Ścieżka rowerowa zamykająca trasę Trzech Jezior
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Ścieżka rowerowa zamykająca trasę Trzech Jezior
Skrócony opis projektu
Budowa ścieżki rowerowej na odcinku Chyby-Kobylniki w celu zamknięcia rowerowej trasy Trzech Jezior: Rusałka-Strzeszynek-Kiekrz
Opis projektu
Obecnie chcąc objechać na rowerze jeziora Rusałka, Strzeszynek oraz Kiekrz mieszkańcy muszą na odcinku Chyby-Kobylniki poruszać się po drodze krajowej, gdzie samochody poruszają się z wysoką prędkością z racji ulokowania drogi poza obszarem zabudowania. Na długości odcinka brakuje utwardzonego pobocza do poruszania się rowerem, a na skrajach drogi asfalt jest już gorszej jakości. Ponadto na całym odcinku nie ma oświetlenia, co dodatkowo zwiększa zagrożenie dla osób poruszających się po zachodzie słońca.
Założeniem projektu jest budowa ścieżki rowerowej na odcinku pomiędzy Chybami, a Kobylnikami, która pozwoli mieszkańcom Poznania bezpiecznie przejechać pętlę rowerową Rusałka-Strzeszynek-Kiekrz. Ścieżka byłaby naturalnym przedłużeniem drogi pieszo-rowerowej biegnącej przez Chyby, a dalej do Baranowa i Smochowic. Z kolei od strony Kobylnik/Kiekrza po skręcie w ulicę Podjazdową prędkość samochodów jest znacznie niższa.
Założeniem projektu jest budowa ścieżki rowerowej na odcinku pomiędzy Chybami, a Kobylnikami, która pozwoli mieszkańcom Poznania bezpiecznie przejechać pętlę rowerową Rusałka-Strzeszynek-Kiekrz. Ścieżka byłaby naturalnym przedłużeniem drogi pieszo-rowerowej biegnącej przez Chyby, a dalej do Baranowa i Smochowic. Z kolei od strony Kobylnik/Kiekrza po skręcie w ulicę Podjazdową prędkość samochodów jest znacznie niższa.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Szamotulska (Chyby-Kobylniki)Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
-Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów chcących objechać jezioro Kierskie, a tym samym zachęcenie do częstszego korzystania z tej pięknej trasy oraz pobliskich terenów rekreacyjnych. Jednocześnie projekt pozwoli zmniejszyć ryzyko potrąceń rowerzystów na tym odcinku, a także potencjalnych wypadków spowodowanych wymijaniem rowerzystów przez kierowców samochodów.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Na projekcie skorzystają zarówno kierowcy, którzy przestaną obawiać się o potrącenie, a także zostanie poprawiona płynność ruchu (również dla autobusów komunikacji miejskiej) w okresie wiosenno-letnim, gdy ruch rowerowy jest wzmożony, jak i rowerzyści, których bezpieczeństwo i komfort zostaną znacząco podniesione. Ze ścieżki rowerowej jak najbardziej będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy Poznania, w tym również osoby niepełnosprawne poruszające się na przykład za pośrednictwem handbike'ów.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Ścieżka rowerowa (1400 m, szerokość 2 m) | 1 500 000 |
SUMA: | 1 500 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Trasa Trzech Jezior (Rusałka-Strzeszynek-Kiekrz) | Trasa Trzech Jezior (Rusa_ka-Strzeszynek-Kiekrz).jpg |
Mapa z fragmentem ścieżki | Mapa z fragmentem _cie_ki.jpg |
Zdjęcie fragmentu trasy | Zdj_cie fragmentu trasy.jpg |
Właściciel działki | W_a_ciciel dzia_ki.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazana przez wnioskodawcę ul. Szamotulska (DW 184) na odcinku od ul. Lipowej w Chybach do ul. Sadowej w Kobylnikach (fragment na terenie Miasta Poznania) administrowana jest przez ZDM. W związku z powyższym, prosimy ww jednostkę o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 17.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Projekt zakłada budowę odcinka drogi rowerowej o długości ok. 1500 metrów, która miałaby domknąć tzw. trasę Trzech Jezior, poprawiając spójność sieci rowerowej na obrzeżach Poznania. Inicjatywa jest zasadna z punktu widzenia rozwoju infrastruktury rowerowej, jednak realizacja projektu napotyka na szereg poważnych ograniczeń technicznych i formalnych. Przede wszystkim, planowany odcinek przebiega przez teren o skomplikowanych uwarunkowaniach przestrzennych – w pasie drogowym znajdują się drzewa, rów przydrożny oraz infrastruktura towarzysząca, co znacząco utrudnia realizację. Budowa ścieżki w tym miejscu wiązałaby się z koniecznością budowy odwodnienia, możliwą wycinką drzew oraz wykupem gruntów w celu poszerzenia pasa drogowego. Po stronie Kobylnik istniejąca infrastruktura pieszo-rowerowa nie spełnia obowiązujących przepisów ani standardów technicznych i znajduje się po przeciwnej stronie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Aby zapewnić ciągłość i bezpieczeństwo ruchu pieszego i rowerowego, niezbędna byłaby przebudowa skrzyżowania, budowa nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego, a także zapewnienie obsługi innych relacji ruchowych. Dodatkowo, w zakresie projektowanego odcinka znajdują się elementy infrastruktury transportowej – przystanki komunikacji miejskiej, przejścia dla pieszych i istniejące oświetlenie, które należałoby przebudować lub dostosować do nowych warunków. Warto również zaznaczyć, że na trasie znajduje się ciek wodny – strumień Przeźmierka, którego przekroczenie będzie wymagać budowy odpowiedniego obiektu inżynieryjnego (np. kładki lub przepustu), co zwiększa zakres i koszty zadania. W miejscowości Chyby droga dla pieszych i rowerów zlokalizowana jest dopiero za skrzyżowaniem z al. Swadzimską, co oznacza konieczność dowiązania się do istniejącej infrastruktury poza granicą miasta Poznania. Jest to rozbudowane zadanie inwestycyjne, które wykracza zakresem poza teren miasta Poznania i wymaga przeprowadzenia pełnego procesu inwestycyjnego, obejmującego projekt budowlany, uzyskanie uzgodnień, decyzji administracyjnych i pozwolenia na budowę. Koszt realizacji zadania, ze względu na jego skalę oraz konieczność przebudowy infrastruktury i wykonania prac inżynieryjnych, znacząco przekroczy 2 mln zł, co wykracza poza możliwości budżetowe Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Ze względu na złożoność techniczną, formalną oraz terytorialną, realizacja projektu w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego nie jest obecnie możliwa. Projekt może zostać rozpatrzony jako oddzielna inwestycja wieloletnia, wymagająca międzygminnej współpracy oraz zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie. W związku z powyższym, projekt jest niezgodny z § 3, pkt 14, ppkt 2) oraz § 3 pkt 16 ppkt 4) Zasad i Trybu PBO 2026, co uniemożliwia wydanie pozytywnej rekomendacji.Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian KozińskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - tak16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 500 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
Karta Oceny Projektu Uzasadnienie Brak uwag PIM.Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie.