Aktywny senior- Poznań w ruchu
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Aktywny senior- Poznań w ruchu
Skrócony opis projektu
Bezpłatne, ogólnodostępne zajęcia ruchowe i rekreacyjne dla seniorów w każdym wieku.
Opis projektu
„Aktywny Senior – Poznań w Ruchu” to projekt skierowany do starszych mieszkańców miasta, którzy chcą zadbać o zdrowie, sprawność fizyczną i dobre samopoczucie w bezpieczny i przystępny sposób. Celem inicjatywy jest poprawa kondycji, zwiększenie aktywności społecznej oraz integracja osób w wieku 60+, niezależnie od ich poziomu sprawności.
Projekt zakłada realizację bezpłatnych, ogólnodostępnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, prowadzonych przez doświadczonych instruktorów posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w pracy z osobami starszymi. Zajęcia będą odbywać się w łatwo dostępnych lokalizacjach miejskich – na świeżym powietrzu lub w obiektach umożliwiających swobodny udział seniorów.
W ramach projektu uczestnicy będą mogli skorzystać z szerokiej gamy aktywności, takich jak:
– ćwiczenia ogólnorozwojowe i wzmacniające,
– zajęcia „zdrowy kręgosłup”, trening równowagi i koordynacji,
– nordic walking i spacery zdrowotne,
– ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne,
– taniec rekreacyjny i ruch przy muzyce,
– warsztaty prozdrowotne oraz spotkania edukacyjne.
Dodatkowo planowane są wydarzenia integracyjne, np. pikniki, marsze czy spotkania międzypokoleniowe, które będą okazją do budowania relacji i wspólnego spędzania czasu.
Projekt ma na celu nie tylko poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego uczestników, ale także przeciwdziałanie izolacji, wsparcie samodzielności i podniesienie jakości życia seniorów. Wszystkie działania będą dostosowane do możliwości uczestników, z uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi lub zdrowotnymi.
Projekt zakłada realizację bezpłatnych, ogólnodostępnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, prowadzonych przez doświadczonych instruktorów posiadających odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w pracy z osobami starszymi. Zajęcia będą odbywać się w łatwo dostępnych lokalizacjach miejskich – na świeżym powietrzu lub w obiektach umożliwiających swobodny udział seniorów.
W ramach projektu uczestnicy będą mogli skorzystać z szerokiej gamy aktywności, takich jak:
– ćwiczenia ogólnorozwojowe i wzmacniające,
– zajęcia „zdrowy kręgosłup”, trening równowagi i koordynacji,
– nordic walking i spacery zdrowotne,
– ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne,
– taniec rekreacyjny i ruch przy muzyce,
– warsztaty prozdrowotne oraz spotkania edukacyjne.
Dodatkowo planowane są wydarzenia integracyjne, np. pikniki, marsze czy spotkania międzypokoleniowe, które będą okazją do budowania relacji i wspólnego spędzania czasu.
Projekt ma na celu nie tylko poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego uczestników, ale także przeciwdziałanie izolacji, wsparcie samodzielności i podniesienie jakości życia seniorów. Wszystkie działania będą dostosowane do możliwości uczestników, z uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi lub zdrowotnymi.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Miasto PoznańInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
W dobie starzejącego się społeczeństwa niezwykle istotne jest wspieranie aktywności fizycznej i społecznej osób starszych. Regularny ruch pozwala zachować sprawność, opóźnia rozwój chorób przewlekłych oraz poprawia samopoczucie psychiczne. Wielu seniorów nie ma jednak dostępu do profesjonalnych, bezpiecznych i dostosowanych do ich możliwości zajęć. Projekt „Aktywny Senior – Poznań w Ruchu” wypełnia tę lukę, oferując bezpłatne, ogólnodostępne zajęcia prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę. Dzięki temu uczestnicy będą mogli poprawić swoją kondycję, zwiększyć niezależność oraz zbudować nowe relacje społeczne. Projekt stanowi realne wsparcie dla seniorów, a jednocześnie wpisuje się w miejskie działania na rzecz zdrowia publicznego, profilaktyki i integracji międzypokoleniowej.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
TAK. Projekt „Aktywny Senior – Poznań w Ruchu” został zaplanowany zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego i zakłada maksymalną dostępność dla wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Zajęcia będą odbywać się w przestrzeniach pozbawionych barier architektonicznych – takich jak ogólnodostępne parki, place i sale przystosowane do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. Instruktorzy będą przygotowani do pracy z osobami starszymi i niepełnosprawnymi, z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości. Zajęcia nie wymagają specjalistycznego sprzętu, są bezpłatne i otwarte – dzięki czemu nikt nie zostanie wykluczony z udziału. Opis ten znajduje potwierdzenie w głównych założeniach projektu i działaniach wskazanych w formularzu.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Prowadzenie zajęć sportowych dla seniorów | 325 000 |
Wynajem obiektów sportowych na poczet prowadzenia zajęć dla seniorów | 325 000 |
Zakup sprzętu sportowego oraz akcesoriów niezbędnych do prowadzenia zajęć | 30 000 |
Wynagrodzenie obsługujących zadanie, koszty biura projektu oraz zakupu wyposażenia związanego z prowadzeniem projektu, ubezpieczenie OC w związku z prowadzeniem projektu. | 80 000 |
Promocja przedsięwzięcia (m.in. kampania promocyjna, druk materiałów promocyjnych, wynagrodzenie grafika, strona internetowa) | 30 000 |
Koszt organizacji turniejów, zawodów, obozów, kursów, szkoleń osób prowadzących zajęcia oraz szkolenia dla trenerów osiedlowych (m.in. zakwaterowanie, transport, wyżywienie, atrakcje, opieka, ubezpieczenie, nagrody, puchary, medale). | 210 000 |
SUMA: | 1 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Sportu
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Wydział Sportu nie rekomenduje projektu do realizacji na podstawie § 4. ust. 7. pkt 4 dokumentu "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2026" tj. Załącznik nr 1 do uchwały Nr XVII/318/IX/2025 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 1 kwietnia 2025 r." występowanie projektu (opisanych w projekcie działań) w budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej – jeśli projekt jest już uwzględniony w ww. dokumentach, nie będzie poddawany głosowaniu. Informujemy, że w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Poznania w budżecie Wydziału Sportu na rok 2026 zabezpieczono środki na tego typu zadania, które zostaną rozdysponowane w drodze otwartego konkursu ofert.Zespół Obradował w składzie: Patrycja Wyciszkiewicz, Renata Szymkowiak, Paweł Koralewski.Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - tak6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 1 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie