Równy chodnik - wygodna Ostroroga
Kategoria
projekt rejonowy duży >
5 - Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald
Nazwa projektu
Równy chodnik - wygodna Ostroroga
Skrócony opis projektu
Wymiana poboczy i montaż słupków blokujących parkowanie pojazdów na ul. Ostroroga.
Opis projektu
Projekt zakłada wymianę poboczy na całej długości ul. Ostroroga i montaż słupków blokujących U-12c. Dzięki uporządkowanym poboczom osoby z wózkami dziecięcymi nie będą zmuszone do wchodzenia na jezdnię, a dzieci poruszające się pieszo lub na rowerach będą miały bezpieczniejsze warunki do poruszania się po osiedlu.
Projekt wpisuje się w:
- „Strategię Rozwoju M.Poznania 2020+”-priorytet „Zielone, mobilne miasto” podkreśla znaczenie infrastruktury pieszej jako kluczowego elementu zrównoważonego transportu miejskiego. Priorytet „Przyjazne osiedla” zakłada zapewnienie mieszkańcom wysokiej jakości życia w ramach osiedli posiadających własny, wyjątkowy charakter.
- ideę miasta przyjaznego mieszkańcom, promującego samodzielność i aktywność społeczną osób starszych oraz rodzin z dziećmi.
Ul. Ostroroga w Poznaniu to droga gminna,z dwoma pasami ruchu, łącząca dwie większe ulice: Grunwaldzką (duże natężenie ruchu) i Marcelińską (średnie natężenie ruchu). Znajduje się ona w enklawie 10 ulic, czyli terenu uznanego jako zabytek urbanistyczno-architektoniczny. Przy ulicy znajdują się domy mieszkalne, ale także mieszczą się w nich firmy. Nie ma tutaj zapewnionych miejsc do parkowania, znaków zakazu postoju lub zakazu zatrzymania, a także brak strefy parkowania, stąd na ciasnych poboczach tej wąskiej ulicy parkują samochody, mimo że zgodnie z przepisami chodniki są przeznaczone dla ruchu pieszych. Samochody często zajmują większość chodnika, stąd ul. Ostroroga stała się wielkim parkingiem dla osób dojeżdżających do pracy, co powoduje, że przechodzień ma do dyspozycji chodnik o szer: 100-120 cm, a wyjeżdżające z posesji osoby mają bardzo ograniczoną widoczność podczas włączania się do ruchu samochodowego.
Stan poboczy jest bardzo słaby, są to w większości stare, wąskie i uszkodzone nawierzchnie, którymi trudno się poruszać. Bliskość szkół, miejsc pracy oraz usytuowanie przystanków tramwajowych od strony ul. Grunwaldzkiej vis a vis ul. Ostroroga powoduje wzmożony ruch pieszych i rowerzystów.
Projekt wpisuje się w:
- „Strategię Rozwoju M.Poznania 2020+”-priorytet „Zielone, mobilne miasto” podkreśla znaczenie infrastruktury pieszej jako kluczowego elementu zrównoważonego transportu miejskiego. Priorytet „Przyjazne osiedla” zakłada zapewnienie mieszkańcom wysokiej jakości życia w ramach osiedli posiadających własny, wyjątkowy charakter.
- ideę miasta przyjaznego mieszkańcom, promującego samodzielność i aktywność społeczną osób starszych oraz rodzin z dziećmi.
Ul. Ostroroga w Poznaniu to droga gminna,z dwoma pasami ruchu, łącząca dwie większe ulice: Grunwaldzką (duże natężenie ruchu) i Marcelińską (średnie natężenie ruchu). Znajduje się ona w enklawie 10 ulic, czyli terenu uznanego jako zabytek urbanistyczno-architektoniczny. Przy ulicy znajdują się domy mieszkalne, ale także mieszczą się w nich firmy. Nie ma tutaj zapewnionych miejsc do parkowania, znaków zakazu postoju lub zakazu zatrzymania, a także brak strefy parkowania, stąd na ciasnych poboczach tej wąskiej ulicy parkują samochody, mimo że zgodnie z przepisami chodniki są przeznaczone dla ruchu pieszych. Samochody często zajmują większość chodnika, stąd ul. Ostroroga stała się wielkim parkingiem dla osób dojeżdżających do pracy, co powoduje, że przechodzień ma do dyspozycji chodnik o szer: 100-120 cm, a wyjeżdżające z posesji osoby mają bardzo ograniczoną widoczność podczas włączania się do ruchu samochodowego.
