Nowy Buczka – Wspólna Przestrzeń Radości
Kategoria
projekt rejonowy duży >
10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
Nowy Buczka – Wspólna Przestrzeń Radości
Skrócony opis projektu
Projekt na wykonanie bezpiecznej nawierzchni pod urządzeniami, które znajdują się na placu zabaw.
Opis projektu
Celem projektu jest wykonanie nowoczesnej nawierzchni bezpiecznej pod urządzeniami na placu zabaw, która znacząco zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, a jednocześnie zapewni dostępność dla dzieci z niepełnosprawnościami.
Obecna nawierzchnia w miejscu zabaw jest nierówna, sypka i trudna do pokonania dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich, z pomocą balkonika lub opiekuna. Ponadto nie amortyzuje w wystarczającym stopniu ewentualnych upadków, co stanowi istotne ryzyko dla wszystkich korzystających z placu zabaw – zwłaszcza najmłodszych.
W ramach zadania planuje się wykonanie nawierzchni elastycznej (np. poliuretanowej lub EPDM), która:
– amortyzuje upadki, chroniąc dzieci przed urazami,
– jest równa i stabilna, co ułatwia poruszanie się dzieciom z niepełnosprawnościami,
– umożliwia bezpośredni dostęp do urządzeń zabawowych bez konieczności pokonywania przeszkód terenowych,
– jest odporna na warunki atmosferyczne, trwała i łatwa w utrzymaniu czystości.
Realizacja projektu pozwoli stworzyć bardziej inkluzyjny, bezpieczny i dostępny plac zabaw, który sprzyja integracji dzieci o różnych potrzebach i buduje równość w dostępie do przestrzeni wspólnej.
Obecna nawierzchnia w miejscu zabaw jest nierówna, sypka i trudna do pokonania dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich, z pomocą balkonika lub opiekuna. Ponadto nie amortyzuje w wystarczającym stopniu ewentualnych upadków, co stanowi istotne ryzyko dla wszystkich korzystających z placu zabaw – zwłaszcza najmłodszych.
W ramach zadania planuje się wykonanie nawierzchni elastycznej (np. poliuretanowej lub EPDM), która:
– amortyzuje upadki, chroniąc dzieci przed urazami,
– jest równa i stabilna, co ułatwia poruszanie się dzieciom z niepełnosprawnościami,
– umożliwia bezpośredni dostęp do urządzeń zabawowych bez konieczności pokonywania przeszkód terenowych,
– jest odporna na warunki atmosferyczne, trwała i łatwa w utrzymaniu czystości.
Realizacja projektu pozwoli stworzyć bardziej inkluzyjny, bezpieczny i dostępny plac zabaw, który sprzyja integracji dzieci o różnych potrzebach i buduje równość w dostępie do przestrzeni wspólnej.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Buczka, Kołłątaja, WróblewskiegoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt zakłada wykonanie bezpiecznej, elastycznej nawierzchni pod urządzeniami na placu zabaw, co odpowiada na potrzeby dzieci oraz ich opiekunów. Obecna nawierzchnia jest nierówna, nieamortyzująca i trudna do pokonania dla dzieci z niepełnosprawnościami, szczególnie poruszających się na wózkach. Nowa nawierzchnia (np. poliuretanowa lub EPDM) zapewni zgodność z normami bezpieczeństwa (PN-EN 1177), zminimalizuje ryzyko urazów i umożliwi wszystkim dzieciom równy dostęp do urządzeń zabawowych. Projekt realizuje zasady projektowania uniwersalnego, promując dostępność przestrzeni publicznej dla każdego użytkownika, niezależnie od wieku czy poziomu sprawności. Inwestycja poprawi jakość infrastruktury, zwiększy atrakcyjność placu zabaw i stanie się miejscem integracji rodzin, dzieci i całej lokalnej społeczności. To krok w stronę równości, bezpieczeństwa oraz budowania przyjaznej i funkcjonalnej przestrzeni dla wszystkich mieszkańców.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt w pełni wpisuje się w zasady projektowania uniwersalnego, zakładając stworzenie przestrzeni dostępnej i bezpiecznej dla wszystkich użytkowników – niezależnie od wieku, sprawności czy indywidualnych potrzeb. Nowa, elastyczna nawierzchnia umożliwi równy dostęp do urządzeń zabawowych dzieciom z niepełnosprawnościami, w tym poruszającym się na wózkach lub z pomocą opiekuna. Równa, stabilna powierzchnia ułatwia poruszanie się, eliminuje bariery terenowe i zwiększa bezpieczeństwo każdego użytkownika, szczególnie najmłodszych. Dzięki temu plac zabaw stanie się przestrzenią integracyjną i włączającą, sprzyjającą wspólnej zabawie dzieci o różnych możliwościach fizycznych i rozwojowych. Projekt uwzględnia potrzeby całej społeczności i tworzy warunki do bezpiecznego i równego korzystania z przestrzeni publicznej.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Wykonanie nawierzchni pod urządzeniami:
1 - karuzela 15m2 2 - tyrolka 60m2 3 - zamek mały 50m2 4 - zamek duży 70m2 5 - huśtawka orle gniazdo 25m2 6 - huśtawki tradycyjne 25m2 7 - huśtawki dla maluchów 25m2 Cena 1m2 kwadratowego z podbudową koszt 665zł |
179 550 |
Wykonanie ścieżki dojazdowej
100m2 Cena 1m2 500zł |
50 000 |
SUMA: | 229 550 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 10 000 |
Dodatkowe załączniki
rzut na plac zabaw | plac zabaw.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazanych w projekcie teren placu zabaw został przekazany Radzie Osiedla do korzystania. W związku z powyższym, prosimy Zarząd Zieleni Miejskiej o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 07.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt jest rekomendowany do dalszego procedowania - nowa nawierzchnia na dojściu i urządzeniami dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową (na wózkach).Zespół Obradował w składzie: Tomasz Lisiecki, Marta Jastrząb-Frankowska, Wojciech PotapowiczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 229 550 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 229 550 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, z uwagami. Budowa placu zabaw nie powinna zmniejszać powierzchni biologicznie czynnych i powierzchni retencyjnych; nie zalecamy stosowania nawierzchni poliuretanowych na place zabaw, które nie wpływają korzystnie na zdrowie dzieci, są kosztowne przy zakładaniu i eksploatacji, w zamian powinny być zastosowane nawierzchnie naturalne lub mineralne. Przy budowie placu zabaw należy zachować wszystkie drzewa i krzewy.Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Opinie Rad Osiedli:
- Administrator Osiedla - OSIEDLE ŚWIERCZEWO