Disc Golf nad Wartą
Kategoria
projekt rejonowy mały >
10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
Disc Golf nad Wartą
Skrócony opis projektu
Budowa pola do rzucania frisbee – sport i rekreacja dla każdego
Opis projektu
Celem projektu jest budowa ogólnodostępnego pola do disc golfa – sportu polegającego na rzucaniu specjalnym dyskiem (frisbee) do metalowego kosza. To forma aktywności dostępna dla każdego – niezależnie od wieku i kondycji – idealna zarówno dla rodzin z dziećmi, młodzieży, jak i seniorów. Pole planowane jest w zielonym terenie przy Warcie, pod Mostem Przemysła I – miejscu łatwo dostępnym, a jednocześnie obecnie niedostatecznie zagospodarowanym rekreacyjnie.
Disc golf łączy elementy spaceru, celności i lekkiego wysiłku fizycznego. Dzięki niskiemu progowi wejścia (brak konieczności zakupu drogiego sprzętu). Gra cieszy się dużą popularnością w USA, Finlandii i Norwegii, w Polsce zyskuje rosnącą popularność w miastach takich jak Gdańsk, Wrocław czy Olsztyn. Jest cicha, bezpieczna, niewymagająca ingerencji w przyrodę i idealnie nadaje się do realizacji w otwartych terenach zielonych. Grać można indywidualnie lub w grupach, bez konieczności wcześniejszego umawiania się czy rezerwacji.
Zakres projektu obejmuje:
- budowę 9 stanowisk do gry (kosze i miejsca startowe),
- montaż tablic informacyjnych z zasadami gry oraz mapą pola,
- przygotowanie terenu – np. wykoszenie, ewentualne niwelacje, dostosowania,
- stworzenie przestrzeni bezpiecznej i przyjaznej dla mieszkańców oraz przyrody
Dodatkowo pole może być wykorzystywane przez lokalne szkoły i placówki edukacyjne do prowadzenia zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Zwiększy to jego użyteczność społeczno-edukacyjną i włączy nowe grupy w działania prozdrowotne.
Pole będzie ogólnodostępne, całoroczne i bezpłatne. Teren nad Wartą, choć nieco oddalony od głównej trasy Wartostrady, jest łatwo dostępny pieszo i rowerem, a jego aktywizacja poprawi bezpieczeństwo i jakość zagospodarowania nadrzecznego pasa zieleni.
Projekt promuje zdrowy styl życia, integrację międzypokoleniową i aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Jego realizacja zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i będzie stanowić nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych form rekreacji miejskiej, niewymagającą dużych inwestycji ani kosztów utrzymania.
Disc golf łączy elementy spaceru, celności i lekkiego wysiłku fizycznego. Dzięki niskiemu progowi wejścia (brak konieczności zakupu drogiego sprzętu). Gra cieszy się dużą popularnością w USA, Finlandii i Norwegii, w Polsce zyskuje rosnącą popularność w miastach takich jak Gdańsk, Wrocław czy Olsztyn. Jest cicha, bezpieczna, niewymagająca ingerencji w przyrodę i idealnie nadaje się do realizacji w otwartych terenach zielonych. Grać można indywidualnie lub w grupach, bez konieczności wcześniejszego umawiania się czy rezerwacji.
Zakres projektu obejmuje:
- budowę 9 stanowisk do gry (kosze i miejsca startowe),
- montaż tablic informacyjnych z zasadami gry oraz mapą pola,
- przygotowanie terenu – np. wykoszenie, ewentualne niwelacje, dostosowania,
- stworzenie przestrzeni bezpiecznej i przyjaznej dla mieszkańców oraz przyrody
Dodatkowo pole może być wykorzystywane przez lokalne szkoły i placówki edukacyjne do prowadzenia zajęć ruchowych na świeżym powietrzu. Zwiększy to jego użyteczność społeczno-edukacyjną i włączy nowe grupy w działania prozdrowotne.
Pole będzie ogólnodostępne, całoroczne i bezpłatne. Teren nad Wartą, choć nieco oddalony od głównej trasy Wartostrady, jest łatwo dostępny pieszo i rowerem, a jego aktywizacja poprawi bezpieczeństwo i jakość zagospodarowania nadrzecznego pasa zieleni.
Projekt promuje zdrowy styl życia, integrację międzypokoleniową i aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Jego realizacja zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i będzie stanowić nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych form rekreacji miejskiej, niewymagającą dużych inwestycji ani kosztów utrzymania.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Hetmańska / Most Przemysła I / tereny nad WartąInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Lokalizacja pozwala na naturalne wkomponowanie pola do disc golfa w istniejącą infrastrukturę bez potrzeby dużej ingerencji w środowisko.Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt zakłada stworzenie ogólnodostępnego miejsca do aktywności fizycznej, które nie wymaga dużych nakładów ani specjalistycznego sprzętu. Projekt jest stosunkowo niskokosztowy, trwały, całoroczny i cichy. Uzupełni ofertę sportowo-rekreacyjną Poznania, szczególnie w południowej części miasta.
Pole może być wykorzystywane przez mieszkańców, szkoły i organizacje sportowe. Zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i poprawi jakość życia lokalnej społeczności. Disc golf to sport o prostych zasadach, odpowiedni dla osób w każdym wieku. Nie generuje hałasu i jest przyjazny dla środowiska, dlatego dobrze wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju miasta.
Planowana lokalizacja – teren zielony pod Mostem Przemysła I – obecnie nie pełni funkcji rekreacyjnej, choć jest znany wśród spacerowiczów i rowerzystów. Projekt ożywi ten obszar, zwiększając jego funkcjonalność.
Koncepcja powstania pola do disc golfa w Poznaniu była omawiana z przedstawicielem Zarządu Zieleni Miejskiej podczas wizji lokalnej i spotkała się z przychylną oceną. W celu utrzymania atrakcyjności zrealizowanej inwestycji sugerowane będzie coroczne skoczenie wysokiej trawy.
Pole może być wykorzystywane przez mieszkańców, szkoły i organizacje sportowe. Zwiększy atrakcyjność terenów nadwarciańskich i poprawi jakość życia lokalnej społeczności. Disc golf to sport o prostych zasadach, odpowiedni dla osób w każdym wieku. Nie generuje hałasu i jest przyjazny dla środowiska, dlatego dobrze wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju miasta.
Planowana lokalizacja – teren zielony pod Mostem Przemysła I – obecnie nie pełni funkcji rekreacyjnej, choć jest znany wśród spacerowiczów i rowerzystów. Projekt ożywi ten obszar, zwiększając jego funkcjonalność.
Koncepcja powstania pola do disc golfa w Poznaniu była omawiana z przedstawicielem Zarządu Zieleni Miejskiej podczas wizji lokalnej i spotkała się z przychylną oceną. W celu utrzymania atrakcyjności zrealizowanej inwestycji sugerowane będzie coroczne skoczenie wysokiej trawy.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt pola do disc golfa spełnia zasady projektowania uniwersalnego. Teren będzie ogólnodostępny, bez barier architektonicznych, z możliwie utwardzonym dojściem do pierwszych stanowisk. Gra jest prosta i intuicyjna – zasady można łatwo zrozumieć, a tablice z instrukcjami będą czytelne i umieszczone na wysokości dostępnej również dla osób poruszających się na wózkach.
Disc golf nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani dużego wysiłku, dlatego jest odpowiedni także dla seniorów i osób z ograniczoną sprawnością. Gracze mogą dostosować tempo i intensywność do swoich możliwości, co sprzyja integracji społecznej.
Ograniczeniem może być jedynie brak motoryki rąk (niemożność rzutu) oraz całkowita niewidomość – z uwagi na konieczność widzenia celu i dysku.
Disc golf nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani dużego wysiłku, dlatego jest odpowiedni także dla seniorów i osób z ograniczoną sprawnością. Gracze mogą dostosować tempo i intensywność do swoich możliwości, co sprzyja integracji społecznej.
Ograniczeniem może być jedynie brak motoryki rąk (niemożność rzutu) oraz całkowita niewidomość – z uwagi na konieczność widzenia celu i dysku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Kosze do disc golfa (certyfikowane) - 9 szt. | 18 000 |
Miejsca startowe pokryte sztuczną trawą - 9 szt. | 7 200 |
Tablica informacyjna + tabliczki dołków - 9 szt. | 4 000 |
Prace terenowe (koszenie, niwelacja, montaż tablic, koszy i miejsc startowych) | 18 800 |
Projekt i layout pola (mapa, dokumentacja, pomiar) | 2 000 |
SUMA: | 50 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 2 500 |
Dodatkowe załączniki
Rodzinna rozgrywka w disc golfa latem | PBO26_Rodzinna rozgrywka latem - kosz disc golf park.jpg |
Gracz rzucający dysk zimą | PBO26_Gracz rzucaj_cy dysk zim_.jpg |
Przykład miejsca startowego | PBO26_Miejsce startowe.jpg |
Ulotka z zasadami disc golf Złotów | PBO26_Ulotka disc golf park - Z_ot_w.jpg |
Przykład tablicy informacyjnej z mapą pola | PBO_Tablica informacyjna LUBO_ - mapa_compressed (1).pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Sportu
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Bazując na aprobacie zarządcy terenu (Zarząd Zieleni Miejskiej) Wydział Sportu rekomenduje projekt do realizacji. Dico Golf to innowacyjna i integracyjna forma aktywności fizycznej, która w atrakcyjny sposób łączy elementy spaceru, zręczności i dobrej zabawy. Dzięki prostym zasadom, niskiej barierze wejścia i możliwości gry w różnorodnych przestrzeniach – od parków po tereny rekreacyjne – Dico Golf doskonale sprawdza się jako narzędzie aktywizujące mieszkańców w różnym wieku. To sport sprzyjający integracji międzypokoleniowej, wspierający zdrowy styl życia i zachęcający do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Włączenie Dico Golfa do lokalnych programów rekreacyjnych może znacząco przyczynić się do budowy silniejszej, bardziej zaangażowanej społeczności.Zespół Obradował w składzie: Patrycja Wyciszkiewicz, Renata Szymkowiak, Paweł Koralewski.Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 50 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 2 500 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 50 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 5 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie