Sauna Szeląg
Kategoria
Projekt ogólnomiejski mały
Nazwa projektu
Sauna Szeląg
Skrócony opis projektu
Społeczna sauna miejska nad Wartą przy Przystani Szeląg.
Opis projektu
Projekt zakłada postawienie jednej sauny miejskiej z dedykowaną infrastrukturą (szatnia, prysznic, balia, toaleta, niewielki taras, ew. strefa relaksu), zacumowanej przy przystani Szeląg/ umiejscowionej na nabrzeżu Warty. Sauna działać będzie w okresie od początku października do końca kwietnia.
Sauna zostanie zaprojektowana w konsultacji z doświadczonymi budowniczymi saun oraz saunamistrzami. Będzie znajdować się na przystosowanej do tego celu platformie pływającej; pomieści jednorazowo nawet do 12 osób, będzie mogła stanowić miejsce realizacji seansów saunowych. Z okien/okna sauny będzie się rozciągał widok na Wartę.
Zostaną ustanowione godziny darmowego dostępu do sauny (po uprzedniej rezerwacji), zaś w pozostałych godzinach będzie możliwy wstęp za opłatą, co pomoże sfinansować utrzymanie infrastruktury saunowej oraz opłacenie pensji pracownika/ów obiektu (model ten został już przetestowany w innych miastach Polski). Utworzenie miejsca pracy oraz wprowadzenie opłat za korzystanie w godzinach szczytu pozwala na ciągłość przedsięwzięcia bez generowania dodatkowych kosztów dla budżetu miasta w przyszłości).
Sauna byłaby otwarta w okresie od jesieni do wiosny.
Sauna zostanie zaprojektowana w konsultacji z doświadczonymi budowniczymi saun oraz saunamistrzami. Będzie znajdować się na przystosowanej do tego celu platformie pływającej; pomieści jednorazowo nawet do 12 osób, będzie mogła stanowić miejsce realizacji seansów saunowych. Z okien/okna sauny będzie się rozciągał widok na Wartę.
Zostaną ustanowione godziny darmowego dostępu do sauny (po uprzedniej rezerwacji), zaś w pozostałych godzinach będzie możliwy wstęp za opłatą, co pomoże sfinansować utrzymanie infrastruktury saunowej oraz opłacenie pensji pracownika/ów obiektu (model ten został już przetestowany w innych miastach Polski). Utworzenie miejsca pracy oraz wprowadzenie opłat za korzystanie w godzinach szczytu pozwala na ciągłość przedsięwzięcia bez generowania dodatkowych kosztów dla budżetu miasta w przyszłości).
Sauna byłaby otwarta w okresie od jesieni do wiosny.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Przystań Szeląg, nadbrzeże na wysokości Ogrodu SzelągInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
według informacji z Geoportalu działka należy do Skarbu Państwa, jest jednak użytkowana przez różne obiekty pływające. konieczne będzie uzyskanie zgody na realizację przedsięwzięcia w tym miejscu.Uzasadnienie realizacji projektu
Dobroczynny wpływ regularnego saunowania niejednokrotnie został udowodniony naukowo. Regularne saunowanie oferuje wiele korzyści dla zdrowia i samopoczucia. Pomaga w relaksacji, redukcji stresu, poprawie odporności, oczyszczaniu organizmu z toksyn oraz łagodzeniu dolegliwości bólowych. Dodatkowo, może wspierać układ krążenia i oddechowy, poprawić stan skóry oraz przyspieszyć metabolizm. Sauna to również szansa na nawiązanie lepszej relacji ze sobą i swoim własnym ciałem. To naturalny sposób na podniesienie nastroju oraz świetna okazja do integracji lokalnej społeczności.
Saunowanie nabiera na popularności, jednak wciąż brak miejsc ogólnodostępnych, położonych blisko natury. Poznańskie sauny, jak chociażby te dostępne na Maltańskich Termach, są jednak nieprzystępne ekonomicznie oraz dla części mieszkańców na tyle odległe, że trudno korzystać z nich w sposób regularny.
Szeląg wydaje się być idealną lokalizacją dla takiego projektu, będąc świetnym uzupełnieniem letniej strefy rekreacyjnej przy Ogrodzie Szeląg.
Bezpośrednie położenie przy rzece, wśród zieleni, pozwoliłoby zwiększyć całoroczną dostępność i atrakcyjność nadwarciańskich terenów rekreacyjnych.
Saunowanie nabiera na popularności, jednak wciąż brak miejsc ogólnodostępnych, położonych blisko natury. Poznańskie sauny, jak chociażby te dostępne na Maltańskich Termach, są jednak nieprzystępne ekonomicznie oraz dla części mieszkańców na tyle odległe, że trudno korzystać z nich w sposób regularny.
Szeląg wydaje się być idealną lokalizacją dla takiego projektu, będąc świetnym uzupełnieniem letniej strefy rekreacyjnej przy Ogrodzie Szeląg.
Bezpośrednie położenie przy rzece, wśród zieleni, pozwoliłoby zwiększyć całoroczną dostępność i atrakcyjność nadwarciańskich terenów rekreacyjnych.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt społecznej sauny miejskiej wpisuje się w zasady projektowania uniwersalnego poprzez zapewnienie szerokiej dostępności i funkcjonalności dla wszystkich użytkowników, niezależnie od wieku, sprawności czy doświadczenia. Przestrzeń sauny oraz infrastruktura towarzysząca (szatnia, prysznic, toaleta) zostaną zaprojektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami – przewidziane są m.in. bezprogowe wejścia, szerokie drzwi, uchwyty oraz odpowiednia przestrzeń manewrowa. Rezerwacje online oraz czytelne oznakowanie ułatwią korzystanie osobom starszym i rodzinom z dziećmi. Model darmowych godzin oraz lokalizacja w centrum miasta niweluje bariery ekonomiczne i transportowe, czyniąc projekt miejscem naprawdę otwartym i przyjaznym dla wszystkich mieszkańców Poznania.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt i budowa sauny oraz towarzyszącej infrastruktury | 120 000 |
Pozwolenia i opłaty | 1 500 |
Zużycie prądu, drewno, artykuły sanitarne, woda (per sezon) | 20 000 |
Koszty utrzymania pracowników w pierwszym sezonie | 100 000 |
SUMA: | 241 500 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP nie przekazuje projektu do kolejnego etapu. Projekt nie spełnia warunku określonego w Załączniku nr 1 do uchwały Nr XVII/318/IX/2025 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 1 kwietnia 2025 r. "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2026" - § 3, ust. 14, pkt 2) tj. warunku znajdowania się terenu, na którym ma być realizowany projekt, w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta).
Nieruchomości oznaczone ewidencyjnie jako: 52/27/23, 52/27/24 znajdują się poza zasobem Miasta Poznania bądź Skarbu Państwa (we władaniu Miasta).
Dodatkowo, część nieruchomość oznaczona ewidencyjnie jako: 52/26/31/2 jest przedmiotem najmu/dzierżawy. W związku z powyższym, projekt spełnia przesłankę ww. regulaminu PBO26 - § 3, ust. 16, pkt 7 tj. do PBO26 nie mogą być zgłaszane projekty naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, prawa własności intelektualnej oraz dobra osobiste osób trzecich.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 21.07.2025
Nie złożono odwołania