Zjeżdżaj nad Wartę


Kategoria
Projekt ogólnomiejski mały
Nazwa projektu
Zjeżdżaj nad Wartę
Skrócony opis projektu
Zjeżdżalnie po obu stronach mostów Berdychowskich, które będą dodatkową atrakcją nie tylko dla najmłodszych.
Opis projektu
Przy nowych mostach Berdychowskich są schody którymi można zejść na dolny pokład Wartostrady. Proponuję instalację aluminiowych zjeżdżalni skarpowych po obu stronach mostów, które będą dodatkową atrakcją nie tylko dla najmłodszych. Będzie można też za ich pomocą w sposób szybki, bezpieczny i ciekawy zjechać na dolny poziom Wartostrady. Zjeżdżalnia z myślą o maksymalnej zabawie i ekscytacji. Rurowa zjeżdżalnia skarpowa posiadałaby platformę startową i słupki podporowe, zapewniając bezpieczne zjeżdżanie dla dzieci w każdym wieku, ale też i dorosłych. Zjeżdżalnia rurowa będzie mogła być zarówno w konfiguracji prostej, jak i zakrzywionej, co pozwala wybrać projekt, który najlepiej pasuje do przestrzeni i pożądanych wrażeń ze zjeżdżania. Prosta zjeżdżalnia oferuje bezpośredni i szybki zjazd, podczas gdy zakrzywiona zjeżdżalnia dodaje skręty i zakręty dla dodatkowych emocji.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Mosty Berdychowskie

