Poznański Kosmos edukacja na wyciągniecię ręki
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Poznański Kosmos edukacja na wyciągniecię ręki
Skrócony opis projektu
Model Układu Słonecznego w skali 1:2.000.000.000 ulokowanego wzdłuż Warstostrady.
Opis projektu
Projekt zakłada stworzenie w przestrzeni miejskiej wielkoskalowego modelu Układu Słonecznego w skali 1:2 000 000 000. Słońce (średnica ok. 70 cm) zostanie umieszczone na cyplu przy Starym Porcie, a kolejne planety będą rozmieszczone w odpowiednich odległościach wzdłuż Wartostrady – od Merkurego (ok 29m od startu) po Neptuna, który znajdzie się ponad 2 kilometry od "Słońca".
W celu zapewnienia trwałości modele zostaną stworzone ze stali lub brązu i osadzone na betonowych postumentach. Każdy punkt będzie oznaczony trwałą tablicą informacyjną z ciekawostkami, grafiką planety, kodem QR prowadzącym do materiałów edukacyjnych oraz informacją o skali modelu. Jeśli możliwości techniczne i koszty pozwolą, możliwe jest także oświetlenie modeli - być może poprzez niewielkie lampy solarne.
W celu zapewnienia trwałości modele zostaną stworzone ze stali lub brązu i osadzone na betonowych postumentach. Każdy punkt będzie oznaczony trwałą tablicą informacyjną z ciekawostkami, grafiką planety, kodem QR prowadzącym do materiałów edukacyjnych oraz informacją o skali modelu. Jeśli możliwości techniczne i koszty pozwolą, możliwe jest także oświetlenie modeli - być może poprzez niewielkie lampy solarne.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wzdłuż Wartostrady - Szczegółowe punkty w załącznikachInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Model zaczyna się na cyplu przy starym porcie i ciągnie wzdłuż wartostrady na południeUzasadnienie realizacji projektu
Model Układu Słonecznego na wielką skalę to unikatowe połączenie edukacji i punktów turystycznych osadzonych w przestrzeni publicznej. Projekt rozwija świadomość astronomiczną mieszkańców, szczególnie dzieci i młodzieży, w atrakcyjnej formie plenerowej. Dzięki rozproszeniu punktów sprzyja spacerom, rowerowym wycieczkom i aktywnemu odkrywaniu. Poza walorem edukacyjnym na pewno stanie się sporą atrakcją turystyczną, gdyż niewiele miast może poszczycić się takim projektem.
Tego typu instalacje funkcjonują z powodzeniem w kilku miastach na świecie, przyciągając uwagę i zachwyt – warto, by podobne rozwiązanie znalazło się także u nas.
Tego typu instalacje funkcjonują z powodzeniem w kilku miastach na świecie, przyciągając uwagę i zachwyt – warto, by podobne rozwiązanie znalazło się także u nas.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Model dostępny będzie na terenach miejskich ogólnodostępnych, wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego, który stworzony jest z myślą o niwelowaniu barier architektonicznych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Projekt + dokumentacja techniczna + obliczenia astronomiczne i geodezyjne w celu wyznaczenia dokładnych punktów | 100 000 |
Stworzenie modeli ze stali lub brązu, tabliczek z informacjami ociałach niebieskich i kodami QR jako odnośników do informacji online (być może w podpiętej pod stronę miasta z informacjami o projekcie) oraz montaż elementów w docelowych lokalizacjach. | 300 000 |
SUMA: | 400 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 5 000 |
Dodatkowe załączniki
Podgląd satelitarny na proponowane umiejscowienie elementów instalacji z dokładnością do 2 metrów | Uk_ad_S_oneczny_mapa_satelitarna_lokacje.pdf |
Lista numerów działek będących we własności Miasta | Uk_ad_S_oneczny_dzia_ki.jpg |
Zdjęcia poglądowe identycznego projektu w Melbourne i w Rzeszowie | Przyk_ad_instalacji.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu.
Wskazane przez wnioskodawcę nieruchomości są własnością Miasta Poznania (04/10/69/1, 04/16/63/3, 04/16/63/4, 04/16/93/11, 51/33/14/3 ,61/16/7/3). Wnioskodawca określił dokładną lokalizację i wskazał, że są to tereny zlokalizowane bezpośrednio przy wartostradzie.
Z uwagi na charakterystykę projektu oraz lokalizację, prosimy o zaopiniowanie projektu przez następujące jednostki: Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, Wydział Klimatu i Środowiska, Zarząd Dróg Miejskich, Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA), Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ), Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU) oraz Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).
Zaznaczamy, że:
1. ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie nakładów przez ZDM lub ZZM.
2. ewentualna realizacja możliwa jest na częściach nieruchomości które nie są objęte umowami dzierżawy (część wskazanych przez wnioskodawcę nieruchomości objęta jest kilkoma umowami dzierżawy).
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
tak
:: Prosimy Miejską Pracownię urbanistyczną o wydanie opinii uzupełniającej.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 23.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
- zarządca terenu : Zarząd Zieleni Miejskiej (ZZM)
-
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Pomysł ustawienia wzdłuż Wartostrady modelu Układu Słonecznego nie budzi zastrzeżeń konserwatorskich. Projekt realizowany na lewym brzegu Warty wymagać będzie uzyskania pozwolenia konserwatorskiego. Dlatego, że jest to obszar objęty ochroną konserwatorską.Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska (MKZ), Agnieszka Jakubowska, Joanna Czech, Aleksandra Dolczewska - dodatkowa rekomendacja: Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU)
-
dodatkowa rekomendacja:
Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
Karta Oceny Projektu Uzasadnienie Spółka informuje, że w obecnym kształcie projekt wymaga doprecyzowania lokalizacji planowanych elementów. Obszar wskazany we wniosku pokrywa się z terenem objętym pracami projektowymi dotyczącymi budowy przystani jachtowej i nurtowej, co powoduje bezpośrednią kolizję z opracowywaną dokumentacją. Zalecamy rozważenie przesunięcia instalacji u podnóża skarpy, gdzie nie występują ograniczenia wynikające z planowanej inwestycji. Umieszczenie ich na skarpie mogłoby natomiast naruszyć istniejący układ komunikacyjny, w szczególności ciąg pieszy, co również należałoby wziąć pod uwagę na etapie realizacji. W załączniku przesyłamy fragment projektu zagospodarowania terenu (PZT), obrazujący planowany zakres inwestycji.Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren: Model Układu Słonecznego w skali 1:2.000.000.000 ulokowanego wzdłuż Warstostrady Skrócony opis projektu: Projekt zakłada stworzenie w przestrzeni miejskiej wielkoskalowego modelu Układu Słonecznego w skali 1:2 000 000 000. Słońce (średnica ok. 70 cm) zostanie umieszczone na cyplu przy Starym Porcie, a kolejne planety będą rozmieszczone w odpowiednich odległościach wzdłuż Wartostrady – od Merkurego (ok 29m od startu) po Neptuna, który znajdzie się ponad 2 kilometry od "Słońca". W celu zapewnienia trwałości modele zostaną stworzone ze stali lub brązu i osadzone na betonowych postumentach. Każdy punkt będzie oznaczony trwałą tablicą informacyjną z ciekawostkami, grafiką planety, kodem QR prowadzącym do materiałów edukacyjnych oraz informacją o skali modelu. Jeśli możliwości techniczne i koszty pozwolą, możliwe jest także oświetlenie modeli - być może poprzez niewielkie lampy solarne. Ocena Teren: 04/10/69/1 mpzp 04/16/63/3 brak mpzp 04/16/63/4 brak mpzp 04/16/93/11 brak mpzp 51/33/14/3 61/16/7/3 teren objęty obowiązującymi mpzp – dopuszczenie lokalizacji obiektów małej architektury Modele planet mogą zostać zaliczone do obiektów małej architektury. Uchwała Krajobrazowa ustala: 1) lokalizowanie obiektów małej architektury o wysokości nie większej niż 5 m; 2) stosowanie powszechnie przyjętych materiałów budowlanych, w szczególności szkła, kamienia, betonu, tworzyw sztucznych, drewna, metali i ich kompozytów. Zmiana zagospodarowania terenu i budowa obiektów małej architektury, na terenie na obszarach nie objętych mpzp a objętych ochroną konserwatorską, wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, a następnie zgłoszenia robót budowlanych lub pozwolenia na budowę.Zespół Obradował w składzie: Joanna Sumisłąwska, Beata Horoszko-Makarska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz