Książkomat Umultowo-Morasko-Radojewo
Kategoria
projekt rejonowy duży >
7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo
Nazwa projektu
Książkomat Umultowo-Morasko-Radojewo
Skrócony opis projektu
Instalacja książkomatu Biblioteki Raczyńskich na Umultowie
Opis projektu
Celem projektu jest uruchomienie książkomatu Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu, zlokalizowanego przy szkole na Umultowie, aby zwiększyć dostęp mieszkańców Umultowa, Moraska i Radojewa do zbiorów bibliotecznych. Książkomat umożliwi wypożyczanie i zwracanie książek bez konieczności wizyty w bibliotece, co zwiększy wygodę i dostępność usług bibliotecznych.
Urządzenie będzie działać na zasadzie automatu przypominającego bankomat i będzie wpięte w system już istniejących książkomatów. Użytkownicy będą mogli rezerwować książki online, a następnie odebrać je w dogodnym dla siebie czasie. Zwrot książek odbywać się będzie bezkontaktowo, co ułatwi korzystanie z biblioteki zarówno dzieciom i młodzieży szkolnej, jak i osobom dorosłym oraz seniorom.
Lokalizacja książkomatu przy szkole na Umultowie jest dogodna dla mieszkańców sąsiednich osiedli oraz uczniów i nauczycieli. Dzięki temu projekt nie tylko wspiera edukację i rozwój czytelnictwa wśród młodzieży, lecz także ułatwia dostęp do książek osobom, które mają ograniczone możliwości dojazdu do centralnej biblioteki.
Projekt przyczyni się do zwiększenia aktywności kulturalnej i integracji mieszkańców Umultowa, Moraska i Radojewa, oferując nowoczesne i wygodne rozwiązanie dostępu do literatury i materiałów edukacyjnych. Jest to ważny krok w kierunku rozwijania lokalnej infrastruktury kulturalnej i edukacyjnej, dostosowanej do potrzeb współczesnej społeczności.
Urządzenie będzie działać na zasadzie automatu przypominającego bankomat i będzie wpięte w system już istniejących książkomatów. Użytkownicy będą mogli rezerwować książki online, a następnie odebrać je w dogodnym dla siebie czasie. Zwrot książek odbywać się będzie bezkontaktowo, co ułatwi korzystanie z biblioteki zarówno dzieciom i młodzieży szkolnej, jak i osobom dorosłym oraz seniorom.
Lokalizacja książkomatu przy szkole na Umultowie jest dogodna dla mieszkańców sąsiednich osiedli oraz uczniów i nauczycieli. Dzięki temu projekt nie tylko wspiera edukację i rozwój czytelnictwa wśród młodzieży, lecz także ułatwia dostęp do książek osobom, które mają ograniczone możliwości dojazdu do centralnej biblioteki.
Projekt przyczyni się do zwiększenia aktywności kulturalnej i integracji mieszkańców Umultowa, Moraska i Radojewa, oferując nowoczesne i wygodne rozwiązanie dostępu do literatury i materiałów edukacyjnych. Jest to ważny krok w kierunku rozwijania lokalnej infrastruktury kulturalnej i edukacyjnej, dostosowanej do potrzeb współczesnej społeczności.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. Umultowska 114Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Na terenie szkoły na UmultowieUzasadnienie realizacji projektu
Na terenie Umultowa działa już biblioteka szkolna, która przede wszystkim obsługuje dzieci i młodzież uczącą się w szkole. Jednak dostęp do bogatszych zbiorów i usług bibliotecznych dla pozostałych mieszkańców dzielnic Umultowa, Moraska i Radojewa jest ograniczony, zwłaszcza że najbliższa biblioteka publiczna znajduje się kilka kilometrów dalej.
Instalacja książkomatu w tym miejscu będzie doskonałym uzupełnieniem infrastruktury ośiwatowej, umożliwiając korzystanie z usług bibliotecznych całej lokalnej społeczności, także osobom dorosłym i seniorom, którzy nie są uczniami szkoły. Książkomat zapewni szybki, wygodny dostęp do książek, ułatwiając wypożyczanie i zwroty bez konieczności dojazdu do centralnej biblioteki. Dzięki temu projekt wspiera rozwój czytelnictwa i integrację mieszkańców, podnosząc poziom edukacji i dostępu do kultury na terenie dzielnicy.
Instalacja książkomatu w tym miejscu będzie doskonałym uzupełnieniem infrastruktury ośiwatowej, umożliwiając korzystanie z usług bibliotecznych całej lokalnej społeczności, także osobom dorosłym i seniorom, którzy nie są uczniami szkoły. Książkomat zapewni szybki, wygodny dostęp do książek, ułatwiając wypożyczanie i zwroty bez konieczności dojazdu do centralnej biblioteki. Dzięki temu projekt wspiera rozwój czytelnictwa i integrację mieszkańców, podnosząc poziom edukacji i dostępu do kultury na terenie dzielnicy.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Książkomat będzie bardzo dużym usprawnieniem dla osób z niepełnosprawnościami, którym zdecydowanie łatwiej będzie zamówić i odebrać książkę na osiedlu, niż jeździć do najbliższej biblioteki co wiąże się z wieloma potencjalnymi problemami.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
- instalacja urządzenia
- wpięcie się do istniejącej infrastruktury Biblioteki Raczyńskich - stała podstawa do osadzenia urządzenia |
200 000 |
SUMA: | 200 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 30 000 |
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Kultury
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wydział Kultury rekomenduje projekt do realizacji. Wniosek został skonsultowany z Biblioteką Raczyńskich i otrzymał pozytywną opinię. Postawienie książkomatu w rejonie 7 znacząco ułatwi mieszkańcom Osiedli Umultowo, Morasko-Radojewo i Naramowice korzystanie z zasobów Biblioteki Raczyńskich.Zespół Obradował w składzie: Justyna Makowska - Dyrektor Wydziału Kultury, Katarzyna Kniotek - pracownik Wydziału KulturyKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - tak8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - tak- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 200 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 30 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 200 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 30 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie