Schody na przystanek Smolna przy Hlonda
Kategoria
projekt rejonowy duży >
12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Schody na przystanek Smolna przy Hlonda
Skrócony opis projektu
Projekt zakłada budowę schodów i chodnika z osiedla Smolna na przystanek przy ul. Hlonda
Opis projektu
Projekt zakłada budowę dwóch dojść pieszych prowadzących z terenu zielonego w kierunku przystanku autobusowego i chodnika przy ulicy Hlonda (mapa w załączniku) – jako naturalne przedłużenie już istniejących, lecz niedokończonych ścieżek spacerowych. Obecnie mieszkańcy korzystają z dwóch wydeptanych, nieurządzonych przejść, które prowadzą przez skarpę i zieleń – bez infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo oraz dostępność.
Pierwsze z przejść to stroma trasa wymagająca wykonania schodów, które umożliwią bezpieczne zejście do ul. Hlonda w szczególności na przystanek autobusowey.
Drugie z przejść, o łagodniejszym nachyleniu, może zostać zaadaptowane na dostępne przejście dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z wózkami dziecięcymi, poprzez utwardzenie nawierzchni i stworzenie wygodnej rampy.
Projekt zakłada:
budowę schodów w miejscu stromego przejścia (niebieska strzałka),
utwardzenie i uporządkowanie drugiej, płaskiej trasy z dostosowaniem dla osób z ograniczoną mobilnością (czerwona strzałka),
ewentualne oznakowanie przejść oraz estetyczne wkomponowanie ich w istniejącą zieleń.
Pierwsze z przejść to stroma trasa wymagająca wykonania schodów, które umożliwią bezpieczne zejście do ul. Hlonda w szczególności na przystanek autobusowey.
Drugie z przejść, o łagodniejszym nachyleniu, może zostać zaadaptowane na dostępne przejście dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z wózkami dziecięcymi, poprzez utwardzenie nawierzchni i stworzenie wygodnej rampy.
Projekt zakłada:
budowę schodów w miejscu stromego przejścia (niebieska strzałka),
utwardzenie i uporządkowanie drugiej, płaskiej trasy z dostosowaniem dla osób z ograniczoną mobilnością (czerwona strzałka),
ewentualne oznakowanie przejść oraz estetyczne wkomponowanie ich w istniejącą zieleń.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Smolna / ul. HlondaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Przy przystanku autobusowym Smolna w kierunku Szarych Szeregów.Uzasadnienie realizacji projektu
Uzasadnienie potrzeby realizacji:
Obecna infrastruktura ścieżek pieszych w tym rejonie kończy się nagle, co powoduje, że mieszkańcy – w tym dzieci, seniorzy oraz osoby dojeżdżające na przystanek – muszą korzystać z dzikich, wydeptanych tras, które nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa. Brak utwardzenia i schodów sprawia, że przejście staje się niebezpieczne w czasie deszczu czy zimy, a osoby z wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnościami nie mogą z niego korzystać w ogóle.
Zaprojektowanie i wykonanie schodów oraz utwardzonego przejścia pozwoli nie tylko poprawić bezpieczeństwo i komfort poruszania się, ale także ułatwi dostęp do komunikacji publicznej i zachęci do aktywnego korzystania z terenów zielonych.
Projekt wpłynie również na estetykę i spójność urbanistyczną tej części miasta – kończąc istniejące ścieżki i włączając je logicznie w system dróg pieszych. Dzięki temu, mieszkańcy zyskają realne i wygodne połączenie pomiędzy zielenią rekreacyjną a miejską infrastrukturą.
Obecna infrastruktura ścieżek pieszych w tym rejonie kończy się nagle, co powoduje, że mieszkańcy – w tym dzieci, seniorzy oraz osoby dojeżdżające na przystanek – muszą korzystać z dzikich, wydeptanych tras, które nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa. Brak utwardzenia i schodów sprawia, że przejście staje się niebezpieczne w czasie deszczu czy zimy, a osoby z wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnościami nie mogą z niego korzystać w ogóle.
