Grunwaldzka przestrzeń edukacji,kultury i integracji społecznej


Kategoria
projekt rejonowy duży > 5 - Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald
Nazwa projektu
Grunwaldzka przestrzeń edukacji,kultury i integracji społecznej
Skrócony opis projektu
Stworzenie przestrzeni, która będzie sprzyjać aktywnemu udziałowi mieszkańców w życiu kulturalnym i budowaniu więzi
Opis projektu
Celem projektu jest uatrakcyjnienie już istniejącej sportowej przestrzeni rekreacyjnej na Grunwaldzie Północ, która jeszcze bardziej będzie sprzyjać aktywnemu udziałowi mieszkańców w życiu kulturalnym i budowaniu więzi społecznych. Miejsce projektu, zlokalizowane w zielonej rekreacyjnej przestrzeni między blokami na Grunwaldzie w Poznaniu ma stać się centrum integracji społecznej, przyciągając mieszkańców w każdym wieku, z różnych części Grunwaldu i Poznania.
Grunwald Północ jest najbardziej zagęszczonym osiedlem w Poznaniu i jednym z najstarszych, a większość jego budynków stanowią bloki. Powoduje to, że wielu mieszkańców nie posiada innej przestrzeni, gdzie mogliby spędzić czas w sposób kreatywny.
Proponowana przestrzeń jest odpowiedzią na zapotrzebowania mieszkańców, pobliskich placówek oraz działających na terenie NGO-sów i CIL-u Grunwald Północ.

Projekt zakłada:
- instalację konstrukcji metalowej z zadaszeniem dostosowanej do warunków przestrzennych, zawierającej w swojej przestrzeni microscenę - podbudówkę betonową, oświetlenie sceny, stoliki i ławki, a obok całoroczne leżaki,
- montaż stałego, całorocznego małego systemu nagłośnieniowego oraz oświetlenia oraz fotokomórki,
- utwardzenie podłoża obiektu i dojścia za pomocą kruszywa/tłucznia,
- montaż stojaków dla rowerów oraz koszy,
- montaż monitoringu miejskiego dla zachowania bezpieczeństwa i kontroli obiektu,
- montaż defibrylatora AED.

Przestrzeń pełnić będzie 3 funkcje:
Edukacyjną:
- miejsce odbywania się zajęć dydaktycznych na świeżym powietrzu dla pobliskich placówek, stowarzyszeń zajmujących się osobami niepełnosprawnymi czy też odbywania się prelekcji czy zajęć ekologicznych

Kulturalną:
- miejsce organizacji wydarzeń kulturalnych: występy dzieci, harcerzy, zaproszonych muzyków, kino plenerowe, animator

Integrującą społeczeństwo:
- miejsce do wspólnych sąsiedzkich spotkań, zajęć dla seniorów, zabawy przy grach planszowych, śpiewanie, grillowanie czy też organizacji pikników tematycznych

Projekt zakłada w roku realizacji szereg działań kulturalnych, społecznych i integracyjnych, które nie wywołają negatywnych skutków dla okolicznych mieszkańców.
Wszystko to ma zwiększyć atrakcyjność tego miejsca i poszerzyć ofertę rekreacyjną rejonu Grunwaldu.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Grunwald Północ: granice terenów rekreacyjnych, skwer Fyrtel przy Ogniku, ul. Ognik / ul. Marcelińska 87d / ul. Swoboda 64a

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Teren zieleni zarządzany przez ZZM, LOKALIZACJA: https://maps.app.goo.gl/uGrLkDp4NtpDT97J6
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt odpowiada na pilne potrzeby mieszkańców najbardziej zagęszczonego i jednego z najstarszych osiedli w Poznaniu – Grunwaldu Północ. Wielu mieszkańców osiedla z czego większość stanowią seniorzy, którzy zamieszkują głównie bloki, nie posiada dostępu do odpowiedniej przestrzeni do kreatywnego spędzania czasu i budowania więzi. Proponowana przestrzeń jest odpowiedzią na te zapotrzebowania mieszkańców, pobliskich placówek edukacyjnych oraz lokalnych organizacji pozarządowych.
Projekt wstępny otrzymał podczas wizji lokalnej pozytywną opinię niektórych Radnych Miasta Poznania, ZZM, Estrady Poznańskiej oraz mieszkańców osiedla czy też NGO-sów.
Projekt wpisuje się w Strategię Rozwoju Miasta Poznania 2020+ kierunków interwencji:
-4.2: zapewnienie wysokiej jakości lokalnej oferty kulturalnej, sportowo-rekreacyjnej, usług społecznych i oświatowych na osiedlach, -5.4: Wspieranie działań kulturalnych i sportowych na rzecz rozwoju społecznego i inne.
To kompleksowe podejście zwiększy atrakcyjność osiedla, poprawi jakość życia mieszkańców i wzmocni poczucie wspólnoty, tworząc lokalne centrum aktywności i integracji.
Projekt nie wywoła negatywnych skutków dla okolicznych mieszkańców.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Jego uniwersalne funkcje i integracja przyciągnie mieszkańców w każdym wieku, z różnych części Grunwaldu, stając się centrum integracji społecznej i kulturalnej, a realizacja zajęć dla osób z niepełnosprawnościami, świadczy o inkluzywnym podejściu.

Kluczowe elementy zgodności to:
-wielofunkcyjność: przestrzeń edukacyjna, kulturalna i integracyjna, dostępna dla wszystkich,
-komfort: montaż małego systemu nagłośnieniowego oraz oświetlenia poprawi komfort użytkowania przestrzeni, w sposób taki, aby nie generować wielkiego hałasu,
-bezpieczeństwo: monitoring miejski zapewni bezpieczeństwo, co jest niezwykle ważne dla wszystkich użytkowników, a szczególnie dla osób starszych,
-zdrowie: montaż AED umożliwi zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia w sytuacji wymagającej ratowania życia,
-dostępność: utwardzone podłoże i dojścia będą bezprogowe, a meble z podłokietnikami dostosowane,
-udogodnienia dodatkowe: stojaki dla rowerów promują aktywność fizyczną i ekologiczny transport. Kosze na odpady wspierają dbałość o środowisko.

Wszystkie elementy przestrzeni (meble i ścieżka) będą przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich, seniorów czy też dzieci, z odpowiednim oświetleniem i czytelnymi oznaczeniami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
projekt, budowa i montaż konstrukcji przestrzeni do integracji społecznej i kulturalnej:
- zadaszona konstrukcja,
- podwyższenie, murowana -"microscena",
- utwardzenie podłoża kruszywem i ścieżki (dojście)
480 000
rezerwa środków na nieprzewidziane i dodatkowe wydatki 50 000
Działania kulturalno-integracyjne na terenie projektu. Wynagrodzenia dla animatorów, artystów oraz usługodawców 65 000
- zakup i montaż małego nagłośnienia do prelekcji
- zakup oświetlenia sceny oraz obiektu (fotokomórki)
- doprowadzenie energii
55 000
Zakup i montaż mebli zewnętrznych i innych:
- stojaki rowerowe
- komplet: stoły i ławki
- leżaki
- kosze na śmieci
- tablice informacyjne z regulaminem korzystania z obiektu
80 000
- zakup defibrylatora AED
- zakup, montaż i podłączenie kamery obrotowej do monitoringu miejskiego
58 000
SUMA: 788 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 90 000
Dodatkowe załączniki
Projekt poglądowy na podstawie planu miejsca i zrealizowanych podobnych projektów zdj_cie pogl_dowe projektu.pdf
Rekomendacja Radnej Miasta Grunwaldzka przestrze__rekomendacja M. Antolczyk.pdf
Rekomendacje NGO-sów NGO-sy lista poparcia.jpg
Zgoda ZZM ZZM - zgoda.pdf
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Damian Skoczypiec
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazana przez wnioskodawcę nieruchomość administrowana jest przez Zarząd Zieleni Miejskiej. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na obowiązujący mpzp, prosimy WUiA o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 17.07.2025

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - TAK
    Uzasadnienie Rekomendacja pozytywna.
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze 19.09.2025 r.
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, M.Laszkiewicz, W.Potapowicz
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Odwołuję się od opinii wnosząc o ponowne rozpatrzenie. Według zawartej opinii ZZM wnioskodawca "nie wyraził zgody na modyfikację projektu" co nie jest prawdą. Nikt z ZZM nie kontaktował się z wnioskodawcą w celu podjęcia rozmów. Jak najbardziej jestem skłonny do modyfikacji projektu likwidując np. palenisko i inne elementy (np. nagłośnienie). Projekt stanowi kluczowy element dla życia społecznego mieszkańców, NGO-sów, placówek edukacyjnych.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Projekt nie jest rekomendowany do dalszego procedowania na terenie skweru Fyrtel przy Ogniku z powodu bliskości wielorodzinnego budynku mieszkalnego gdyż może powodować nadmierny hałas stanowiący uciążliwość dla okolicznych mieszkańców. Planowane miejsca na ognisko i grill mogą powodować uciążliwe zadymienie. Wnioskodawca nie wyraził zgody na modyfikację projektu.
    Zespół Obradował w składzie: Tomasz Lisiecki, Marta Laszkiewicz, Wojciech Potapowicz
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - tak
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 788 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 90 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 788 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 90 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Wskazany teren parku objęty jest mpzp „dla obszaru GRUNWALD część C w Poznaniu.” oznaczony - symbolem 2ZP/US - ustala się przeznaczenie pod tereny zieleni urządzonej lub sportu i rekreacji, 1. zgodnie z § 22 pkt.2, W zakresie szczegółowych parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami 1ZP/US i 2ZP/US ustala się: dopuszczenie lokalizacji: a) niekubaturowych urządzeń sportowo-rekreacyjnych, b) ścieżek rowerowych, c) ciągów pieszych, d) ogrodzeń z siatki dla zabezpieczenia urządzeń sportowo-rekreacyjnych, o wysokości dostosowanej do sposobu zagospodarowania; 1. zgodnie z § pkt.3, lit.a) W zakresie zasad ochrony i kształtowania ładu przestrzennego ustala się: 3) dopuszczenie lokalizacji: a) obiektów małej architektury,
    Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko-Makarska, Bartosz Putz, Agnieszka Walczak, Joanna Sumisławska

Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:

  • dodatkowa rekomendacja: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt negatywnie. Wprowadzanie na tereny zieleni pomiędzy blokami mieszkalnymi stałych instalacji nagłośnieniowych, dodatkowego oświetlenia oraz miejsca do grillowania (zadymienie) będzie zakłócało spokój korzystających z tych terenów mieszkańców, oraz mieszkańców pobliskich bloków mieszkalnych. Dodatkowo, pod planowane obiekty zajęta zostanie znaczna część terenu zieleni.
    Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE GRUNWALD PÓŁNOC
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Zespół Obradował w składzie: Burzyńska Lidia, Ignac Agnieszka, Ignac Marek, Ignac Paweł, Łoziński Przemysław, Sękowska Hanna, Skoczypiec Damian, Stachowicz Łukasz, Stachowska Marlena, Stelmaszyk Paulina, Stürmer Anna.
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.