Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie


Kategoria
projekt rejonowy duży > 7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo
Nazwa projektu
Makieta dawnej kolejki wąskotorowej w Radojewie
Skrócony opis projektu
Upamiętnijmy kolejkę wąskotorową, która kursowała 100 lat temu przez Radojewo!
Opis projektu
Propozycja ta ma na celu upamiętnienie mało znanego a niezwykle ciekawego faktu kursowania na trasie Tama Garbarska-Biedrusko sto lat temu kolejki wąskotorowej. Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Trasę kolejki wąskotorowej oddano do użytku 21 lipca 1923 r. Wybudował ją 3. pułk wojsk kolejowych. Kolej wąskotorowa była wówczas popularnym, względnie tanim i szybkim w budowie środkiem transportu. Wąski rozstaw torów oznaczał mniej zajętych na potrzeby kolejki gruntów. W związku z tym w tamtych czasach kolej wąskotorowa sprawdzała się zarówno w przemyśle, jak i tam, gdzie budowa kolei klasycznej byłaby nieopłacalna lub wręcz niemożliwa technicznie.
Na zrelacjonowaną w prasie, m.in. w periodyku Żołnierz wielkopolski z ilustracjami (wydanie z 10 sierpnia 1923 r.), uroczystość poświęcenia kolejki przybyło wielu gości m.in.: dowódca kręgu Korpusu VII generał dywizji Kazimierz Raszewski, starosta poznański Tadeusz Kłos i prezydent miasta Poznania Cyryl Ratajski. Ten ostatni wyraził ogromną radość, że bierze udział w tak pięknej i doniosłej uroczystości i przyrzekł pomoc w dalszym rozwoju kolejki. Mieszkańcy miejscowości znajdujących się na jej trasie, jako wyraz radości wznieśli szereg bram triumfalnych. W trakcie przejazdu kolejki mieszkańcy ustawiali się na jej szlaku aby wiwatować i pozdrawiać pierwszych pasażerów.
Trasa liczyła 17,4 km i biegła wzdłuż lewego brzegu Warty, obok drogi przez Szeląg, Naramowice i Radojewo. W tych miejscowościach znajdowały się punkty mijania i przystanki. Tabor składał się m.in. z parowozu firmy Henschel & Sohn i wagonów towarowych pruskich kolei wąskotorowych. Te charakterystyczne dla wojskowych kolei polowych parowozy do 1980 r. wykorzystywane były jeszcze na trasach leśnych i cukrowniczych. Obecnie podobne maszyny znajdują się w Tarnowskich Górach, Sochaczewie, Skierniewicach i Wenecji.
Niestety kolejka po pięciu lub sześciu latach przestała funkcjonować. Przywróćmy o niej pamięć!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

działka 55/12/4/2 (obok przystanku autobusowego)

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

inna potencjalna lokalizacja: działka 55/12/95/3 (plac zabaw, który powstał w ramach PBO)
Uzasadnienie realizacji projektu
Makieta będzie służyć Małym i Dużym i przyniesie im sporo radości. Jednocześnie przyczyni się do krzewienia wiedzy o lokalnej historii. Będzie mieć zatem i walor edukacyjny.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt nie tylko będzie przeznaczony dla wszystkich mieszkańców, ale wręcz będzie szczególnie dedykowany osobom z niepełnosprawnością wzroku, podobnie jak inne makiety z brązu znajdujące się w centrum Poznania (na Starym Rynku, pl. A. Mickiewicza, na Ostrowie Tumskim)- pozwoli odkryć im obiekt zmysłem dotyku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
wykonanie i postawienie makiety 150 000
SUMA: 150 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Mikołaj Goślicki
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.