Smyki ćwiczą języki
Kategoria
projekt rejonowy mały >
8 - Chartowo, Rataje, Żegrze
Nazwa projektu
Smyki ćwiczą języki
Skrócony opis projektu
Program zajęć logopedycznych kształtujących i utrwalających poprawną mowę małego dziecka.
Opis projektu
CEL GŁÓWNY: Wspomaganie edukacji językowej dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z komunikacją językową.
CELE SZCZEGÓŁOWE: usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego - wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy - wydłużanie fazy wydechowej - poprawa fonacji - kształtowanie nawyku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej w pozycji spoczynkowej - rozwój korelacji układów oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego - zwrócenie uwagi na pozawerbalne składniki wypowiedzi: mimikę, gest, - zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton głosu, rytm, intonacja, wysokość dźwięków mowy) - wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu.
Celem wychowawczym programu jest przede wszystkim wzmacnianie poczucia własnej wartości, dzięki podniesieniu sprawności językowej.
Program zakłada, że systematyczność będzie kluczem do efektywnej stymulacji rozwoju mowy u dzieci. Logopeda będzie raz w tygodniu prowadził zajęcia grupowe. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych w formie zabawy dla małych grup dzieci w wieku 4-6 lat.
Podczas zajęć przewiduje się przede wszystkim: ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych, ćwiczenia fonacyjne, logorytmiczne, oddechowe, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej, słuchu fonematycznego, ćwiczenia grafomotoryczne, słowno-ruchowe. Ponadto, adekwatne do wieku i możliwości zajęcia ogólnorozwojowe kształtujące procesy poznawcze i sferę emocjonalną u dziecka (zgodnie z podstawą programową wychowania przdszkolnego).
Oczekiwane efekty wdrożenia programu profilaktyki logopedycznej:
– usprawnienie narządów artykulacyjnych dziecka
– eliminacja nieprawidłowości związanych z wymową
– poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie komunikacji językowej (poprawa dykcji, fonacji, zwiększenie aktywności słownej dziecka).
CELE SZCZEGÓŁOWE: usprawnianie narządów mowy: usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego - wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy - wydłużanie fazy wydechowej - poprawa fonacji - kształtowanie nawyku właściwego ułożenia języka w jamie ustnej w pozycji spoczynkowej - rozwój korelacji układów oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego - zwrócenie uwagi na pozawerbalne składniki wypowiedzi: mimikę, gest, - zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton głosu, rytm, intonacja, wysokość dźwięków mowy) - wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu.
Celem wychowawczym programu jest przede wszystkim wzmacnianie poczucia własnej wartości, dzięki podniesieniu sprawności językowej.
Program zakłada, że systematyczność będzie kluczem do efektywnej stymulacji rozwoju mowy u dzieci. Logopeda będzie raz w tygodniu prowadził zajęcia grupowe. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych w formie zabawy dla małych grup dzieci w wieku 4-6 lat.
Podczas zajęć przewiduje się przede wszystkim: ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych, ćwiczenia fonacyjne, logorytmiczne, oddechowe, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej, słuchu fonematycznego, ćwiczenia grafomotoryczne, słowno-ruchowe. Ponadto, adekwatne do wieku i możliwości zajęcia ogólnorozwojowe kształtujące procesy poznawcze i sferę emocjonalną u dziecka (zgodnie z podstawą programową wychowania przdszkolnego).
Oczekiwane efekty wdrożenia programu profilaktyki logopedycznej:
– usprawnienie narządów artykulacyjnych dziecka
– eliminacja nieprawidłowości związanych z wymową
– poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie komunikacji językowej (poprawa dykcji, fonacji, zwiększenie aktywności słownej dziecka).
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Osiedle Orła BiałegoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
siedziba Centrum Edukacyjno Logopedycznego i/lub pobliskie przedszkole.Uzasadnienie realizacji projektu
Prawidłowy rozwój mowy, poza oczywiście innymi czynnikami, świadczy o dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej. Wiek przedszkolny jest zatem najważniejszym i decydującym okresem w kształtowaniu i rozwijaniu mowy dziecka. Należy zadbać nie tylko o zapobieganie i korygowanie powstałych zaburzeń, ale również o usprawnianie i stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy, by przebiegał właściwie i bez zakłóceń. Jako logopeda i nauczyciel, obserwuję z niepokojem rosnącą liczbę zaburzeń językowych u dzieci. Program stworzony został z myślą o najmłodszych, w trosce o wczesne wspomaganie rozwoju oraz wykrywanie i eliminowanie ewentualnych nieprawidłowości językowych na wczesnym etapie. Jest to program profilaktyczny i nie zastąpi terapii logopedycznej w przypadku wad wymowy.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
NIE
Adresatami są wyłącznie dzieci w określonym przedziale wiekowym.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
wynagrodzenie dla wykwalifikowanych prowadzących
(dwie grupy, zajęcia 1x w tygodniu dla każdej z nich = 8 zajęć w miesiącu x 12 miesięcy + dodatkowe konsultacje/dyżury specjalistów dla rodziców). |
18 000 |
sprzęt multimedialny (tablica interaktywna + projektor, drukarka) | 15 000 |
pomoce dydaktyczne, dedykowane programy licencjonowane | 10 000 |
koszty eksploatacyjne; dopłata do czynszu, media, ewentualne i/lub koszty najmu sali od placówki oświatowej | 5 000 |
promocja, reklama | 1 000 |
materiały biurowe, papier ksero, tonery, artykuły piśmiennicze, plastyczne itp | 1 000 |
SUMA: | 50 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
- wydział/jednostka wiodący/a : Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych