Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie
Kategoria
projekt rejonowy duży >
7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo
Nazwa projektu
Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie
Skrócony opis projektu
Upamiętnijmy kolejkę wąskotorową, która kursowała 100 lat temu przez Radojewo!
Opis projektu
Propozycja ta ma na celu upamiętnienie mało znanego a niezwykle ciekawego faktu kursowania na trasie Tama Garbarska-Biedrusko sto lat temu kolejki wąskotorowej. Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Trasę kolejki wąskotorowej oddano do użytku 21 lipca 1923 r. Wybudował ją 3. pułk wojsk kolejowych. Kolej wąskotorowa była wówczas popularnym, względnie tanim i szybkim w budowie środkiem transportu. Wąski rozstaw torów oznaczał mniej zajętych na potrzeby kolejki gruntów. W związku z tym w tamtych czasach kolej wąskotorowa sprawdzała się zarówno w przemyśle, jak i tam, gdzie budowa kolei klasycznej byłaby nieopłacalna lub wręcz niemożliwa technicznie.
Na zrelacjonowaną w prasie, m.in. w periodyku Żołnierz wielkopolski z ilustracjami (wydanie z 10 sierpnia 1923 r.), uroczystość poświęcenia kolejki przybyło wielu gości m.in.: dowódca kręgu Korpusu VII generał dywizji Kazimierz Raszewski, starosta poznański Tadeusz Kłos i prezydent miasta Poznania Cyryl Ratajski. Ten ostatni wyraził ogromną radość, że bierze udział w tak pięknej i doniosłej uroczystości i przyrzekł pomoc w dalszym rozwoju kolejki. Mieszkańcy miejscowości znajdujących się na jej trasie, jako wyraz radości wznieśli szereg bram triumfalnych. W trakcie przejazdu kolejki mieszkańcy ustawiali się na jej szlaku aby wiwatować i pozdrawiać pierwszych pasażerów.
Trasa liczyła 17,4 km i biegła wzdłuż lewego brzegu Warty, obok drogi przez Szeląg, Naramowice i Radojewo. W tych miejscowościach znajdowały się punkty mijania i przystanki. Tabor składał się m.in. z parowozu firmy Henschel & Sohn i wagonów towarowych pruskich kolei wąskotorowych. Te charakterystyczne dla wojskowych kolei polowych parowozy do 1980 r. wykorzystywane były jeszcze na trasach leśnych i cukrowniczych. Obecnie podobne maszyny znajdują się w Tarnowskich Górach, Sochaczewie, Skierniewicach i Wenecji.
Niestety kolejka po pięciu lub sześciu latach przestała funkcjonować. Przywróćmy o niej pamięć!
Na zrelacjonowaną w prasie, m.in. w periodyku Żołnierz wielkopolski z ilustracjami (wydanie z 10 sierpnia 1923 r.), uroczystość poświęcenia kolejki przybyło wielu gości m.in.: dowódca kręgu Korpusu VII generał dywizji Kazimierz Raszewski, starosta poznański Tadeusz Kłos i prezydent miasta Poznania Cyryl Ratajski. Ten ostatni wyraził ogromną radość, że bierze udział w tak pięknej i doniosłej uroczystości i przyrzekł pomoc w dalszym rozwoju kolejki. Mieszkańcy miejscowości znajdujących się na jej trasie, jako wyraz radości wznieśli szereg bram triumfalnych. W trakcie przejazdu kolejki mieszkańcy ustawiali się na jej szlaku aby wiwatować i pozdrawiać pierwszych pasażerów.
Trasa liczyła 17,4 km i biegła wzdłuż lewego brzegu Warty, obok drogi przez Szeląg, Naramowice i Radojewo. W tych miejscowościach znajdowały się punkty mijania i przystanki. Tabor składał się m.in. z parowozu firmy Henschel & Sohn i wagonów towarowych pruskich kolei wąskotorowych. Te charakterystyczne dla wojskowych kolei polowych parowozy do 1980 r. wykorzystywane były jeszcze na trasach leśnych i cukrowniczych. Obecnie podobne maszyny znajdują się w Tarnowskich Górach, Sochaczewie, Skierniewicach i Wenecji.
Niestety kolejka po pięciu lub sześciu latach przestała funkcjonować. Przywróćmy o niej pamięć!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
działka 55/12/4/2 (obok przystanku autobusowego)Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
inna potencjalna lokalizacja: działka 55/12/95/3 (plac zabaw, który powstał w ramach PBO)Uzasadnienie realizacji projektu
Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Będzie mieć zatem i walor edukacyjny.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt nie tylko będzie przeznaczony dla wszystkich mieszkańców, ale wręcz będzie szczególnie dedykowany osobom z niepełnosprawnością wzroku, podobnie jak inne makiety z brązu znajdujące się w centrum Poznania (na Starym Rynku, pl. A. Mickiewicza, na Ostrowie Tumskim)- pozwoli odkryć im obiekt zmysłem dotyku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
wykonanie i postawienie makiety | 150 000 |
SUMA: | 150 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu.
Wnioskodawca wskazał 2 lokalizacje. Pierwsza z nich to pas drogi publicznej / chodnik obok przystanku autobusowego Radojewo. Teren ten administrowany jest przez Zarząd Dróg Miejskich.
Natomiast druga lokalizacja tj. nieruchomość oznaczona ewidencyjnie jako: 55/12/95/3, została przekazana Radzie Osiedla do korzystania.
W związku z powyższym, prosimy ZDM i ZZM o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 22.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Realizacja projektu na działce położonej obok przystanku autobusowego (nr ewid. 55/12/4/2) nie jest możliwa ze względu na niewystarczającą szerokość pasa drogowego poza obszarem jezdni. W przedmiotowej lokalizacji – przy ul. Piołunowej – szerokość pasa drogowego wynosi niespełna 3 metry. Zgodnie z obowiązującymi Standardami Dostępności dla Miasta Poznania (przyjętymi Zarządzeniem nr 817/2018/P Prezydenta Miasta Poznania z dnia 14 listopada 2018 r.), bezpieczna skrajnia ruchu pieszego musi uwzględniać podstawowe parametry ergonomiczne osób o ograniczonej mobilności. Minimalna szerokość ciągu pieszego wolnego od przeszkód powinna wynosić co najmniej 2,0 m, co umożliwia swobodne mijanie się dwóch osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dwóch osób towarzyszących osobie na wózku. Pozostała dostępna przestrzeń jest zbyt wąska, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie planowanej makiety w funkcji turystycznej. Dodatkowo, jak sam wskazuje autor projektu, jego celem jest „upamiętnienie kolejki wąskotorowej, która kursowała 100 lat temu przez Radojewo”, co pozostaje w sprzeczności z założeniami Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego, który nie przewiduje finansowania projektów o charakterze upamiętniającym czy historycznym. W związku z powyższym, projekt jest niezgodny z § 3 pkt 16 ppkt 8) oraz § 4 pkt 7 ppkt 7a) Zasad, co uniemożliwia wydanie pozytywnej rekomendacji.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian KozińskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - tak13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 150 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie - zarządca terenu : Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)