
-możliwość montażu na istniejącym torowisku, bez konieczności jego całkowitej wymiany,
-stosunkowo niskie koszty inwestycji w porównaniu do zielonych torowisk czy ekranów akustycznych,
-odporność na warunki atmosferyczne – trwałość nawet do 25 lat,
-łatwość montażu – możliwa w ramach bieżących prac utrzymaniowych,
-obniżenie poziom hałasu nawet o 5–7 dB.

W wielu miastach europejskich(np. Wiedeń,Berlin) i polskich(np.Gdańsk, Warszawa, Wrocław) są one stosowane na odcinkach,gdzie z różnych względów nie można zastosować zielonych torowisk.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Odcinek ul. Grunwaldzkiej - między ul. Obozową a ul. Grochowską.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Projekt to kontynuacja działań inwestycyjnych podjętych przez Miasto Poznań w celu wyciszenia hałasu miejskiego prowadzonych w skali całego miasta, m.in. na torowisku ul. Grunwaldzkiej do Ronda Nowaka-Jeziorańskiego, od ul. Smoluchowskiego do Junikowa i w innych punktach Poznania. Odcinek będzie kolejnym punktem inwestycyjnym zmierzającym do zupełnego wyciszania torowiska na ul. Grunwaldzkiej- jednej z kluczowych ulic Poznania.
Uzasadnienie realizacji projektu
Argumenty świadczące o zasadności realizacji projektu to:

1. poprawa jakości życia Poznaniaków żyjących, zwłaszcza we wskazanej lokalizacji, mierzących się codziennie z hałasem ulicznym i zmniejszenie negatywnego wpływu hałasu na ich zdrowie, co wpisuje się w międzynarodowe i krajowe raporty badawcze na temat szkodliwości hałasu,
2. zastosowanie gumowych absorberów montowanych po bokach istniejących szyn na torowisku na ul. Grunwaldzkiej jako ekonomicznej (tańszej) i ekologicznej alternatywy wyciszenia torowiska.
3. uzupełnienie kolejnej części inwestycji związanej z modernizacją torowisk w Poznaniu,
4. przychylność ZTM Poznań dla proponowanego projektu,
5. spójność ze Strategią Miasta Poznania (MapaHałasu2022) w zakresie zwiększenia komfortu akustycznego mieszkańców,
6. zgodność z raportami WHO, EEA, GIOŚ - walka z hałasem jest prowadzona w większości miast Europy, w tym w Poznaniu,
7. ciche torowiska wpisują się w ideę miasta zrównoważonego – mniej hałasu, więcej zieleni, zachęta do korzystania z transportu publicznego,
8. tzw. „cicha mobilność”, która staje się priorytetem polityki miejskiej w Europie.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Wyciszenie torowiska tramwajowego to nie tylko kwestia komfortu akustycznego – to realna poprawa jakości życia mieszkańców, w tym niepełnosprawnych, dzieci i seniorów, zarówno w aspekcie zdrowotnym, psychicznym, jak i społecznym. Wpisuje się w Strategiczną Mapę Hałasu M.Poznania 2022.

Jak wyciszenie torowiska poprawia jakość życia mieszkańców?
1. Redukcja hałasu – poprawa zdrowia
Hałas powyżej 55 dB może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia, zaburzeń snu i przewlekłego stresu.
Dzięki wyciszeniu mieszkańcy mogą spać spokojniej, odpoczywać, pracować i uczyć się w lepszych warunkach.

2. Poprawa komfortu psychicznego
Stały, powtarzalny hałas (o wysokich częstotliwościach, jak przy przejeździe tramwaju) powoduje rozdrażnienie, obniżenie koncentracji i zmęczenie psychiczne.
Wyciszone torowisko tworzy przyjazne, spokojne otoczenie, które pozytywnie wpływa na samopoczucie mieszkańców.

3. Wzrost bezpieczeństwa i atrakcyjności lokalnego otoczenia
Cisza = wyższa jakość przestrzeni publicznej – mieszkańcy chętniej spędzają czas na balkonach, w ogródkach, spacerują czy otwierają okna.
Ciche otoczenie zwiększa wartość nieruchomości – zarówno mieszkaniowych, jak i usługowych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Zakup, transport i montaż absorberów, oznakowanie 2 000 000
SUMA: 2 000 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 50 000
Dodatkowe załączniki
schemat organizacji ruchu drogowego po wybudowaniu szpitala zespolonego schemat ruchu- szpital-helikopter-ruch uliczny.jpg
Strategiczna mapa hałasu miasta Poznania SMH miasta Poznania 2022.pdf
Rekomendacja Rady Osiedla Stary Grunwald Rada Osiedla- rekomendacja.pdf
Rekomendacja Stowarzyszenia im. J Ostroroga SJO rekomendacje 1.pdf
Rekomendacja Radnej Miasta Poznania Tramwaj bez echa_rekomendacja M. Antolczyk.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Izabela Skorupińska
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.