Schody na przystanek Smolna przy Hlonda


Kategoria
projekt rejonowy duży > 12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Schody na przystanek Smolna przy Hlonda
Skrócony opis projektu
Projekt zakłada budowę schodów i chodnika z osiedla Smolna na przystanek przy ul. Hlonda
Opis projektu
Projekt zakłada budowę dwóch dojść pieszych prowadzących z terenu zielonego w kierunku przystanku autobusowego i chodnika przy ulicy Hlonda (mapa w załączniku) – jako naturalne przedłużenie już istniejących, lecz niedokończonych ścieżek spacerowych. Obecnie mieszkańcy korzystają z dwóch wydeptanych, nieurządzonych przejść, które prowadzą przez skarpę i zieleń – bez infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo oraz dostępność.

Pierwsze z przejść to stroma trasa wymagająca wykonania schodów, które umożliwią bezpieczne zejście do ul. Hlonda w szczególności na przystanek autobusowey.

Drugie z przejść, o łagodniejszym nachyleniu, może zostać zaadaptowane na dostępne przejście dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z wózkami dziecięcymi, poprzez utwardzenie nawierzchni i stworzenie wygodnej rampy.

Projekt zakłada:

budowę schodów w miejscu stromego przejścia (niebieska strzałka),
utwardzenie i uporządkowanie drugiej, płaskiej trasy z dostosowaniem dla osób z ograniczoną mobilnością (czerwona strzałka),
ewentualne oznakowanie przejść oraz estetyczne wkomponowanie ich w istniejącą zieleń.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Smolna / ul. Hlonda

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Przy przystanku autobusowym Smolna w kierunku Szarych Szeregów.
Uzasadnienie realizacji projektu
Uzasadnienie potrzeby realizacji:

Obecna infrastruktura ścieżek pieszych w tym rejonie kończy się nagle, co powoduje, że mieszkańcy – w tym dzieci, seniorzy oraz osoby dojeżdżające na przystanek – muszą korzystać z dzikich, wydeptanych tras, które nie spełniają żadnych standardów bezpieczeństwa. Brak utwardzenia i schodów sprawia, że przejście staje się niebezpieczne w czasie deszczu czy zimy, a osoby z wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnościami nie mogą z niego korzystać w ogóle.

Zaprojektowanie i wykonanie schodów oraz utwardzonego przejścia pozwoli nie tylko poprawić bezpieczeństwo i komfort poruszania się, ale także ułatwi dostęp do komunikacji publicznej i zachęci do aktywnego korzystania z terenów zielonych.

Projekt wpłynie również na estetykę i spójność urbanistyczną tej części miasta – kończąc istniejące ścieżki i włączając je logicznie w system dróg pieszych. Dzięki temu, mieszkańcy zyskają realne i wygodne połączenie pomiędzy zielenią rekreacyjną a miejską infrastrukturą.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego. Uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz wszystkich mieszkańców – niezależnie od wieku i poziomu sprawności. W szczególności:

W punkcie dotyczącym utwardzenia i uporządkowania drugiej, łagodnej trasy (oznaczonej czerwoną strzałką), projekt przewiduje jej dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – poprzez wykonanie wygodnej ścieki z utwardzoną nawierzchnią.

Dzięki temu z przejścia będą mogły korzystać osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby starsze, a także rodziny z wózkami dziecięcymi.

Zastosowanie odpowiedniego oznakowania oraz estetyczne wkomponowanie przejść w przestrzeń zieloną podniesie czytelność i komfort korzystania z przestrzeni publicznej przez wszystkich użytkowników.

Projekt realizuje założenia projektowania uniwersalnego, ponieważ zakłada dostępność, bezpieczeństwo i funkcjonalność dla możliwie najszerszej grupy mieszkańców. Opis zgodności znajduje się w głównej części wniosku, w punkcie dotyczącym adaptacji płaskiej trasy jako dostępnego przejścia dla osób z niepełnosprawnościami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Budowa schodów (ok. 8m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków
40 000
Budowa przejścia (ok. 6m od ścieżki)
Realizacja do wysokości środków
10 000
SUMA: 50 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
urwana ścieżka P1020760.JPG
ścieżka do nikąd P1020762.JPG
brak zakończenia ścieżki P1020765.JPG
mapka podglądowa MAPA.png
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Łukasz Dzieżyc
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany przez wnioskodawcę teren (nieruchomości oznaczone ewidencyjnie jako: 01/08/10/2 , 01/08/42 , 01/08/11/2) administrowane są przez Zarząd Dróg Miejskich oraz Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na obowiązujący mpzp prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 16.07.2025 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt rekomendowany do realizacji. Przewidziana realizacji zadania do wysokości środków finansowych. Ostateczny zakres realizacji określony zostanie przez opracowaną dokumentację.
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 50 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 750 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Wskazany teren zlokalizowany jest w pasie drogowym drogi wojewódzkiej klasa GP Na wskazanym terenie nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Należy uzyskać opinii Zarządu Dróg Miejskich
    Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE OSTRÓW TUMSKI-ŚRÓDKA-ZAWADY-KOMANDORIA
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Zespół Obradował w składzie: Bugajski Dawid, Jankowski Zbysław, Janku Maciej, Lecyk Piotr, Luch Tomasz
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.