Disc Golf nad Wartą


Kategoria
projekt rejonowy mały > 10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
Disc Golf nad Wartą
Skrócony opis projektu
Budowa pola do rzucania frisbee – sport i rekreacja dla każdego
Opis projektu
Celem projektu jest budowa ogólnodostępnego pola do disc golfa – sportu polegającego na rzucaniu specjalnym dyskiem (frisbee) do metalowego kosza. To forma aktywności dostępna dla każdego – niezależnie od wieku i kondycji – idealna zarówno dla rodzin z dziećmi, młodzieży, jak i seniorów. Pole planowane jest w zielonym terenie przy Warcie, pod Mostem Przemysła I – miejscu łatwo dostępnym, a jednocześnie obecnie niedostatecznie zagospodarowanym rekreacyjnie.

Disc golf łączy elementy spaceru, celności i lekkiego wysiłku fizycznego. Dzięki niskiemu progowi wejścia (brak konieczności zakupu drogiego sprzętu). Gra cieszy się dużą popularnością w USA, Finlandii i Norwegii, w Polsce zyskuje rosnącą popularność w miastach takich jak Gdańsk, Wrocław czy Olsztyn. Jest cicha, bezpieczna, niewymagająca ingerencji w przyrodę i idealnie nadaje się do realizacji w otwartych terenach zielonych. Grać można indywidualnie lub w grupach, bez konieczności wcześniejszego umawiania się czy rezerwacji.

Zakres projektu obejmuje:
- budowę 9 stanowisk do gry (kosze i miejsca startowe),
- montaż tablic informacyjnych z zasadami gry oraz mapą pola,
- przygotowanie terenu – np. wykoszenie, ewentualne niwelacje, dostosowania,
- stworzenie przestrzeni bezpiecznej i przyjaznej dla mieszkańców oraz przyrody

Dodatkowo pole może być wykorzystywane przez lokalne szkoły i placówki edukacyjne do prowadzenia zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Zwiększy to jego użyteczność społeczno-edukacyjną i włączy nowe grupy w działania prozdrowotne.

Pole będzie ogólnodostępne, całoroczne i bezpłatne. Teren nad Wartą, choć nieco oddalony od głównej trasy Wartostrady, jest łatwo dostępny pieszo i rowerem, a jego aktywizacja poprawi bezpieczeństwo i jakość zagospodarowania nadrzecznego pasa zieleni.

Projekt promuje zdrowy styl życia, integrację międzypokoleniową i aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Jego realizacja zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i będzie stanowić nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych form rekreacji miejskiej, niewymagającą dużych inwestycji ani kosztów utrzymania.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Hetmańska / Most Przemysła I / tereny nad Wartą

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Lokalizacja pozwala na naturalne wkomponowanie pola do disc golfa w istniejącą infrastrukturę bez potrzeby dużej ingerencji w środowisko.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt zakłada stworzenie ogólnodostępnego miejsca do aktywności fizycznej, które nie wymaga dużych nakładów ani specjalistycznego sprzętu. Projekt jest stosunkowo niskokosztowy, trwały, całoroczny i cichy. Uzupełni ofertę sportowo-rekreacyjną Poznania, szczególnie w południowej części miasta.

Pole może być wykorzystywane przez mieszkańców, szkoły i organizacje sportowe. Zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i poprawi jakość życia lokalnej społeczności. Disc golf to sport o prostych zasadach, odpowiedni dla osób w każdym wieku. Nie generuje hałasu i jest przyjazny dla środowiska, dlatego dobrze wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju miasta.

Planowana lokalizacja – teren zielony pod Mostem Przemysła I – obecnie nie pełni funkcji rekreacyjnej, choć jest znany wśród spacerowiczów i rowerzystów. Projekt ożywi ten obszar, zwiększając jego funkcjonalność.

Koncepcja powstania pola do disc golfa w Poznaniu była omawiana z przedstawicielem Zarządu Zieleni Miejskiej podczas wizji lokalnej i spotkała się z przychylną oceną. W celu utrzymania atrakcyjności zrealizowanej inwestycji sugerowane będzie coroczne skoczenie wysokiej trawy.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt pola do disc golfa spełnia zasady projektowania uniwersalnego. Teren będzie ogólnodostępny, bez barier architektonicznych, z możliwie utwardzonym dojściem do pierwszych stanowisk. Gra jest prosta i intuicyjna – zasady można łatwo zrozumieć, a tablice z instrukcjami będą czytelne i umieszczone na wysokości dostępnej również dla osób poruszających się na wózkach.

Disc golf nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani dużego wysiłku, dlatego jest odpowiedni także dla seniorów i osób z ograniczoną sprawnością. Gracze mogą dostosować tempo i intensywność do swoich możliwości, co sprzyja integracji społecznej.

Ograniczeniem może być jedynie brak motoryki rąk (niemożność rzutu) oraz całkowita niewidomość – z uwagi na konieczność widzenia celu i dysku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Kosze do disc golfa (certyfikowane) - 9 szt. 18 000
Miejsca startowe pokryte sztuczną trawą - 9 szt. 7 200
Tablica informacyjna + tabliczki dołków - 9 szt. 4 000
Prace terenowe (koszenie, niwelacja, montaż tablic, koszy i miejsc startowych) 18 800
Projekt i layout pola (mapa, dokumentacja, pomiar) 2 000
SUMA: 50 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 2 500
Dodatkowe załączniki
Rodzinna rozgrywka w disc golfa latem PBO26_Rodzinna rozgrywka latem - kosz disc golf park.jpg
Gracz rzucający dysk zimą PBO26_Gracz rzucaj_cy dysk zim_.jpg
Przykład miejsca startowego PBO26_Miejsce startowe.jpg
Ulotka z zasadami disc golf Złotów PBO26_Ulotka disc golf park - Z_ot_w.jpg
Przykład tablicy informacyjnej z mapą pola PBO_Tablica informacyjna LUBO_ - mapa_compressed (1).pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Paweł Słotwiński
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.

Opiniowanie projektu przez:

  • wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Sportu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Bazując na aprobacie zarządcy terenu (Zarząd Zieleni Miejskiej) Wydział Sportu rekomenduje projekt do realizacji. Dico Golf to innowacyjna i integracyjna forma aktywności fizycznej, która w atrakcyjny sposób łączy elementy spaceru, zręczności i dobrej zabawy. Dzięki prostym zasadom, niskiej barierze wejścia i możliwości gry w różnorodnych przestrzeniach – od parków po tereny rekreacyjne – Dico Golf doskonale sprawdza się jako narzędzie aktywizujące mieszkańców w różnym wieku. To sport sprzyjający integracji międzypokoleniowej, wspierający zdrowy styl życia i zachęcający do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Włączenie Dico Golfa do lokalnych programów rekreacyjnych może znacząco przyczynić się do budowy silniejszej, bardziej zaangażowanej społeczności.
    Zespół Obradował w składzie: Patrycja Wyciszkiewicz, Renata Szymkowiak, Paweł Koralewski.
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 50 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 2 500 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.