Baza pod listkiem


Kategoria
projekt rejonowy duży > 13 - Jeżyce, św.Łazarz
Nazwa projektu
Baza pod listkiem
Skrócony opis projektu
Zielona przestrzeń do nauki, zabawy i integracji dla dzieci i lokalnej społeczności.
Opis projektu
Projekt otwartej klasy, którą nazwaliśmy "Bazą pod listkiem", to odpowiedź na potrzebę stworzenia naturalnej, przyjaznej przestrzeni edukacyjnej, w której dzieci mogą rozwijać się poprzez codzienny kontakt z przyrodą. Projekt łączy naukę z aktywnością na świeżym powietrzu, wspierając zdrowie fizyczne, emocjonalne i społeczne najmłodszych. To miejsce, gdzie edukacja zyskuje nowy wymiar – bardziej angażujący, radosny i bliski naturze.

Centralnym punktem „Bazy” jest funkcjonalna wiata z dostępem do prądu, wyposażona w sześć dużych stołów i trzydzieści krzeseł, umożliwiająca prowadzenie różnorodnych zajęć – od lekcji matematyki, przez warsztaty techniczne, po działania artystyczne i przyrodnicze. Przestrzeń została zaplanowana z myślą o komforcie dzieci i nauczycieli, a jednocześnie pozostaje otwarta na zmieniające się potrzeby edukacyjne. To miejsce nie tylko nauki, ale też rozwoju kreatywności, twórczego myślenia i samodzielnego działania.

Teren wokół wiaty również został starannie zagospodarowany. Znajdzie się tu ogród japoński, sprzyjający wyciszeniu i kontemplacji, kolorowa łąka kwietna przyciągająca owady zapylające, a także rabaty warzywne i ziołowe do prowadzenia zajęć ogrodniczych. Dzieci będą mogły doświadczać przyrody wszystkimi zmysłami, a dzięki ścieżce sensorycznej rozwijać się harmonijnie. Stworzymy także warsztatownię, aby umożliwić najmłodszym majsterkowanie, konstruowane, rozwój umiejętności inżynieryjnych, oraz "kuchnie błotną", w której połączymy kreatywną zabawę z nauką matematyki w działaniu.

Z „Bazy pod listkiem” będą korzystać także dzieci uczęszczające do świetlicy, dla których stanie się ona miejscem codziennych, kolejnych aktywności rozwijających kreatywność oraz motorykę.

Po godzinach zajęć edukacyjnych przestrzeń będzie dostępna dla lokalnej społeczności jako miejsce spotkań, warsztatów i relaksu, wzmacniając więzi sąsiedzkie i promując zrównoważony styl życia. To również idealna przestrzeń dla seniorów, których chcemy zaprosić do jej współtworzenia i dbania o nasz zielony ogród.

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Przybyszewskiego 37

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

teren Szkoły Podstawowej nr 71 im. Janusza Kusocińskiego w Poznaniu
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt „Baza pod listkiem” powstał z potrzeby przywrócenia do życia zaniedbanego terenu przy szkole i nadania mu nowej, wartościowej funkcji. Przestrzeń, która kiedyś służyła jako ogródki działkowe, dziś pozostaje nieużytkowana – a my widzimy w niej ogromny potencjał.

Projekt architektoniczno-budowlany jest już gotowy. Chcemy stworzyć miejsce, które odpowiada na współczesne wyzwania edukacji – takie, które rozwija nie tylko wiedzę, ale też kreatywność, samodzielność, umiejętność współpracy i relacje społeczne. Wierzymy, że edukacja to nie tylko lekcje w klasie, ale cały proces doświadczania i wzrastania w bezpiecznym, naturalnym środowisku. Znajdzie się tu miejsce na majsterkowanie, zabawę w kuchni błotnej, pielęgnowanie ogrodu oraz działania sensoryczne, które angażują wszystkie zmysły.

„Baza pod listkiem” będzie przestrzenią dla prowadzenia lekcji, zajęć świetlicowych, ale również otworzy szkołę na lokalną społeczność. Stworzymy miejsce integrujące pokolenia, promujące wartości ekologiczne i wspólnotowe – dostępne, otwarte i pełne możliwości.

To inwestycja w przyszłość – w ludzi, relacje i edukację blisko natury.

Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt „Baza pod listkiem” został zaprojektowany zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, co oznacza, że przestrzeń jest dostępna i przyjazna dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich wieku, sprawności czy indywidualnych potrzeb. Wiatę z szerokim dostępem i wygodnymi miejscami do siedzenia może swobodnie korzystać każdy – zarówno dzieci z różnymi ograniczeniami ruchowymi, jak i seniorzy czy opiekunowie. Elementy takie jak ścieżka sensoryczna, kuchnia błotna czy ogród japoński zostały zaprojektowane tak, aby angażować różne zmysły i wspierać rozwój motoryczny oraz poznawczy na wielu poziomach. Rabaty warzywne i ziołowe umożliwiają różnorodne aktywności dostosowane do indywidualnych możliwości. Dzięki temu „Baza pod listkiem” jest przestrzenią integrującą, sprzyjającą równemu udziałowi wszystkich dzieci i mieszkańców, promując inkluzję i równość – a to jest fundamentem projektowania uniwersalnego.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
1. Prace przygotowawcze 700 m² 12 000
2. Wykonanie "Wiaty lekcyjnej" 70 m² 130 000
3. Wykonanie łąki kwietnej 80 m² 2 000
4. Wykonanie "Ogrodu japońskiego", lampy solarne, podłączenie oczka wodnego 7 500
5. Wykonanie żywopłotu liściastego i iglastego 50 m 4 000
6. Wykonanie Ścieżki sensorycznej" (7 modułów), grządek podwyższonych, kuchni błotnej i warsztatowi, pojemnik na odpady, kompostownik 3 600
SUMA: 159 100
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 5 000
Dodatkowe załączniki
Projekt otwartej klasy - bazy pod listkiem 20250605_164902.PDF
zgoda i popracie dyrektora Szkoły Podstawowej nr 71 im. Janusza Kusocińskiego w Poznaniu 20250605_171712.PDF
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Beata Brukwicka
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Projekt w trakcie opiniowania przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.