Tablica smogowa na Wildzie
Kategoria
projekt rejonowy mały >
10 - Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
Nazwa projektu
Tablica smogowa na Wildzie
Skrócony opis projektu
Tablica smogowa na Wildzie w parku im. Jana Pawła II
Opis projektu
Projekt zakłada zakup i montaż elektronicznej tablicy LED, która będzie na bieżąco wyświetlać lokalne dane dotyczące jakości powietrza – w tym stężenie pyłów PM10 i PM2.5, temperaturę oraz wilgotność. Tablica zostanie zainstalowana na niezależnym nośniku wolnostojącym (słupku) i będzie zintegrowana z własnym czujnikiem smogu, umieszczonym w tym samym miejscu.
Dzięki lokalnemu pomiarowi mieszkańcy zyskają dostęp do aktualnych informacji o stanie powietrza w bezpośrednim otoczeniu. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zanieczyszczeń oraz promowanie zdrowych i odpowiedzialnych zachowań – zwłaszcza w sezonie grzewczym. Inicjatywa wpisuje się w miejskie działania antysmogowe i strategie adaptacji do zmian klimatu. Z rozwiązania skorzystają dzieci, seniorzy, osoby aktywne fizycznie oraz całe rodziny odwiedzające park i okoliczne tereny rekreacyjne.
Dzięki lokalnemu pomiarowi mieszkańcy zyskają dostęp do aktualnych informacji o stanie powietrza w bezpośrednim otoczeniu. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zanieczyszczeń oraz promowanie zdrowych i odpowiedzialnych zachowań – zwłaszcza w sezonie grzewczym. Inicjatywa wpisuje się w miejskie działania antysmogowe i strategie adaptacji do zmian klimatu. Z rozwiązania skorzystają dzieci, seniorzy, osoby aktywne fizycznie oraz całe rodziny odwiedzające park i okoliczne tereny rekreacyjne.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Park Jana Pawła IIInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Park Jana Pawła II, przy wejściu od ul. Dolna Wilda (np. w pobliżu placu zabaw lub ścieżki głównej).Uzasadnienie realizacji projektu
Wilda należy do dzielnic o podwyższonym poziomie zanieczyszczenia powietrza – szczególnie zimą i wczesną wiosną. Mimo to mieszkańcy nie mają stałego dostępu do informacji o bieżącym stanie jakości powietrza. Ten projekt uzupełni tę lukę – umożliwi dzieciom, rodzicom, seniorom i spacerowiczom świadome podejmowanie decyzji: np. o spacerze, aktywności fizycznej czy konieczności założenia maseczki antysmogowej. Wyświetlacze będą służyć także jako forma edukacji klimatycznej i antysmogowej.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Tablica będzie zamontowana na odpowiedniej wysokości i czytelna dla osób poruszających się na wózkach oraz z wadami wzroku (wysoki kontrast, czytelny font, kolorowe oznaczenia smogu).
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Zakup tablicy LED z czujnikiem smogu | 8 000 |
Montaż na nośniku wolnostojącym | 2 000 |
Fundament + przygotowanie terenu | 2 000 |
Dokumentacja i projekt techniczny | 3 000 |
Rezerwa techniczna | 2 500 |
SUMA: | 17 500 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 3 000 |
Dodatkowe załączniki
przyklad tablict smogowej | tablica_smogowa_przyklad.jpg |
działka - lokalizacja | dzia_ka_park_jp2.png |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Tablica smogowa to jest urządzenie całkowicie niezwiązane z parkiem i jego funkcją. Dodatkowa opinia Wydziału Klimatu i Środowiska: Wniosek nie jest rekomendowany do realizacji. Projekt zakłada zakup i montaż w Parku im. Jana Pawła II elektronicznej tablicy LED, która będzie na bieżąco wyświetlać lokalne dane dotyczące jakości powietrza – w tym stężenie pyłów PM10 i PM2.5, temperaturę oraz wilgotność. Wydział Klimatu i Środowiska popiera działania mające na celu informowanie o aktualnej jakości powietrza, dodatkowo projekt wpisuje się w Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu, Program Ochrony Powietrza oraz w Poznański Panel Obywatelski. Jednak należy podkreślić, że źródłem wiarygodnych danych o stanie powietrza, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, są wyłącznie pomiary wykonane przez stacje pomiarowe działające w ramach państwowego monitoringu jakości powietrza. Pomiary i oceny jakości powietrza, zgodnie z przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz.U.2025 poz. 647 ze zm.) art. 88-90 oraz ustawy o Inspekcji ochrony środowiska z dnia 20 lipca 1991 r. (t.j. Dz.U.2024 poz. 425 ze zm.) art. 2 ust 1 pkt 2, pkt 14 dokonuje inspekcja ochrony środowiska, która jest odpowiedzialna za organizację i funkcjonowanie systemu monitoringu (pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji o środowisku) i oceny jakości powietrza na obszarze danego województwa. Z powodu braku wykazanej równoważności metody stosowanych w czujnikach/urządzeniach (z których tablica będzie czerpać dane) do metodyki referencyjnej nie mogą być one traktowane jako źródło wiarygodnych danych, a na ich podstawie nie można określać czy nastąpiło przekroczenie norm jakości powietrza (poziomów dopuszczalnych, docelowych, informowania czy alarmowych) i dokonywać oceny jakości powietrza. Ponadto z inicjatywy Metropolii Poznań oraz Miasta Poznań w 160 szkołach mieszczących się na terenie metropolii, w tym w 86 placówkach na terenie Poznania (także na Wildzie) zamontowano czujniki jakości powietrza mierzące stężenia pyłów zawieszonych PM10 oraz PM2,5. Przedsięwzięcie to ma wymiar edukacyjny. Celem projektu jest przede wszystkim uświadomienie mieszkańcom metropolii Poznań powagi problemu, jakim jest stan czystości powietrza, którym oddychamy poprzez edukowanie dzieci oraz młodzieży. Dodatkowo koszty utrzymania projektu są niedoszacowane. Sama obsługa informatyczna tablicy przekroczy kwotę 3000 zł. Dodatkowo należy do tego doliczyć koszty energii elektrycznej oraz serwisu. W takim wypadku koszty utrzymania w kolejnych pięciu latach przekroczą 30% wartości zgłoszonego projektu. Zatem projekt jest niezgodny z Zasadami PBO26 § 4 Weryfikacja projektów ust. 7 pkt 6.Zespół Obradował w składzie: Tomasz Lisiecki, Marta Laszkiewicz, Wojciech PotapowiczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - tak15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nieKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 17 500 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 3 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 17 500 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 6 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - tak