Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie
Kategoria
projekt rejonowy duży >
7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo
Nazwa projektu
Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie
Skrócony opis projektu
Upamiętnijmy kolejkę wąskotorową, która kursowała 100 lat temu przez Radojewo!
Opis projektu
Propozycja ta ma na celu upamiętnienie mało znanego a niezwykle ciekawego faktu kursowania na trasie Tama Garbarska-Biedrusko sto lat temu kolejki wąskotorowej. Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Trasę kolejki wąskotorowej oddano do użytku 21 lipca 1923 r. Wybudował ją 3. pułk wojsk kolejowych. Kolej wąskotorowa była wówczas popularnym, względnie tanim i szybkim w budowie środkiem transportu. Wąski rozstaw torów oznaczał mniej zajętych na potrzeby kolejki gruntów. W związku z tym w tamtych czasach kolej wąskotorowa sprawdzała się zarówno w przemyśle, jak i tam, gdzie budowa kolei klasycznej byłaby nieopłacalna lub wręcz niemożliwa technicznie.
Na zrelacjonowaną w prasie, m.in. w periodyku Żołnierz wielkopolski z ilustracjami (wydanie z 10 sierpnia 1923 r.), uroczystość poświęcenia kolejki przybyło wielu gości m.in.: dowódca kręgu Korpusu VII generał dywizji Kazimierz Raszewski, starosta poznański Tadeusz Kłos i prezydent miasta Poznania Cyryl Ratajski. Ten ostatni wyraził ogromną radość, że bierze udział w tak pięknej i doniosłej uroczystości i przyrzekł pomoc w dalszym rozwoju kolejki. Mieszkańcy miejscowości znajdujących się na jej trasie, jako wyraz radości wznieśli szereg bram triumfalnych. W trakcie przejazdu kolejki mieszkańcy ustawiali się na jej szlaku aby wiwatować i pozdrawiać pierwszych pasażerów.
Trasa liczyła 17,4 km i biegła wzdłuż lewego brzegu Warty, obok drogi przez Szeląg, Naramowice i Radojewo. W tych miejscowościach znajdowały się punkty mijania i przystanki. Tabor składał się m.in. z parowozu firmy Henschel & Sohn i wagonów towarowych pruskich kolei wąskotorowych. Te charakterystyczne dla wojskowych kolei polowych parowozy do 1980 r. wykorzystywane były jeszcze na trasach leśnych i cukrowniczych. Obecnie podobne maszyny znajdują się w Tarnowskich Górach, Sochaczewie, Skierniewicach i Wenecji.
Niestety kolejka po pięciu lub sześciu latach przestała funkcjonować. Przywróćmy o niej pamięć!
Na zrelacjonowaną w prasie, m.in. w periodyku Żołnierz wielkopolski z ilustracjami (wydanie z 10 sierpnia 1923 r.), uroczystość poświęcenia kolejki przybyło wielu gości m.in.: dowódca kręgu Korpusu VII generał dywizji Kazimierz Raszewski, starosta poznański Tadeusz Kłos i prezydent miasta Poznania Cyryl Ratajski. Ten ostatni wyraził ogromną radość, że bierze udział w tak pięknej i doniosłej uroczystości i przyrzekł pomoc w dalszym rozwoju kolejki. Mieszkańcy miejscowości znajdujących się na jej trasie, jako wyraz radości wznieśli szereg bram triumfalnych. W trakcie przejazdu kolejki mieszkańcy ustawiali się na jej szlaku aby wiwatować i pozdrawiać pierwszych pasażerów.
Trasa liczyła 17,4 km i biegła wzdłuż lewego brzegu Warty, obok drogi przez Szeląg, Naramowice i Radojewo. W tych miejscowościach znajdowały się punkty mijania i przystanki. Tabor składał się m.in. z parowozu firmy Henschel & Sohn i wagonów towarowych pruskich kolei wąskotorowych. Te charakterystyczne dla wojskowych kolei polowych parowozy do 1980 r. wykorzystywane były jeszcze na trasach leśnych i cukrowniczych. Obecnie podobne maszyny znajdują się w Tarnowskich Górach, Sochaczewie, Skierniewicach i Wenecji.
Niestety kolejka po pięciu lub sześciu latach przestała funkcjonować. Przywróćmy o niej pamięć!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
działka 55/12/4/2 (obok przystanku autobusowego)Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
inna potencjalna lokalizacja: działka 55/12/95/3 (plac zabaw, który powstał w ramach PBO)Uzasadnienie realizacji projektu
Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Będzie mieć zatem i walor edukacyjny.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt nie tylko będzie przeznaczony dla wszystkich mieszkańców, ale wręcz będzie szczególnie dedykowany osobom z niepełnosprawnością wzroku, podobnie jak inne makiety z brązu znajdujące się w centrum Poznania (na Starym Rynku, pl. A. Mickiewicza, na Ostrowie Tumskim)- pozwoli odkryć im obiekt zmysłem dotyku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
wykonanie i postawienie makiety | 150 000 |
SUMA: | 150 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami