Apteczki pierwszej pomocy w tramwajach
Kategoria
Projekt ogólnomiejski mały
Nazwa projektu
Apteczki pierwszej pomocy w tramwajach
Skrócony opis projektu
🆘 W poznańskich tramwajach nie ma apteczek! Czas to zmienić dla dobra ogółu!
Opis projektu
Poznań posiada rozwiniętą sieć tramwajową, z której codziennie korzysta około 120 000 pasażerów.
Tabor MPK obejmuje 228 tramwajów, kursujących po całym mieście i stanowiących kręgosłup lokalnego systemu transportu publicznego. W tramwajach brakuje ogólnodostępnych apteczek pierwszej pomocy – co może mieć realne konsekwencje w nagłych sytuacjach .
🆘🆘🆘
Celem projektu jest wyposażenie każdego tramwaju w plombowaną, prostą apteczkę pierwszej pomocy, która będzie dostępna dla pasażerów w razie wypadków, zasłabnięć czy skaleczeń. Szybki dostęp do podstawowego wyposażenia może uratować Twoje życie!
🆘🆘🆘
Proponowana zawartość apteczki to m.in.: rękawiczki jednorazowe, gaza jałowa, bandaże, plastry, chusteczki dezynfekujące i instrukcja użycia.
🆘🆘🆘
Koszt zakupu i montażu apteczek we wszystkich 228 tramwajach szacuje się na 35 000–50 000 zł – to niewielka inwestycja, która może znacząco poprawić poziom bezpieczeństwa w transporcie publicznym.
🆘🆘🆘
Wprowadzenie apteczek to krok w stronę bardziej odpowiedzialnej, bezpiecznej i przyjaznej dla mieszkańców komunikacji miejskiej.
Tabor MPK obejmuje 228 tramwajów, kursujących po całym mieście i stanowiących kręgosłup lokalnego systemu transportu publicznego. W tramwajach brakuje ogólnodostępnych apteczek pierwszej pomocy – co może mieć realne konsekwencje w nagłych sytuacjach .
🆘🆘🆘
Celem projektu jest wyposażenie każdego tramwaju w plombowaną, prostą apteczkę pierwszej pomocy, która będzie dostępna dla pasażerów w razie wypadków, zasłabnięć czy skaleczeń. Szybki dostęp do podstawowego wyposażenia może uratować Twoje życie!
🆘🆘🆘
Proponowana zawartość apteczki to m.in.: rękawiczki jednorazowe, gaza jałowa, bandaże, plastry, chusteczki dezynfekujące i instrukcja użycia.
🆘🆘🆘
Koszt zakupu i montażu apteczek we wszystkich 228 tramwajach szacuje się na 35 000–50 000 zł – to niewielka inwestycja, która może znacząco poprawić poziom bezpieczeństwa w transporcie publicznym.
🆘🆘🆘
Wprowadzenie apteczek to krok w stronę bardziej odpowiedzialnej, bezpiecznej i przyjaznej dla mieszkańców komunikacji miejskiej.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
tramwajeInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
🚋🆘 W tramwajach MPK Poznań brakuje ogólnodostępnych apteczek.
🚋🆘 Szybka pomoc przy zasłabnięciu czy skaleczeniu może uratować zdrowie.
🚋🆘 Apteczka dostępna dla pasażerów skraca czas reakcji w nagłych przypadkach.
🚋🆘 W wielu europejskich miastach takie rozwiązania już funkcjonują.
🚋🆘 Obecność apteczki zwiększa poczucie bezpieczeństwa w komunikacji.
🚋🆘 To proste i tanie działanie o dużym znaczeniu społecznym.
🚋🆘 Motorniczy nie zawsze może natychmiast udzielić pomocy.
🚋🆘 Plombowana apteczka ogranicza ryzyko nadużyć, ale pozwala działać w razie potrzeby.
🚋🆘 Projekt podnosi standardy bezpieczeństwa i nowoczesności MPK Poznań.
🚋🆘 Szybka pomoc przy zasłabnięciu czy skaleczeniu może uratować zdrowie.
🚋🆘 Apteczka dostępna dla pasażerów skraca czas reakcji w nagłych przypadkach.
🚋🆘 W wielu europejskich miastach takie rozwiązania już funkcjonują.
🚋🆘 Obecność apteczki zwiększa poczucie bezpieczeństwa w komunikacji.
🚋🆘 To proste i tanie działanie o dużym znaczeniu społecznym.
🚋🆘 Motorniczy nie zawsze może natychmiast udzielić pomocy.
🚋🆘 Plombowana apteczka ogranicza ryzyko nadużyć, ale pozwala działać w razie potrzeby.
🚋🆘 Projekt podnosi standardy bezpieczeństwa i nowoczesności MPK Poznań.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Całkowicie - pierwsza pomoc dotyczy wszystkich - każdemu się należy i każdy może się jej podjąć.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
300 apteczek - 228 szt. do montażu w tramwajach, 72 szt. zapasowe | 36 000 |
Montaż apteczek - 228 szt. x 60 zł | 13 680 |
❤️dobre serce świadków zdarzenia i chęć niesienia pomocy 🆘️ oraz skorzystanie z apteczki 🧰 - ta pozycja jest nie do oszacowania - jednocześnie jest na wagę złota, ma w sobie nieobliczalną moc i nic nie kosztuje 💪
(w formularzu musi mieć nominał) |
1 |
SUMA: | 49 681 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 10 000 |
Dodatkowe załączniki
Apteczki w bimbach | Apteczki z bimbach.png |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Tramwaje są własnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu i z tego tytułu to przede wszystkim MPK powinno go realizować. MPK jako spółka prawa handlowego nie jest uwzględniona w budżecie Miasta Poznania i nie może otrzymywać do realizacji środków i zadań z PBO. Dodatkowo MPK ma już doświadczenia, gdyż kilka lat temu część tramwajów wyposażono w apteczki. Mimo, iż te były zlokalizowane w kabinach i tak ich wyposażenie znikało bardzo szybko. Powoduje to, że utrzymanie wyposażenia apteczek znacznie przekracza koszty ich zakupu i montażu. Wówczas z pomysłu zrezygnowano. Tym bardziej apteczka zamontowana w przestrzeni pasażerskiej będzie wymagała częstszego uzupełniania, co może prowadzić do kosztów utrzymania na poziomie co najmniej 50% wartości projektu. Z kolei montaż apteczki w kabinie prowadzącego powoduje utratę dostępności projektu.Zespół Obradował w składzie: Magdalena Kusiak Łukasz Bandosz Andrzej Gapski Izabela CieślewiczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - nie7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 49 681 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 49 681 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 24 840 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - tak