Piątkowskie parkingi rowerowe


Kategoria
projekt rejonowy duży > 3 - Piątkowo Północ, Piątkowo
Nazwa projektu
Piątkowskie parkingi rowerowe
Skrócony opis projektu
Rowerowe wiaty parkingowe na piątkowskich osiedlach
Opis projektu
Rower to świetny środek transportu na co dzień!

Wiele osób nie może jednak sobie pozwolić na korzystanie z niego z bardzo prozaicznych powodów. Codzienne wnoszenie i znoszenie rowerów po schodach albo wożenie windą. W ciasnych mieszkaniach brakuje miejsca. Dla jednych to uciążliwości, dla innych bariery nie do pokonania. Trzymanie rowerów na dworze? Jest coraz popularniejsze, ale kradzieże rowerów skutecznie zniechęcają wiele osób. Pod wieloma blokami nie ma na to miejsca.

W ramach projektu mają powstać wzorcowe parkingi rowerowe przy blokach, które będą inspiracją dla kolejnych miejsc w Poznaniu. Takie parkingi stawiają nie tylko spółdzielnie czy wspólnoty, ale nieraz również miasta. Rowery byłyby chronione przed deszczem pod wiatą. Stojaki byłyby U-kształtne, ułatwiając oparcie i bezpieczne przypięcie ramy z kołem.

Proponowane lokalizacje są na działkach miejskich, bez ingerencji w zieleń wysoką, miejsca parkingowe czy inną infrastrukturę, z preferencją odległości do 50 m od najbliższej klatki schodowej

OSIEDLE BOLESŁAWA CHROBREGO

Os. Bolesława Chrobrego 36F
Działka: 53/07/406/27

Os. Bolesława Chrobrego 27
Działka: 53/10/282/5

Os. Bolesława Chrobrego 13I
Działka: 53/11/258/26

Os. Bolesława Chrobrego 21G
Działka: 53/11/258/26

OSIEDLE STEFANA BATOREGO

Os. Stefana Batorego 82
Działka: 53/18/125/13

Os. Stefana Batorego 54
Działka: 53/17/155/13

Os. Stefana Batorego 1A
Działka: 53/15/189/97

Os. Stefana Batorego 42C
Działka: 53/17/147/28

Os. Stefana Batorego 12C
Działka: 53/15/189/19

Realizacja zgodnie z weryfikacją jednostek miejskich do wysokości środków z preferencją dla obsługi różnych lokalizacji na całym Piątkowie, a nie tylko na jednym fyrtlu.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Piątkowo

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

numery proponowanych działek podane w opisie
Uzasadnienie realizacji projektu
Poprawa bezpieczeństwa przechowywania rowerów i proste ułatwienie możliwości korzystania z roweru w codziennych dojazdach.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt będzie otwarty dla mieszkańców i dostępny
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Parkingi rowerowe 400 000
SUMA: 400 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 0
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Tadeusz Mirski
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Odnośnie lokalizacji: 1. Os. Bolesława Chrobrego 36F Działka: 53/07/406/27 - ul. Józefa Kostrzewskiego znajdująca się w administracji ZDM. Prosimy ZDM o zaopiniowanie tej części projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZDM. 2. Os. Bolesława Chrobrego 27 Działka: 53/10/282/5 - ul. Wacława Gieburowskiego znajdująca się w administracji ZDM. Prosimy ZDM o zaopiniowanie tej części projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZDM. 3 i 4. Os. Bolesława Chrobrego 13I i Os. Bolesława Chrobrego 21G Działka: 53/11/258/26 - nieruchomość administrowana przez ZDM. Prosimy ZDM o zaopiniowanie tej części projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZDM. 5. Os. Stefana Batorego 82 Działka: 53/18/125/13 - teren zlokalizowany w bezpośrednio przy drodze utwardzonej administrowanej przez ZDM. Prosimy ZDM i ZZM o zaopiniowanie tej części projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZDM lub ZZM. 6. Os. Stefana Batorego 54 Działka: 53/17/155/13 - działka w części przekazana Radzie Osiedla do korzystania oraz zagospodarowana pasem drogowym. Prosimy ZZM i ZDM o zaopiniowanie tej części projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie terenu przez ZZM lub ZDM. 7. Os. Stefana Batorego 1A Działka: 53/15/189/97 - część wskazanego terenu objęta jest umową, niemniej pozostała część administrowana jest przez ZZM. Tut. wydział negatywnie opiniuje możliwość realizacji na terenie który jest objęty wspomnianą umową, niemniej prosimy ZZM o zaopiniowanie projektu pod kątem realizacji na części administrowanej przez ZZM. 8. Os. Stefana Batorego 42C - Działka: 53/17/147/28 - przedmiotowa nieruchomość administrowana jest przez ZDM. Prosimy o zaopiniowanie tej części projektu przez ZDM. 9. Os. Stefana Batorego 12 C Działka: 53/15/189/19 - W stosunku do nieruchomości oznaczonej ewidencyjnie jako: 53/15/189/19 stwierdzono, że występuje ryzyko utraty własności. W związku z powyższym, zachodzi przesłanka uniemożliwiająca pozytywne zaopiniowanie tej części projektu tj. § 4, ust. 7, pkt 5, lit. e, załącznika nr 1 do uchwały Nr XVII/318/IX/2025 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 1 kwietnia 2025 r. "ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2026". (przedmiotowa nieruchomość nie może być przedmiotem projektu PBO). Reasumując, przekazujemy projekt do ZZM i ZDM z prośbą o zaopiniowanie. Z uwagi na obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego w granicach których zlokalizowane są miejsca wskazane przez wnioskodawcę, prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury o wydanie opinii uzupełniającej. W związku z powyższym prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: tak :: Z uwagi na opracowywany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w którego gracach znajduje się część wskazanych przez wnioskodawcę lokalizacji, prosimy Miejską Pracownie Urbanistyczną o wydanie opinii uzupełniającej.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 22.07.2025 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Nie złożono odwołania
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Projekt zakładający budowę lokalnych parkingów rowerowych na terenie Piątkowa wymaga przeprowadzenia szerszej analizy funkcjonalno-użytkowej. Aby jego realizacja była uzasadniona, efektywna i wpisywała się w długofalowe kierunki rozwoju infrastruktury miejskiej, konieczne jest opracowanie pogłębionej diagnozy obejmującej obszary: 1. Wykonanie analizy funkcjonalno-użytkowej: Projekt powinien zostać poprzedzony rzetelną oceną jego funkcji, standardów technicznych oraz użyteczności dla mieszkańców. W szczególności należy rozważyć: - typologię parkingów (wiaty, boksy, systemy zamykane), - ich lokalizację względem zabudowy mieszkaniowej i infrastruktury transportowej, - dodatkowe wyposażenie (monitoring, oświetlenie, stacje naprawcze, systemy dostępu), - docelowe grupy użytkowników oraz skalowalność systemu na inne rejony miasta. Bez takiej analizy istnieje ryzyko niskiego wykorzystania miejsc postojowych, nieefektywnego wykorzystania środków publicznych lub błędów projektowych wynikających z braku spójności z lokalnymi potrzebami i uwarunkowaniami przestrzennymi. 2. Konieczność odniesienia do strategii i praktyk z innych miast: Projekt powinien zostać opracowany z uwzględnieniem doświadczeń miast, które z powodzeniem rozwijają systemy parkingów rowerowych. Analiza powinna zawierać benchmarki takich rozwiązań, w tym koszty budowy, systemy finansowania, sposób zarządzania oraz modele użytkowe. 3. Koszty wdrożenia, utrzymania i eksploatacji: Dla rzetelnej oceny opłacalności i trwałości projektu należy oszacować: - koszty jednostkowe budowy (np. koszt miejsca postojowego w zależności od formy – wiata, zadaszenie, boks zamykany), - koszty operacyjne – utrzymanie techniczne, sprzątanie, konserwacja, ewentualny system kontroli dostępu lub rejestracji, - źródła finansowania – środki miejskie, budżet obywatelski, środki unijne, możliwe partnerstwa publiczno-prywatne, itp. Zarząd Dróg Miejskich zobowiązuje się do przeprowadzenia analizy dotyczącej możliwości wprowadzenia zamykanych parkingów rowerowych w przestrzeni publicznej. Celem analizy będzie określenie kierunków dalszych działań w tym zakresie, w tym przygotowanie strategii na kolejne lata.
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - nie
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 400 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 0 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • zarządca terenu : Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
  • dodatkowa rekomendacja: Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU)
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Rekomendacja Wydziału częściowo TAK - uzasadnienie poniżej Wskazany teren: projekt obejmuje działki położone na terenie: Osiedla Bolesława Chrobrego Osiedla Stefana Batorego Skrócony opis projektu: Rowerowe wiaty parkingowe na piątkowskich osiedlach Ocena: OSIEDLE BOLESŁAWA CHROBREGO Os. Bolesława Chrobrego 36F - działka: 53/07/406/27 Os. Bolesława Chrobrego 27 - działka: 53/10/282/5 nie obowiązuje mpzp – konieczność uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę Os. Bolesława Chrobrego 13I - działka: 53/11/258/26 Os. Bolesława Chrobrego 21G - działka: 53/11/258/26 obowiązuje mpzp Osiedle Bolesława Chrobrego – część północna B – zapisy mpzp dopuszczają jedynie realizację stanowisk postojowych dla rowerów. OSIEDLE STEFANA BATOREGO Os. Stefana Batorego 82 - działka: 53/18/125/13 Os. Stefana Batorego 54 - działka: 53/17/155/13 Os. Stefana Batorego 42C - działka: 53/17/147/28 nie obowiązuje mpzp – konieczność uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę Os. Stefana Batorego 1A - działka: 53/15/189/97 Os. Stefana Batorego 12 C - działka: 53/15/189/19 obowiązuje mpzp Osiedle Stefana Batorego – część południowa – zapisy mpzp nie przewidują możliwości realizacji takiej inwestycji. UWAGA!!!! Rekomendacja realizacji wiat: NIE - na działkach objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego TAK - na pozostałych działkach, pod warunkiem uzyskania pozytywnej decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę
    Zespół Obradował w składzie: Joanna Sumisławska, Beata Horoszko Makaraska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.