Równy chodnik - wygodna Ostroroga


Kategoria
projekt rejonowy duży > 5 - Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald
Nazwa projektu
Równy chodnik - wygodna Ostroroga
Skrócony opis projektu
Wymiana poboczy i montaż słupków blokujących parkowanie pojazdów na ul. Ostroroga.
Opis projektu
Projekt zakłada wymianę poboczy na całej długości ul. Ostroroga i montaż słupków blokujących U-12c. Dzięki uporządkowanym poboczom osoby z wózkami dziecięcymi nie będą zmuszone do wchodzenia na jezdnię, a dzieci poruszające się pieszo lub na rowerach będą miały bezpieczniejsze warunki do poruszania się po osiedlu.

Projekt wpisuje się w:
- „Strategię Rozwoju M.Poznania 2020+”-priorytet „Zielone, mobilne miasto” podkreśla znaczenie infrastruktury pieszej jako kluczowego elementu zrównoważonego transportu miejskiego. Priorytet „Przyjazne osiedla” zakłada zapewnienie mieszkańcom wysokiej jakości życia w ramach osiedli posiadających własny, wyjątkowy charakter.
- ideę miasta przyjaznego mieszkańcom, promującego samodzielność i aktywność społeczną osób starszych oraz rodzin z dziećmi.

Ul. Ostroroga w Poznaniu to droga gminna,z dwoma pasami ruchu, łącząca dwie większe ulice: Grunwaldzką (duże natężenie ruchu) i Marcelińską (średnie natężenie ruchu). Znajduje się ona w enklawie 10 ulic, czyli terenu uznanego jako zabytek urbanistyczno-architektoniczny. Przy ulicy znajdują się domy mieszkalne, ale także mieszczą się w nich firmy. Nie ma tutaj zapewnionych miejsc do parkowania, znaków zakazu postoju lub zakazu zatrzymania, a także brak strefy parkowania, stąd na ciasnych poboczach tej wąskiej ulicy parkują samochody, mimo że zgodnie z przepisami chodniki są przeznaczone dla ruchu pieszych. Samochody często zajmują większość chodnika, stąd ul. Ostroroga stała się wielkim parkingiem dla osób dojeżdżających do pracy, co powoduje, że przechodzień ma do dyspozycji chodnik o szer: 100-120 cm, a wyjeżdżające z posesji osoby mają bardzo ograniczoną widoczność podczas włączania się do ruchu samochodowego.

Stan poboczy jest bardzo słaby, są to w większości stare, wąskie i uszkodzone nawierzchnie, którymi trudno się poruszać. Bliskość szkół, miejsc pracy oraz usytuowanie przystanków tramwajowych od strony ul. Grunwaldzkiej vis a vis ul. Ostroroga powoduje wzmożony ruch pieszych i rowerzystów.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Ostroroga, Osiedle Stary Grunwald

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Ulicą pomimo ograniczenia prędkości do 30 km/h wciąż bardzo szybko przejeżdżają auta, a parkujące na chodnikach samochody utrudniają widoczność pieszym i przejeżdżającym autom, stąd ulica jest niebezpieczna. Stan techniczny drogi jest dość dobry - w 2022 r. zostały tu zamontowane dwa progi spowalniające i znaki ograniczające prędkość do 30 km/h - na początku i końcu drogi. Droga na całym odcinku pozbawiona jest sygnalizacji świetlnej. Brakuje znaków zakazu zatrzymania i zakazu postoju.
Uzasadnienie realizacji projektu
1. Bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców - zniszczone pobocza zmuszają pieszych do wchodzenia na jezdnię, co zwiększa ryzyko wypadków.Uporządkowane pobocza to lepsza widoczność i czytelność pasa ruchu, szczególnie po zmroku.
2. Zatrzymywanie wody i błota – problem z odwodnieniem- zdegradowane pobocza często gromadzą wodę deszczową, powodując kałuże i rozmycia nawierzchni. Utwardzenie poboczy poprawia odprowadzanie wód opadowych i chroni strukturę jezdni.
3. Estetyka przestrzeni i komfort mieszkańców - równe, zadbane pobocza wpływają na pozytywny wizerunek dzielnicy i zachęcają mieszkańców do spacerów.
4. Trwałość i ochrona jezdni - pobocza przejmują część obciążeń bocznych – ich wymiana zwiększa żywotność nawierzchni asfaltowej. Chronią krawędzie drogi przed wykruszaniem.
5. Dostosowanie do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych - wymiana poboczy umożliwia lepszą dostępność komunikacyjną.
6. Bezpieczeństwo pieszych i mieszkańców - montaż słupków blokujących uniemożliwi ograniczenie widoczności podczas wyjazdów z posesji, uchroni pieszych poruszających się po pasach przed wypadkami, a wymiana poboczy uchroni przed urazami mechanicznymi kończyn.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt ma charakter uniwersalny – odpowiada na potrzeby wszystkich mieszkańców Poznania i okolic, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Jego głównym założeniem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po przestrzeni publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób najbardziej wrażliwych: seniorów, dzieci, osób z niepełnosprawnościami oraz opiekunów z wózkami dziecięcymi.

Zaniedbane pobocza stanowią poważne utrudnienie w codziennym poruszaniu się – są nierówne lub pełne dziur, co szczególnie dotkliwie odczuwają osoby o ograniczonej mobilności. Wymiana i utwardzenie poboczy znacząco zwiększy dostępność komunikacyjną danego obszaru, umożliwiając bezpieczne i wygodne poruszanie się pieszo lub z pomocą urządzeń wspomagających (takich jak laski, chodziki czy wózki inwalidzkie). Jest to także istotny krok w stronę wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu przestrzennemu.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
zakup słupków U12-c (15 sztuk w okolicy przejścia dla pieszych na ul. Ostroroga-ul. Grunwaldzka) 1 500
zakup kostki/płyty chodnikowej i krawężników dostosowanych do zabytkowego charakteru osiedla Stary Grunwald 408 500
zakup piachu 110 000
usługa montażu 280 000
SUMA: 800 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Katalog Mebli Miejskich 2018_MAJ_Katalog Mebli Miejskich.pdf
Mapka ul. Ostroroga- wjazd od Grunwaldzkiej Projekt ruchu drogowego- znaki drogowe uzupelnienie.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Izabela Skorupińska
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany w projekcie teren administruje Zarząd Dróg Miejskich. W związku z powyższym, prosimy Zarząd Dróg Miejskich o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na charakter projektu, prosimy Miejskiego Inżyniera Ruchu o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 16.07.2025

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie ZDM potwierdza możliwość realizacji remontu chodników w ciągu ul. Ostroroga w zakresie objętym projektem. Zakres rzeczowy zadania zostanie dostosowany do stanu technicznego chodników oraz będzie realizowany do wysokości dostępnych środków finansowych przeznaczonych na ten cel. W części projektu dotyczącej elementów organizacji ruchu, zakres prowadzonych zmian wynikać będzie z zakresu organizacji ruchu na ul. Ostroroga, który określony zostanie na etapie opiniowania przez miejskie jednostki i Radę Osiedla (zastosowane rozwiązania mogą być inne niż zaproponowane przez Wnioskodawcę).
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Miejski Inżynier Ruchu (MIR)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Zakres zmiany organizacji ruchu na ul. Ostroroga zostanie określony na etapie opiniowania przez miejskie jednostki i Radę Osiedla Stary Grunwald.
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Dondajewski, Maciej Teresiak
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie Brak uwag PIM.
    Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE STARY GRUNWALD
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie W opinii Rady Osiedla, chodnik powinien być nie z kostki, ale z płyt chodnikowych jak również montaż słupków powinien odbywać się po uprzedniej konsultacji z mieszkańcami, przed których posesją miałyby być postawione słupki. Wynika to z faktu, że mieszkańcy parkują prywatne pojazdy przed swoimi domami. W opinii Rady Osiedla uniemożliwienie parkowania mieszkańcom spotka się z ich silnym oporem. Ostroroga jest najszerszą ulicą łączącą arterie miejskie (Grunwaldzką i Marcelińską) na terenie osiedla oraz posiada najszersze chodniki. Rada Osiedla uważa, że obecne rozwiązanie jest kompromisowe.
    Zespół Obradował w składzie: Binek Anna, Błaszkiewicz Bernard, Grewling Tomasz, Kłoniecka Hanna, Kubiak Wiesława, Mieścicka Magdalena, Nikisch Barbara, Piechocka Wanda, Steczkowski Grzegorz
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.