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Przy schodach prowadzących od Mostów Berdychowskich do dolnego pokładu Wartostrady
Uzasadnienie realizacji projektu
Potrzeba zabawy i rekreacji dla wielu poznaniaków codziennie korzystających z Wartostrady.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego i uwzględnia potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Będą mogli z niego korzystać wszyscy mieszkańcy w możliwie najszerszym zakresie wiekowym.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
koszt transportu i montażu 40 000
Koszt jednej zjeżdżalni rynnowej dla potrzebnej długości to około 50 tys. zjeżdżalni rurowej (zabudowanej) około 65tys. zł 130 000
SUMA: 170 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
przykładowa zjeżdżalnia zjazd.jpg
przykładowe zagospodarowanie zjazd 2.jpg
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Adam Dzionek
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazane przez wnioskodawcę nieruchomości są własnością Miasta Poznania (m.in. 51/32/20/6, 04/17/1 , 04/17/4). Wnioskodawca określił dokładną lokalizację i wskazał, że są to tereny zlokalizowane bezpośrednio przy mostach berdychowskich. Z uwagi na charakterystykę projektu oraz lokalizację, prosimy o zaopiniowanie projektu przez następujące jednostki: Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, Zarząd Dróg Miejskich, Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA), Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ), Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU), Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM) oraz Wydział Klimatu i Środowiska. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie nakładów przez ZDM który administruje mosty i ich infrastrukturę.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: tak :: Z uwagi na opracowywany mpzp dla części obszaru wskazanego przez wnioskodawcę prosimy MPU o wydanie opinii uzupełniającej.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 29.07.2025 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Rekomendacja negatywna.
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze w dniu 16 września 2025.
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, P.Libicki, M.Woźniak, D.Koziński, I.Dudkowiak, M.Bernet
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: 1. Uzasadnienie odwołania: Decyzja ZDM oparta została głównie na argumentacji dotyczącej lokalizacji projektu na terenie zalewowym, co w ocenie jednostki uniemożliwia jego realizację. Jednakże: Projekt zakłada budowę zjeżdżalni w formule modułowej i demontowalnej, co umożliwia szybki demontaż w przypadku zagrożenia powodziowego. Takie rozwiązania są stosowane w przestrzeni publicznej w miastach europejskich o podobnych uwarunkowaniach hydrologicznych. Proponowane materiały i konstrukcja (aluminium, zjeżdżalnie rurowe) umożliwiają zarówno odporność na wilgoć, jak i ewentualne zalanie – projekt byłby przygotowany do pracy w warunkach czasowo podwyższonego poziomu wody. Zjeżdżalnie nie są trwale związane z gruntem – mieszczą się w definicji małej architektury, co również potwierdził WUiA oraz MPU – nie wymagają trwałego fundamentowania. Brak konieczności prowadzenia działalności całorocznej – możliwe jest wyznaczenie sezonu użytkowania (np. marzec–październik), co ograniczyłoby ryzyko eksploatacji w trudnych warunkach pogodowych i hydrologicznych. Teren znajduje się w pełni w zasobie Miasta Poznania, a projekt uzyskał pozytywne opinie od: Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, Wydziału Urbanistyki i Architektury. 2. Walory społeczne projektu: Projekt wpisuje się w potrzeby: Aktywizacji rodzin z dziećmi w przestrzeni nadrzecznej; Rozwoju aktywnej rekreacji wzdłuż Wartostrady; Wzmocnienia atrakcyjności Mostów Berdychowskich jako przestrzeni integrującej nadrzeczne bulwary i ścieżki pieszo-rowerowe. Projekt nie generuje stałych kosztów utrzymania, nie narusza żadnych norm środowiskowych (w opinii WKŚ), a jego elastyczna forma techniczna daje możliwość szybkiej adaptacji do warunków pogodowych. 3. Wnioski: W związku z powyższym, wnoszę o: Ponowną analizę wykonalności projektu z uwzględnieniem możliwości zastosowania materiałów odpornych na warunki zalewowe oraz sezonowego demontażu. Spotkanie z przedstawicielami ZDM, celem omówienia kompromisowego wariantu realizacji projektu Umożliwienie doprecyzowania koncepcji projektowej i harmonogramu użytkowania w sposób gwarantujący bezpieczeństwo i zgodność z przepisami Prawa wodnego. Z wyrazami szacunku, Adam Dzionek Wnioskodawca projektu „Zjeżdżaj nad Wartę”
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Realizacja zjeżdżalni w rejonie Mostów Berdychowskich na proponowanym terenie nie jest rekomendowana ze względu na położenie na terenach zalewowych. Lokalizacja znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki, co może stwarzać potencjalne zagrożenie dla użytkowników, szczególnie w przypadku podniesienia poziomu wody. Dodatkowo, w okresach zalewowych instalacja wymagałaby demontażu, co wiąże się ze znacznym wzrostem kosztów jej eksploatacji i utrzymania. Należy również podkreślić, że planowana inwestycja wymaga uzyskania odpowiednich uzgodnień międzyinstytucjonalnych, w szczególności z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, jako instytucją odpowiedzialną za gospodarowanie wodami oraz ochronę przed powodzią. Warto zaznaczyć, że obszar ten jest narażony na okresowe, czasowe podniesienia stanu wód, wynikające zarówno z roztopów, jak i intensywnych opadów atmosferycznych, co może prowadzić do występowania lokalnych podtopień. Tego rodzaju zmienność warunków hydrologicznych dodatkowo zwiększa ryzyko związane z lokalizacją infrastruktury rekreacyjnej na tym terenie.
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - nie
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - tak
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - tak
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nie
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 170 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 170 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt zjeżdżalni realizowany na lewym brzegu Warty wymagać będzie uzyskania pozwolenia konserwatorskiego. Dlatego, że jest to obszar objęty ochroną konserwatorską. Zwracamy uwagę, że ich projekt nie powinien naruszać praw autorskich projektantów Mostów Berdychowskich i gwarancji udzielonych przez wykonawcę prac.
    Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska (MKZ), Agnieszka Jakubowska, Aleksandra Dolczewska
  • dodatkowa rekomendacja: Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie W obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania (Uchwała nr LXXXVIII/1670/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r.) teren projektu „Zjeżdżaj nad Wartę” ten oznaczono symbolem ZP – tereny parków i inne tereny zieleni urządzonej. W projekcie Planu ogólnego miasta Poznania wskazane miejsca lokalizacji zjeżdżalni znajdują się w strefach oznaczonych symbolami 711SN, 302SN i 291SN – strefa zieleni i rekreacji. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu "Stara Gazownia" w Poznaniu został wstrzymany na etapie prac koncepcyjnych, w związku z czym nie jest możliwe precyzyjne określenie przeznaczenia terenu oraz ustaleń planu. Ze względu na uchwałę w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Poznania (uchwała nr LXXXVIII/1671/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r.) w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego nie umieszcza się zapisów dotyczących obiektów małej architektury, do których mogą zostać zaklasyfikowane zjeżdżalnie. W związku z tym decyzja o realizacji inwestycji nie może wynikać z analizy zgodności z miejscowym planem.
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Olędzki, stanowisko ds. kształtowania relacji społecznych, Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie Projekt zjeżdżalni był już wcześniej analizowany przez Spółkę. Na etapie wstępnych rozważań zidentyfikowano szereg istotnych uwarunkowań formalno-prawnych oraz technicznych, które znacząco wpływają na możliwość jego realizacji. W szczególności: • Planowana lokalizacja obejmuje brzeg Warty zarówno od strony Starego Miasta, jak i wyspy – Ostrowa Tumskiego, który objęty jest ścisłą ochroną konserwatorską. W związku z tym realizacja inwestycji wymaga uzyskania odpowiednich uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz spełnienia wymogów wynikających z ochrony dziedzictwa kulturowego; • Teren znajduje się w strefie zalewowej, co oznacza konieczność dostosowania zastosowanych materiałów i konstrukcji do warunków okresowego zalewania; • Projektowana inwestycja wiązałaby się z ingerencją w brzeg rzeki Warty, co wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego oraz przeprowadzenia prac związanych ze wzmocnieniem skarpy i zabezpieczeniem terenu; • Potrzebna byłaby również szczegółowa analiza techniczna i środowiskowa, uwzględniająca położenie w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki i istniejącej infrastruktury. Mając powyższe na uwadze, realizacja projektu w zaproponowanym kształcie może napotkać znaczące ograniczenia formalne i techniczne, a także generować znaczne koszty, które mogą przekroczyć standardowe możliwości realizacyjne w ramach środków Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.
    Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Wskazany teren Mosty Berdychowskie - 51/32/20/6, 04/17/1 , 04/17/4 Skrócony opis projektu Projekt zakłada instalację aluminiowych zjeżdżalni skarpowych po obu stronach mostów, które będą dodatkową atrakcją nie tylko dla najmłodszych. Będzie można też za ich pomocą w sposób szybki, bezpieczny i ciekawy zjechać na dolny poziom Wartostrady. Ocena Teren objęty obowiązującymi mpzp – dopuszczenie lokalizacji obiektów małej architektury. Tereny zalewowe. Uchwała krajobrazowa - możliwość zakwalifikowania obiektu jako małej architektury do wysokości 5m. Wymagane zgłoszenie robót budowlanych lub pozwolenie na budowę.
    Zespół Obradował w składzie: Joanna Su,isławska, Beata Horoszko-Makarska, Agnieszka Walczk, Bartosz Putz

Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:

  • dodatkowa rekomendacja: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt negatywnie. Dolina Warty jest korytarzem ekologicznym wysokiego rzędu i już dość jest zaburzona różnymi budowlami. Zjeżdżalnie (Zjeżdżalnia rurowa), zwłaszcza ta po stronie wschodniej doliny stanowiłoby zbyt dużą ingerencję w korytarz ekologiczny, stanowiłaby barierę dla migracji małych zwierząt.
    Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.