Sportowa Strefa na Głównej – Siatkówka


Kategoria
projekt rejonowy duży > 12 - Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nazwa projektu
Sportowa Strefa na Głównej – Siatkówka
Skrócony opis projektu
Budowa boiska do siatkówki w okolicy ulic Nadolnik, Rzeczna i tzw. Stary Młyn.
Opis projektu
Projekt zakłada budowę ogólnodostępnego boiska do siatkówki na terenie rekreacyjnym przy ul. Nadolnik, w sąsiedztwie istniejącego boiska do piłki nożnej.

Obecnie na terenie Nowego Miasta, w szczególności obszaru wschodniej części Poznania, brakuje otwartego, dostępnego boiska do siatkówki. Nowe boisko uzupełniłoby dotychczasową infrastrukturę sportową (boisko do piłki nożnej, koszykówki, siłownia zewnętrzna, ścianka wspinaczkowa.

Umiejscowienie boiska sprawiłoby, że mogłoby być wykorzystane zarówno przez mieszkańców osiedla Główna i sąsiednich osiedli takich jak Zawady i Komandoria. Dodatkowym atutem lokalizacji jest połączenie pieszo-rowerowe z Wartostradą przez tzw. park Nadolnik (Park im. ks. Tadeusza Kirschke), co zwiększyłoby potencjalną ilość użytkowników.

Preferowaną nawierzchnią boiska jest nawierzchnia polipropylenowa lub wykonana z innego trwałego materiału syntetycznego, który zapewni bezpieczeństwo użytkownikom i będzie odporny na warunki atmosferyczne. Alternatywnie, jeśli okaże się to konieczne z uwagi na budżet, możliwe jest wykonanie boiska o nawierzchni piaskowej (plażowej).

Jeżeli zostaną w budżecie dodatkowe środki, proponuje się dodanie dodatkowych elementów takich jak: ławki, kosze na śmieci, oświetlenie, monitoring.

Zaproponowana lokalizacja na mapie jest przybliżona i orientacyjna. Położenie boiska powinno w jak najmniejszym stopniu ingerować w otaczającą zieleń.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ulica Nadolnik, Skromna, Rzeczna

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

w pobliżu boiska do piłki nożnej
Uzasadnienie realizacji projektu
Na terenie osiedli Główna, Zawady, Komandoria brakuje boiska do siatkówki dostępnej dla wszystkich mieszkańców, które uzupełniłoby pozostałą infrastrukturę. Budowa boiska do siatkówki stworzy przestrzeń do rekreacji, integracji międzypokoleniowej oraz organizacji lokalnych rozgrywek.

Zastosowanie nawierzchni syntetycznej (np. polipropylenowej) zwiększy funkcjonalność obiektu, umożliwiając korzystanie z niego niemal przez cały rok oraz zmniejszając ryzyko kontuzji. Taka nawierzchnia zmniejsza też koszty utrzymania.

Projekt przyczyni się do promocji zdrowego trybu życia, wzmacniania relacji społecznych i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Boisko byłoby dostępne dla wszystkich mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Budowa boiska 800 000
SUMA: 800 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 20 000
Dodatkowe załączniki
MPZP - źródło: sip.geopoz Miejscowy plan zagospodarowania.png
MAPA - źródło: sip.geopoz MAPA.png
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Bartosz Wojciechowski
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazana przez wnioskodawcę nieruchomość administrowana jest przez Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu. Informujemy, iż ewentualna realizacja projektu możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZZM. Z uwagi na obowiązujący mpzp prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 16.07.2025 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Rekomendacja negatywna.
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze 19.09.2025 r.
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, W.Potapowicz
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: W uzasadnieniu negatywnej opinii wskazano, że lokalizacja boiska w pobliżu budynków wielorodzinnych może generować nadmierny hałas i stanowić uciążliwość dla mieszkańców, przywołując przykład rozbiórki boiska na Strzeszynie. Obok wskazanego miejsca na budowę boiska do siatkówki (zaledwie 30 metrów od budynków), znajduje się już boisko do piłki nożnej. Z oczywistych względów to właśnie boisko piłkarskie generuje znacznie większy hałas. Boisko do siatkówki jest mniejsze, a siatkówka nie należy do sportów wymagających krzyku podczas gry. Siatkówka nie tworzy też innego hałasu (np. kopania lub odbijania twardej piłki). Co prawda boisko do siatkówki, umiejscowione byłoby nieco bliżej zabudowań, jednak różnica ta jest nieistotna. Ponadto jedno orzeczenie sądu, dotyczące innej sprawy, w innej lokalizacji oraz innego sportu (innego typu boiska) nie może być uznane za podstawę do negatywnej opinii projektu. Wskazany przykład boiska na Strzeszynie dotyczył boiska do piłki nożnej, a nie siatkówki, co jest znaczącą różnicą ze względu na rozmiar obiektu i jego hałas. Wszystkie opisywane w mediach orzeczenia dot. hałasu z boisk dotyczą tzw. orlików, a nie innych typów infrastruktury sportowej np. siłowni zewnętrznych, stołów do tenisa stołowego czy boisk do siatkówki. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na możliwość zawarcia w regulaminie obiektu informacji o zakazie grania w nocy. Można wskazać także liczne przykłady orzeczeń sądów (dotyczących boisk do piłki nożnej), gdzie nie wprowadzono żadnych ograniczeń związanych z działaniem boisk i oddalono skargi np. w miejscowości Strzelce Opolskie (2015) https://tvn24.pl/wroclaw/opolszczyna-sadowa-batalia-o-halas-na-boisku-ra551514-ls3305669 Dodatkowo warto dodać, że według informacji medialnych trwają prace legislacyjne nad zmianą prawa w tym zakresie (https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/koniec-z-zamykaniem-orlikow-z-powodu-skarg-na-halas-rzad-ma-dwa-projekty-w), a obecnie nie ma jednoznacznego przepisu prawa regulującego uciążliwość hałasu z tego typu obiektów. Poza wskazanym w opinii hałasem, projekt spełnia wszystkie wymagania określone w regulaminie Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego – jest zlokalizowany na działce miejskiej, pozostaje zgodny z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego oraz nie koliduje z żadną polityką miejską. Nie istnieją zatem formalne przeszkody, które mogłyby uzasadniać jego odrzucenie. Nie ma też ani badań naukowych, ani przykładów orzeczeń sądowych wskazujących na uciążliwość boiska do siatkówki. Wnoszę o ponowne rozpatrzenie opinii w sprawie tego projektu.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Lokalizacja boiska w pobliżu wielorodzinnych budynków mieszkalnych może generować nadmierny hałas i stanowić uciążliwość dla mieszkańców. Z tego powodu ZZM był zobligowany przez sąd ro rozbiórki boiska na Strzeszynie.
    Zespół Obradował w składzie: Tomasz Lisiecki, Marta Laszkiewicz, Wojciech Potapowicz
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nie
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 20 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie Brak uwag PIM.
    Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Wskazany teren parku objęty jest mpzp „obszaru Główna część B w Poznaniu” oznaczony - symbolem 1Z - ustala się przeznaczenie pod tereny zieleni i wód powierzchniowych. 1. zgodnie z § 8 ust.2, pkt.1) lit.c) W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się dopuszczenie lokalizacji: budowli i urządzeń sportowych, Wnioski: - Inwestycja planowana jest poza obszarami zagrożenia powodziową
    Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Joanna Sumisławska, Bartosz Putz, Agnieszka Walczak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.