Zaprojektowanie i wykonanie schodów oraz utwardzonego przejścia pozwoli nie tylko poprawić bezpieczeństwo i komfort poruszania się, ale także ułatwi dostęp do komunikacji publicznej i zachęci do aktywnego korzystania z terenów zielonych.
Projekt wpłynie również na estetykę i spójność urbanistyczną tej części miasta – kończąc istniejące ścieżki i włączając je logicznie w system dróg pieszych. Dzięki temu, mieszkańcy zyskają realne i wygodne połączenie pomiędzy zielenią rekreacyjną a miejską infrastrukturą.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego. Uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich mieszkańców – niezależnie od wieku i poziomu sprawności. W szczególności:
W punkcie dotyczącym utwardzenia i uporządkowania drugiej, łagodnej trasy (oznaczonej czerwoną strzałką), projekt przewiduje jej dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – poprzez wykonanie wygodnej ścieki z utwardzoną nawierzchnią.
Dzięki temu z przejścia będą mogły korzystać osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby starsze, a także rodziny z wózkami dziecięcymi.
Zastosowanie odpowiedniego oznakowania oraz estetyczne wkomponowanie przejść w przestrzeń zieloną podniesie czytelność i komfort korzystania z przestrzeni publicznej przez wszystkich użytkowników.
Projekt realizuje założenia projektowania uniwersalnego, ponieważ zakłada dostępność, bezpieczeństwo i funkcjonalność dla możliwie najszerszej grupy mieszkańców. Opis zgodności znajduje się w głównej części wniosku, w punkcie dotyczącym adaptacji płaskiej trasy jako dostępnego przejścia dla osób z niepełnosprawnościami.
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego. Uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich mieszkańców – niezależnie od wieku i poziomu sprawności. W szczególności:
W punkcie dotyczącym utwardzenia i uporządkowania drugiej, łagodnej trasy (oznaczonej czerwoną strzałką), projekt przewiduje jej dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – poprzez wykonanie wygodnej ścieki z utwardzoną nawierzchnią.
Dzięki temu z przejścia będą mogły korzystać osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby starsze, a także rodziny z wózkami dziecięcymi.
Zastosowanie odpowiedniego oznakowania oraz estetyczne wkomponowanie przejść w przestrzeń zieloną podniesie czytelność i komfort korzystania z przestrzeni publicznej przez wszystkich użytkowników.
Projekt realizuje założenia projektowania uniwersalnego, ponieważ zakłada dostępność, bezpieczeństwo i funkcjonalność dla możliwie najszerszej grupy mieszkańców. Opis zgodności znajduje się w głównej części wniosku, w punkcie dotyczącym adaptacji płaskiej trasy jako dostępnego przejścia dla osób z niepełnosprawnościami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Budowa schodów (ok. 8m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków |
40 000 |
Budowa przejścia (ok. 6m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków |
10 000 |
SUMA: | 50 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
urwana ścieżka | P1020760.JPG |
ścieżka do nikąd | P1020762.JPG |
brak zakończenia ścieżki | P1020765.JPG |
mapka podglądowa | MAPA.png |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany przez wnioskodawcę teren (nieruchomości oznaczone ewidencyjnie jako: 01/08/10/2 , 01/08/42 , 01/08/11/2) administrowane są przez Zarząd Dróg Miejskich oraz Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na obowiązujący mpzp prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 16.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt rekomendowany do realizacji. Przewidziana realizacji zadania do wysokości środków finansowych. Ostateczny zakres realizacji określony zostanie przez opracowaną dokumentację.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 50 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 750 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren zlokalizowany jest w pasie drogowym drogi wojewódzkiej klasa GP Na wskazanym terenie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Należy uzyskać opinii Zarządu Dróg MiejskichZespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE OSTRÓW TUMSKI-ŚRÓDKA-ZAWADY-KOMANDORIA
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Bugajski Dawid, Jankowski Zbysław, Janku Maciej, Lecyk Piotr, Luch TomaszKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak