BIS Park Kieszonkowy przy ulicy Wilczak
Kategoria
projekt rejonowy duży >
1 - Nowe Winogrady Północ, Nowe Winogrady Południe, Nowe Winogrady Wschód, Stare Winogrady
Nazwa projektu
BIS Park Kieszonkowy przy ulicy Wilczak
Skrócony opis projektu
Przekształcenie zaniedbanego ogrodu miejskiego w przyjazny, dostępny dla wszystkich, kameralny, sąsiedzki park kieszonkowy.
Opis projektu
Projekt zakłada przekształcenie zaniedbanego, zarośniętego ogródka miejskiego w kameralny, kieszonkowy park rekreacyjny dla mieszkańców okolicznych budynków. Główne założenia obejmują:
Oczyszczenie i uporządkowanie terenu
Oczyszczenie terenu ze śmieci i starego zniszczonego ogrodzenia.
Zabezpieczenie roślin, które są w dobrym stanie.
Usunięcie samosiejek i zdziczałych krzewów.
Wyrównanie terenu oraz przygotowanie gleby pod nasadzenia.
Zagospodarowanie przestrzeni zielonej
Nasadzenie drzew ozdobnych (np. platany, klony) w odległościach zapewniających cieniste strefy siedzące.
Posadzenie krzewów i bylin (lawenda, jaśminowiec, krzewuszka), tworzących kolorowe rabaty i bariery akustyczne od ulicy. Ze wskazaniem na rośliny miododajne, w różnych wysokościach i kolorach.
Strefa wypoczynku i rekreacji
Montaż dwóch ławek drewniano-metalowych oraz kilku leżaków drewnianych (na stałe) ustawionych w półokręgu wokół klombu.
Ułożenie nawierzchni ścieżek żwirowych łączących poszczególne strefy (wzorem przedept ow wykochchych w 2024 r w Parku Szelągowskim).
Instalacja dwóch koszy na śmieci i jednego stelaża na rowery.
Elementy ekologiczne i edukacyjne
Założenie małej łąki kwietnej z nasion rodzimych kwiatów, sprzyjających pszczołom i motylom.
Zainstalowanie dwóch budek lęgowych dla ptaków oraz hoteli dla owadów.
Oświetlenie i dostępność
Montaż energooszczędnych lamp solarnych nad ścieżkami, zapewniających bezpieczeństwo po zmroku.
Szerokie alejki wyłożone dobranym materiałem, umożliwiającym wjazd wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.
Harmonogram i realizacja
Prace przygotowawcze i porządkowe: marzec–kwiecień 2026 (usunięcie odpadów i samosiejek).
Budowa infrastruktury (nawierzchnie, ławeczki, oświetlenie): maj - sierpień 2026.
Nasadzenia drzew, krzewów i łąki kwietnej: wrzesień 2026.
Końcowe porządki, montaż tablicy informacyjnej i odbiory: październik 2026.
Oczyszczenie i uporządkowanie terenu
Oczyszczenie terenu ze śmieci i starego zniszczonego ogrodzenia.
Zabezpieczenie roślin, które są w dobrym stanie.
Usunięcie samosiejek i zdziczałych krzewów.
Wyrównanie terenu oraz przygotowanie gleby pod nasadzenia.
Zagospodarowanie przestrzeni zielonej
Nasadzenie drzew ozdobnych (np. platany, klony) w odległościach zapewniających cieniste strefy siedzące.
Posadzenie krzewów i bylin (lawenda, jaśminowiec, krzewuszka), tworzących kolorowe rabaty i bariery akustyczne od ulicy. Ze wskazaniem na rośliny miododajne, w różnych wysokościach i kolorach.
Strefa wypoczynku i rekreacji
Montaż dwóch ławek drewniano-metalowych oraz kilku leżaków drewnianych (na stałe) ustawionych w półokręgu wokół klombu.
Ułożenie nawierzchni ścieżek żwirowych łączących poszczególne strefy (wzorem przedept ow wykochchych w 2024 r w Parku Szelągowskim).
Instalacja dwóch koszy na śmieci i jednego stelaża na rowery.
Elementy ekologiczne i edukacyjne
Założenie małej łąki kwietnej z nasion rodzimych kwiatów, sprzyjających pszczołom i motylom.
Zainstalowanie dwóch budek lęgowych dla ptaków oraz hoteli dla owadów.
Oświetlenie i dostępność
Montaż energooszczędnych lamp solarnych nad ścieżkami, zapewniających bezpieczeństwo po zmroku.
Szerokie alejki wyłożone dobranym materiałem, umożliwiającym wjazd wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.
Harmonogram i realizacja
Prace przygotowawcze i porządkowe: marzec–kwiecień 2026 (usunięcie odpadów i samosiejek).
Budowa infrastruktury (nawierzchnie, ławeczki, oświetlenie): maj - sierpień 2026.
Nasadzenia drzew, krzewów i łąki kwietnej: wrzesień 2026.
Końcowe porządki, montaż tablicy informacyjnej i odbiory: październik 2026.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
działka na zbiegu ulicy Wilczak/ Wilczak około numeru 22 o wymiarach ok 20 x 40 m (~800 m2)Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
obecny dziki ogród - lokalizacja działki na załączonej mapceUzasadnienie realizacji projektu
Obecnie zaniedbany, zarośnięty ogródek miejski stanowi „szarą strefę” – nieużytkowaną przestrzeń, która nie służy nikomu, jest miejscem porzuconych odpadów oraz przebywania osób z chorobą alkoholową z okolicy, a przez to zagrożeniem dla bezpieczeństwa mieszkańców. Przekształcenie tego terenu w kieszonkowy park pozwoli na odzyskanie terenu dla społeczności, podniesienie estetyki okolicy oraz wyeliminowanie miejsc, gdzie może gromadzić się dzika roślinność i śmieci. Zadbana zieleń wpłynie na poprawę jakości powietrza, stworzy przestrzeń relaksu i integracji sąsiedzkiej, a instalacja ławek i ścieżek przyczyni się do aktywnego wypoczynku seniorów, rodzin z dziećmi oraz osób mieszkających wokół. Projekt wzmocni poczucie wspólnoty, zwiększy bezpieczeństwo oraz nada nowe funkcje dotychczas nieużywanemu skrawkowi miasta.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt zapewnia bezprogowe, utwardzone alejki o szerokości co najmniej 120 cm, umożliwiające swobodny przejazd wózkiem inwalidzkim i wózkiem dziecięcym. Nawierzchnia ścieżek jest równa i odporna na poślizg, a krawędzie wyposażono w kontrastowe oznaczenia graficzne. Ławki mają odpowiednią wysokość siedziska oraz podłokietniki, ułatwiające osobom z ograniczoną mobilnością wstawanie i siadanie. Tablica informacyjna oraz oznaczenia kierunkowe będą wykonane w kontrastowych barwach i dużej czcionce. Lampy solarne rozmieszczone są równomiernie, aby zapewnić dobre oświetlenie bez oślepiania. Całość zaprojektowano z uwzględnieniem przestrzeni manewrowej przed każdym elementem małej architektury, co ułatwi korzystanie wszystkim grupom użytkowników.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Roślinność (drzewa, krzewy, byliny, łąka kwietna) | 46 200 |
Mała architektura wypoczynkowa (ławki, leżaki) | 20 000 |
Infrastruktura porządkowa i użytkowa (kosze, stojak rowerowy) | 3 650 |
Elementy edukacyjne i ekologiczne (budki lęgowe, hotele dla owadów) | 900 |
Oświetlenie solarne | 24 000 |
Nawierzchnie i projekt zagospodarowania terenu (ścieżki + projekt) | 120 000 |
SUMA: | 214 750 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 60 000 |
Dodatkowe załączniki
1 - lokalizacja na mapie | 1 - lokalizacja na mapie.png |
2 - lokalizacja ogrodu - parku | 2 - lokalizacja ogrodu - parku.jpg |
3 - widok na ogród z 1 piętra | 3 - widok na ogr_d z 1 pi_tra.jpg |
4 - stan obecny 31.05.2025 | 4 - stan obecny 31.05.2025.jpg |
5 - stan obecny 31.05.2025 | 5 - stan obecny 31.05.2025.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami opiniuje projekt negatywnie i nie przekazuje do kolejnego etapu w związku z § 3 ust. 16 pkt. 6), załącznika nr 1 do uchwały Nr Nr XVII/318/IX/2025 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 1 kwietnia 2025 r. - ZASADY I TRYB POZNAŃSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2025, który stanowi, że do PBO26 nie mogą być zgłaszane projekty „które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej gotowości do współpracy w ramach projektu w formie pisemnego oświadczenia” oraz przez wzgląd na § 3 ust. 16 pkt. 5) przywołanego załącznika, który stanowi, że do PBO25 nie mogą być zgłaszane „projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście strategiami, planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (obowiązującymi oraz opracowywanymi), innymi uchwałami Rady oraz zarządzeniami Prezydenta”. Teren opisany w zgłoszeniu jest objęty umową dzierżawy ze spółką ZKZL sp. z o.o. Spółka może prowadzić inwestycje wyłącznie w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego na zasobie nieruchomości dzierżawionych przez Spółkę od Miasta (Uchwała Nr L/777/VI/2013 Rady Miasta Poznania i Zarządzenie 342/2021/P Prezydenta Miasta Poznania). Projekt nie obejmuje budownictwa mieszkaniowego, wobec powyższego ww. projekt nie może być realizowany przez ZKZL sp. z o.o. Projekt nie może zostać zrealizowany na podstawie zarządzenia PMP 22/2024/P ani w trybie umowy in-house. Ponadto, wskazany teren objęty jest kolejną umową dzierżawy z osobą fizyczną. W związku z powyższym, projekt spełnia przesłankę o której mowa w wymienionym regulaminie (§ 3 ust. 16 pkt. 7 tj. "Do PBO26 nie mogą być zgłaszane projekty które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, prawa własności intelektualnej oraz dobra osobiste osób trzecich").
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
tak
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 21.07.2025 r.
Nie złożono odwołania