Droga Trawka 2, Powrót Drzew
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Droga Trawka 2, Powrót Drzew
Skrócony opis projektu
Drzewa! Sadzimy Prawdziwe, Porządne, Drzewa w Poznaniu!
Opis projektu
W ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego proponujemy projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” – inicjatywę mającą na celu poprawę jakości powietrza oraz estetyki miasta poprzez zazielenienie wąskich pasów drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem lub chodnikiem a murem. Zielone przestrzenie w miejskim krajobrazie nie tylko upiększają otoczenie, ale pełnią również kluczową rolę w walce ze smogiem i poprawie komfortu życia mieszkańców.
Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Oprócz drzew, wprowadzenie odpowiednio dobranych traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej zielone i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.
Realizacja projektu „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawniki i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.
Projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla wszystkich poznaniaków. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Wąskie pasy zieleni wzdłuż ulic są często zaniedbywane, a przecież mogą stanowić istotny element miejskiej infrastruktury ekologicznej. Oprócz drzew, wprowadzenie odpowiednio dobranych traw i roślin odpornych na trudne warunki miejskie, takich jak susza i zanieczyszczenia (np Festuca ovina - kostrzewa owcza), może znacząco poprawić jakość powietrza. Rośliny te absorbują zanieczyszczenia, redukują pyły i emitują tlen, co przyczynia się do obniżenia poziomu smogu.
Dzięki nim nasze miasto stanie się bardziej zielone i przyjazne dla mieszkańców oraz środowiska, szczególnie w bocznych ulicach, mniej reprezentacyjnych, gdzie naprawdę niewiele potrzeba by poprawić byt mieszkańców, ochronić rozjeżdżanie poboczy i przyczynić się do zbierania pyłu z hamulców - istotnego składnika miejskiego smogu, który obecnie jest często pomijany przy rozważaniach infrastruktury ekologicznej. Więcej specjalistycznych traw to także mniej koszenia.
Realizacja projektu „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” przyniesie liczne korzyści. Po pierwsze, zieleń w mieście działa jak naturalny filtr, redukując ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Po drugie, trawniki i rośliny w pasach drogowych przyczyniają się do obniżenia temperatury otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Po trzecie, zielone pasy przydrożne poprawiają estetykę miasta, co ma pozytywny wpływ na samopoczucie mieszkańców i podnosi jakość życia.
Projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” to inwestycja w zdrowie, estetykę i przyszłość naszego miasta. Zadbajmy o zieleń w wąskich pasach drogowych pomiędzy jezdnią a chodnikiem, aby wspólnie walczyć ze smogiem i tworzyć przyjazne, zdrowe środowisko dla wszystkich poznaniaków. Razem możemy uczynić Poznań piękniejszym i zdrowszym miejscem do życia!
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Obsadzenia oraz pielęgnacja drzew na terenie Jeżyc i Grunwaldu, Wildy Świerczewa i Zielonego DębcaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Obsadzenia planowane są m.in. na ul. Bukowskiej, Przybyszewskiego, Ostatniej, Jeleniogórskiej, Szarotkowej, Kowalewickiej, Koszalińskiej, Druskiennickiej, Pileckiego, Słupskiej, Kościerzyńskiej, Literackiej, Wańkowicza, Jakiela, Kościerzyńskiej, Szamarzewskiego, Czechosłowackiej, 28 Czerwca 1956 r., Kalinowej, Drogi DębińskiejUzasadnienie realizacji projektu
Realizacja projektu „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” jest kluczowa dla poprawy jakości powietrza i estetyki Poznania. Wąskie pasy zieleni między jezdnią a chodnikiem są często zaniedbywane, mimo że mogą pełnić istotną rolę w miejskim ekosystemie. Wprowadzenie odpornych na suszę i zanieczyszczenia gatunków drzew, traw, takich jak Festuca ovina czy Poa compressa, pozwoli na efektywne wykorzystanie tych przestrzeni.
Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.
Projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Zieleń miejska działa jako naturalny filtr, redukując poziom szkodliwych substancji w powietrzu, co bezpośrednio przyczynia się do obniżenia smogu szczególnie często pomijanego aspektu smogu powstającego na skutek hamowania samochodów. Ponadto, rośliny te obniżają temperaturę otoczenia poprzez efekt chłodzenia, co jest szczególnie ważne w upalne dni. Zielone pasy poprawiają także estetykę miasta, wpływając pozytywnie na samopoczucie mieszkańców i podnosząc jakość życia.
Projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” to inwestycja w zdrowie, ekologię i przyszłość Poznania, przynosząca wymierne korzyści ekologiczne i społeczne a jednocześnie ograniczając przestrzeń, która trzeba kosić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt „Droga Trawka 2, Powrót Drzew” jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego, co oznacza, że uwzględnia potrzeby wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami. Projekt zapewnia dostępność i użyteczność dla wszystkich.
Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.
Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które nie licząc drzew w początkowej fazie wzrostu, wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Zielone pasy drogowe nie będą przeszkodą ani barierą architektoniczną dla osób poruszających się na wózkach, z balkonikami czy z innymi urządzeniami wspomagającymi mobilność. Lokalizacja zieleni w wąskich pasach między jezdnią a chodnikiem zapewnia, że nie będą one kolidować z ciągami pieszymi ani ścieżkami rowerowymi, co pozwala na swobodne korzystanie z infrastruktury miejskiej przez wszystkich mieszkańców.
Ponadto, projekt zakłada zastosowanie roślin, które nie licząc drzew w początkowej fazie wzrostu, wymagają minimalnej pielęgnacji i nie rosną zbyt wysoko, co zapewnia dobrą widoczność i nie ogranicza percepcji przestrzeni, co jest ważne dla osób z ograniczeniami wzroku. Estetyczne i funkcjonalne zieleńce przyczynią się do poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców, tworząc przyjazne, dostępne i zdrowe otoczenie.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Nasadzenia drzew, kompozycji traw, krzewów oraz prac pielęgnacyjnych. | 2 000 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 400 000 |
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wniosek jest rekomendowany do realizacji. Wydział Klimatu i Środowiska pozytywnie opiniuje projekt na działkach wskazanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami jako tereny rekomendowane do realizacji projektu. Wniosek jest zgodny z zasadami Zielonego budżetu. Założenia projektu wpisują się w Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu. Ponadto działania adaptacyjne do zmian klimatu (załącznik do uchwały nr XII/215/IX/2024 Rady Miasta Poznania z dnia 3 grudnia 2024 r. cel strategiczny 1, działanie 1.6) mówi o odtwarzaniu zadrzewień przyulicznych oraz rewaloryzacji istniejących i tworzeniu nowych terenów zielonych. Projekt jest także zgodny z rekomendacjami Poznańskiego Panelu Obywatelskiego. Jednak należy podkreślić, że planowane nasadzenia muszą być przemyślane i zgodne z obowiązującym Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania oraz zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Szczególną uwagę należy zwrócić na nasadzenia drzew w pasie drogowym gdzie jest to bardzo utrudnione ze względu na sieci uzbrojenia podziemnego, chodniki oraz wąskie pasy zieleni. Plany nasadzeń w takich miejscach wymagają każdorazowo bardzo szczegółowej analizy map zasadniczych, która daje odpowiedź, czy możliwe jest wprowadzenie zieleni wysokiej w interesującym nas terenie. Analiza taka musi uwzględniać plany przebudowy i rozbudowy sieci drogowej oraz jej infrastruktury np.: planowanej budowie ścieżek rowerowych. Jednak celem miasta, zgodnie ze Strategią Rozwoju, jest dążenie do budowy „zielonego” i ekomobilnego miasta, które posiada łatwo dostępne dla wszystkich tereny zieleni. Reasumując opinia pozytywna biorąc pod uwagę analizę własnościową oraz możliwości nasadzeń we wskazanych lokalizacjach.Zespół Obradował w składzie: Izabela Dutkowiak – Zastępczyni Dyrektora Wydziału Klimatu i Środowiska, Michał Bernet, Adrian WojtaszKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takProjekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu 1. Powierzchnia biologicznie czynna dla nowobudowanych obiektów zieleni - Czy % udział powierzchni biologicznie czynnej wynosi nie mniej niż 70% dla tworzonych terenów zieleni, w czym nie mieści się tworzenie infrastruktury technicznej i budynków funkcjonalnie z nimi powiązanych? - tak2. Zielony Budżet - Czy projekt jest projektem zaliczanym do puli Zielonego Budżetu? - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 400 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
wydział/jednostka wiodący/a
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazane w projekcie ulice zostały potraktowane jako przykładowe lokalizacje planowanych nasadzeń. Ostateczny wybór miejsc, w których zrealizowane zostaną nasadzenia drzew, będzie uzależniony od szczegółowej analizy dostępności terenu, występowania kolizji z infrastrukturą podziemną, a także od możliwości uzyskania wymaganej dokumentacji projektowej oraz niezbędnych uzgodnień administracyjnych. Deklarowana przez Wnioskodawcę skala realizacji zadania będzie weryfikowana na etapie opracowania dokumentacji, a realizacja przedsięwzięcia zostanie dostosowana do faktycznych warunków technicznych i terenowych. Środki przeznaczone zostaną na dokumentację projektową, realizację zadania w terenie oraz prace pielęgnacyjne.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,Kryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 400 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, bez zastrzeżeń.Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Opinie Rad Osiedli:
- Administrator Osiedla - OSIEDLE GRUNWALD POŁUDNIE
- Administrator Osiedla - OSIEDLE GRUNWALD PÓŁNOC
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE JEŻYCE
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Tak, w zakresie realizowanym na terenie OsiedlaZespół Obradował w składzie: Adam Dzionek, Angelika Dymek, Julia Gołębiowska, Agata Klonecka, Bartłomiej SosnowskiKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak - Administrator Osiedla - OSIEDLE OGRODY
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE STARY GRUNWALD
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Binek Anna, Błaszkiewicz Bernard, Grewling Tomasz, Kłoniecka Hanna, Kubiak Wiesława, Mieścicka Magdalena, Nikisch Barbara, Piechocka Wanda, Steczkowski GrzegorzKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak -
Administrator Osiedla - OSIEDLE ŚWIERCZEWO
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Tak, w zakresie realizowanym na terenie OsiedlaZespół Obradował w składzie: Rada Osiedla ŚwierczewoKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak -
Administrator Osiedla - OSIEDLE WILDA
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Banach Krzysztof, Bonk-Hammermeister Dorota, Gładysiak Piotr, Górecka Halina, Klockiewicz Zbyszko, Kmita Grzegorz, Krajewska Natalia, Krauze Jędrzej, Kuczyński Sebastian, Napierała Katarzyna, Okraska-Kandziora Natalia, Olszak Konrad, Pieciul Anna, Schneck Michał, Stec Sylwia, Szymański KarolKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak - Administrator Osiedla - OSIEDLE ZIELONY DĘBIEC