Stan poboczy jest bardzo słaby, są to w większości stare, wąskie i uszkodzone nawierzchnie, którymi trudno się poruszać. Bliskość szkół, miejsc pracy oraz usytuowanie przystanków tramwajowych od strony ul. Grunwaldzkiej vis a vis ul. Ostroroga powoduje wzmożony ruch pieszych i rowerzystów.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Ostroroga, Osiedle Stary GrunwaldInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Ulicą pomimo ograniczenia prędkości do 30 km/h wciąż bardzo szybko przejeżdżają auta, a parkujące na chodnikach samochody utrudniają widoczność pieszym i przejeżdżającym autom, stąd ulica jest niebezpieczna. Stan techniczny drogi jest dość dobry - w 2022 r. zostały tu zamontowane dwa progi spowalniające i znaki ograniczające prędkość do 30 km/h - na początku i końcu drogi. Droga na całym odcinku pozbawiona jest sygnalizacji świetlnej. Brakuje znaków zakazu zatrzymania i zakazu postoju.Uzasadnienie realizacji projektu
1. Bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców - zniszczone pobocza zmuszają pieszych do wchodzenia na jezdnię, co zwiększa ryzyko wypadków.Uporządkowane pobocza to lepsza widoczność i czytelność pasa ruchu, szczególnie po zmroku.
2. Zatrzymywanie wody i błota – problem z odwodnieniem- zdegradowane pobocza często gromadzą wodę deszczową, powodując kałuże i rozmycia nawierzchni. Utwardzenie poboczy poprawia odprowadzanie wód opadowych i chroni strukturę jezdni.
3. Estetyka przestrzeni i komfort mieszkańców - równe, zadbane pobocza wpływają na pozytywny wizerunek dzielnicy i zachęcają mieszkańców do spacerów.
4. Trwałość i ochrona jezdni - pobocza przejmują część obciążeń bocznych – ich wymiana zwiększa żywotność nawierzchni asfaltowej. Chronią krawędzie drogi przed wykruszaniem.
5. Dostosowanie do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych - wymiana poboczy umożliwia lepszą dostępność komunikacyjną.
6. Bezpieczeństwo pieszych i mieszkańców - montaż słupków blokujących uniemożliwi ograniczenie widoczności podczas wyjazdów z posesji, uchroni pieszych poruszających się po pasach przed wypadkami, a wymiana poboczy uchroni przed urazami mechanicznymi kończyn.
2. Zatrzymywanie wody i błota – problem z odwodnieniem- zdegradowane pobocza często gromadzą wodę deszczową, powodując kałuże i rozmycia nawierzchni. Utwardzenie poboczy poprawia odprowadzanie wód opadowych i chroni strukturę jezdni.
3. Estetyka przestrzeni i komfort mieszkańców - równe, zadbane pobocza wpływają na pozytywny wizerunek dzielnicy i zachęcają mieszkańców do spacerów.
4. Trwałość i ochrona jezdni - pobocza przejmują część obciążeń bocznych – ich wymiana zwiększa żywotność nawierzchni asfaltowej. Chronią krawędzie drogi przed wykruszaniem.
5. Dostosowanie do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych - wymiana poboczy umożliwia lepszą dostępność komunikacyjną.
6. Bezpieczeństwo pieszych i mieszkańców - montaż słupków blokujących uniemożliwi ograniczenie widoczności podczas wyjazdów z posesji, uchroni pieszych poruszających się po pasach przed wypadkami, a wymiana poboczy uchroni przed urazami mechanicznymi kończyn.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt ma charakter uniwersalny – odpowiada na potrzeby wszystkich mieszkańców Poznania i okolic, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Jego głównym założeniem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po przestrzeni publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób najbardziej wrażliwych: seniorów, dzieci, osób z niepełnosprawnościami oraz opiekunów z wózkami dziecięcymi.
Zaniedbane pobocza stanowią poważne utrudnienie w codziennym poruszaniu się – są nierówne lub pełne dziur, co szczególnie dotkliwie odczuwają osoby o ograniczonej mobilności. Wymiana i utwardzenie poboczy znacząco zwiększy dostępność komunikacyjną danego obszaru, umożliwiając bezpieczne i wygodne poruszanie się pieszo lub z pomocą urządzeń wspomagających (takich jak laski, chodziki czy wózki inwalidzkie). Jest to także istotny krok w stronę wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu przestrzennemu.
Zaniedbane pobocza stanowią poważne utrudnienie w codziennym poruszaniu się – są nierówne lub pełne dziur, co szczególnie dotkliwie odczuwają osoby o ograniczonej mobilności. Wymiana i utwardzenie poboczy znacząco zwiększy dostępność komunikacyjną danego obszaru, umożliwiając bezpieczne i wygodne poruszanie się pieszo lub z pomocą urządzeń wspomagających (takich jak laski, chodziki czy wózki inwalidzkie). Jest to także istotny krok w stronę wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu przestrzennemu.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
zakup słupków U12-c (300- 350 sztuk) | 10 000 |
zakup kostki chodnikowej i krawężników | 400 000 |
zakup piachu | 110 000 |
usługa montażu | 280 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Katalog Mebli Miejskich | 2018_MAJ_Katalog Mebli Miejskich.pdf |
Mapka ul. Ostroroga- wjazd od Grunwaldzkiej | Projekt ruchu drogowego- znaki drogowe uzupelnienie.pdf |
Rekomendacja Zarząd Osiedla Stary Grunwald | Rekomendacja Zarz_d Osiedla.pdf |
Rekomendacja Stowarzyszenia im. J Ostroroga | SJO rekomendacje 1.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami