Schody na przystanek Smolna przy Hlonda


Kategoria
projekt rejonowy duży > 12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Schody na przystanek Smolna przy Hlonda
Skrócony opis projektu
Projekt zakłada budowę schodów i chodnika z osiedla Smolna na przystanek przy ul. Hlonda
Opis projektu
Projekt zakłada budowę dwóch dojść pieszych prowadzących z terenu zielonego w kierunku przystanku autobusowego i chodnika przy ulicy Hlonda (mapa w załączniku) – jako naturalne przedłużenie już istniejących, lecz niedokończonych ścieżek spacerowych. Obecnie mieszkańcy korzystają z dwóch wydeptanych, nieurządzonych przejść, które prowadzą przez skarpę i zieleń – bez infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo oraz dostępność.

Pierwsze z przejść to stroma trasa wymagająca wykonania schodów, które umożliwią bezpieczne zejście do ul. Hlonda w szczególności na przystanek autobusowey.

Drugie z przejść, o łagodniejszym nachyleniu, może zostać zaadaptowane na dostępne przejście dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z wózkami dziecięcymi, poprzez utwardzenie nawierzchni i stworzenie wygodnej rampy.

Projekt zakłada:

budowę schodów w miejscu stromego przejścia (niebieska strzałka),
utwardzenie i uporządkowanie drugiej, płaskiej trasy z dostosowaniem dla osób z ograniczoną mobilnością (czerwona strzałka),
ewentualne oznakowanie przejść oraz estetyczne wkomponowanie ich w istniejącą zieleń.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Smolna / ul. Hlonda

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Przy przystanku autobusowym Smolna w kierunku Szarych Szeregów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Uzasadnienie potrzeby realizacji:

Obecna infrastruktura ścieżek pieszych w tym rejonie kończy się nagle, co powoduje, że mieszkańcy – w tym dzieci, seniorzy oraz osoby dojeżdżające na przystanek – muszą korzystać z dzikich, wydeptanych tras, które nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa. Brak utwardzenia i schodów sprawia, że przejście staje się niebezpieczne w czasie deszczu czy zimy, a osoby z wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnościami nie mogą z niego korzystać w ogóle.

Zaprojektowanie i wykonanie schodów oraz utwardzonego przejścia pozwoli nie tylko poprawić bezpieczeństwo i komfort poruszania się, ale także ułatwi dostęp do komunikacji publicznej i zachęci do aktywnego korzystania z terenów zielonych.

Projekt wpłynie również na estetykę i spójność urbanistyczną tej części miasta – kończąc istniejące ścieżki i włączając je logicznie w system dróg pieszych. Dzięki temu, mieszkańcy zyskają realne i wygodne połączenie pomiędzy zielenią rekreacyjną a miejską infrastrukturą.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego. Uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich mieszkańców – niezależnie od wieku i poziomu sprawności. W szczególności:

W punkcie dotyczącym utwardzenia i uporządkowania drugiej, łagodnej trasy (oznaczonej czerwoną strzałką), projekt przewiduje jej dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – poprzez wykonanie wygodnej ścieki z utwardzoną nawierzchnią.

Dzięki temu z przejścia będą mogły korzystać osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby starsze, a także rodziny z wózkami dziecięcymi.

Zastosowanie odpowiedniego oznakowania oraz estetyczne wkomponowanie przejść w przestrzeń zieloną podniesie czytelność i komfort korzystania z przestrzeni publicznej przez wszystkich użytkowników.

Projekt realizuje założenia projektowania uniwersalnego, ponieważ zakłada dostępność, bezpieczeństwo i funkcjonalność dla możliwie najszerszej grupy mieszkańców. Opis zgodności znajduje się w głównej części wniosku, w punkcie dotyczącym adaptacji płaskiej trasy jako dostępnego przejścia dla osób z niepełnosprawnościami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Budowa schodów (ok. 8m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków
40 000
Budowa przejścia (ok. 6m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków
10 000
SUMA: 50 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
urwana ścieżka P1020760.JPG
ścieżka do nikąd P1020762.JPG
brak zakończenia ścieżki P1020765.JPG
mapka podglądowa MAPA.png
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Łukasz Dzieżyc
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany przez wnioskodawcę teren (nieruchomości oznaczone ewidencyjnie jako: 01/08/10/2 , 01/08/42 , 01/08/11/2) administrowane są przez Zarząd Dróg Miejskich oraz Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na obowiązujący mpzp prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 16.07.2025 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Wydział Klimatu i Środowiska
  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Wskazany teren zlokalizowany jest w pasie drogowym drogi wojewódzkiej klasa GP Na wskazanym terenie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Należy uzyskać opinii Zarządu Dróg Miejskich
    Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.