Pumptrack nad Wartą – sportowa atrakcja
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Pumptrack nad Wartą – sportowa atrakcja
Skrócony opis projektu
Projekt zakłada budowę toru typu pumptrack – asfaltowej pętli z muldami i profilowanymi zakrętami,
Opis projektu
Projekt zakłada budowę toru typu pumptrack – asfaltowej pętli z muldami i profilowanymi zakrętami, przeznaczonej do jazdy na rowerach, hulajnogach, deskorolkach i rolkach. Tor miałby powstać na terenie przy Wartostradzie, w bezpośrednim sąsiedztwie ulic Hlonda i Bałtyckiej, obok istniejącej ścianki wspinaczkowej.
Pumptrack byłby atrakcyjnym miejscem rekreacji i aktywności fizycznej dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Dzięki uniwersalnej konstrukcji tor będzie bezpieczny i dostępny dla osób o różnym poziomie zaawansowania – od początkujących po zaawansowanych użytkowników sportów miejskich.
Infrastruktura toru może zostać wzbogacona o ławki, stojaki rowerowe i elementy małej architektury, aby zapewnić komfort użytkownikom i ich opiekunom.
Pumptrack byłby atrakcyjnym miejscem rekreacji i aktywności fizycznej dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Dzięki uniwersalnej konstrukcji tor będzie bezpieczny i dostępny dla osób o różnym poziomie zaawansowania – od początkujących po zaawansowanych użytkowników sportów miejskich.
Infrastruktura toru może zostać wzbogacona o ławki, stojaki rowerowe i elementy małej architektury, aby zapewnić komfort użytkownikom i ich opiekunom.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Hlonda / ul. BałtyckaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Przy Wartostradzie, odcinek północny.Uzasadnienie realizacji projektu
Lokalizacja przy Wartostradzie jest idealna – teren jest łatwo dostępny dla mieszkańców osiedli Główna, Zawady, Śródka, Komandoria, a także dla osób z centrum miasta i innych części Poznania. Ścieżka nad Wartą jest intensywnie wykorzystywana do rekreacji, spacerów, jazdy na rowerze i rolkach, jednak brakuje w tym rejonie miejsca dedykowanego dla dzieci i młodzieży, które pozwalałoby na aktywność sportową w bardziej dynamicznej formie.
Budowa pumptracka:
zwiększy atrakcyjność terenu nadrzecznego,
uzupełni istniejącą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną (ścianka wspinaczkowa, plac zabaw, Wartostrada),
wzmocni aktywizację fizyczną młodych mieszkańców,
stanie się alternatywą dla pasywnego spędzania czasu wolnego.
Pumptrack to rozwiązanie popularne w wielu miastach, nie tylko jako forma rozrywki, ale również jako narzędzie edukacji ruchowej, poprawiające koordynację, równowagę i ogólną sprawność fizyczną. W naturalny sposób promuje zdrowy styl życia i tworzy przestrzeń międzypokoleniowej integracji.
Budowa pumptracka:
zwiększy atrakcyjność terenu nadrzecznego,
uzupełni istniejącą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną (ścianka wspinaczkowa, plac zabaw, Wartostrada),
wzmocni aktywizację fizyczną młodych mieszkańców,
stanie się alternatywą dla pasywnego spędzania czasu wolnego.
Pumptrack to rozwiązanie popularne w wielu miastach, nie tylko jako forma rozrywki, ale również jako narzędzie edukacji ruchowej, poprawiające koordynację, równowagę i ogólną sprawność fizyczną. W naturalny sposób promuje zdrowy styl życia i tworzy przestrzeń międzypokoleniowej integracji.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt budowy pumptracka uwzględnia zasady projektowania uniwersalnego w możliwie najszerszym zakresie. Chociaż sam tor może być użytkowany głównie przez osoby poruszające się na rowerach, hulajnogach, deskorolkach i rolkach, jego otoczenie zostanie zaplanowane z myślą o dostępności i integracji wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami.
W szczególności:
Teren wokół toru będzie dostępny dla osób poruszających się na wózkach (utwardzone dojścia, brak barier architektonicznych).
Stworzenie przestrzeni do obserwowania i odpoczynku (ławki, miejsca zacienione) umożliwi wspólne spędzanie czasu dzieciom, młodzieży, rodzicom i opiekunom, niezależnie od poziomu sprawności.
Pumptrack sprzyja integracji międzypokoleniowej oraz aktywizacji różnych grup społecznych, nie tylko użytkowników toru.
W szczególności:
Teren wokół toru będzie dostępny dla osób poruszających się na wózkach (utwardzone dojścia, brak barier architektonicznych).
Stworzenie przestrzeni do obserwowania i odpoczynku (ławki, miejsca zacienione) umożliwi wspólne spędzanie czasu dzieciom, młodzieży, rodzicom i opiekunom, niezależnie od poziomu sprawności.
Pumptrack sprzyja integracji międzypokoleniowej oraz aktywizacji różnych grup społecznych, nie tylko użytkowników toru.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt koncepcyjny i wykonawczy toru | 131 000 |
Roboty ziemne i przygotowanie podłoża | 136 000 |
Budowa pumptracka | 790 000 |
Infrastruktura towarzysząca | 330 000 |
Zagospodarowanie terenu | 68 000 |
Elementy bezpieczeństwa i strefa dla początkujących / mini-pumptrack | 200 000 |
SUMA: | 1 655 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 55 000 |
Dodatkowe załączniki
okolice ścianki wspinaczkowej | P1020775.JPG |
okolice nartostradzie | P1020769.JPG |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany w projekcie teren (okolica ścianki wspinaczkowej tj. nieruchomość oznaczona ewidencyjnie jako: 01/08/3) administrowana jest częściowo przez Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu. Dodatkowo, z uwagi na charakter rekreacyjno - sportowy projektu, prosimy Wydział Sportu o zaopiniowanie projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja projektu możliwa będzie jedynie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizację projektu i późniejszego administrowanie i utrzymanie nakładów przez jedną z ww. jednostek. Dodatkowo, prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 16.07.2025
Opiniowanie projektu przez:
- zarządca terenu : Wydział Klimatu i Środowiska
- zarządca terenu : Wydział Sportu
-
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt zakłada budowę toru typu pumptrack – asfaltowej pętli z muldami i profilowanymi zakrętami, Wnioski: - Inwestycja planowana jest poza obszarami zagrożenia powodziową - Inwestycja wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i przeprowadzenia postępowania architektoniczno-budowlanego.Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz