Centrum sąsiedzkie "Przy Schronie"
Kategoria
projekt rejonowy duży >
1 - Nowe Winogrady Północ, Nowe Winogrady Południe, Nowe Winogrady Wschód, Stare Winogrady
Nazwa projektu
Centrum sąsiedzkie "Przy Schronie"
Skrócony opis projektu
Zagospodarowania schronu na Centrum Sąsiedzkiego "Przy Schronie" przeznaczonego na integrację społeczności lokalnej.
Opis projektu
Celem projektu jest rewitalizacja istniejącego schronu i przekształcenie go w Centrum Sąsiedzkie "Przy Schronie" – przestrzeń służącą integracji, aktywizacji i wsparciu społeczności lokalnej. W wielu dzielnicach brakuje dostępnych i atrakcyjnych miejsc sprzyjających międzypokoleniowym spotkaniom, budowaniu relacji sąsiedzkich oraz oddolnym inicjatywom mieszkańców. Schron, jako obiekt o dużym potencjale i unikalnej historii, daje możliwość stworzenia takiego miejsca w sposób nowatorski i funkcjonalny.
Centrum będzie miejscem otwartym dla wszystkich – niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Zakłada się organizację warsztatów, spotkań tematycznych, grup wsparcia, działań edukacyjnych i kulturalnych. Przestrzeń zostanie zaadaptowana tak, by odpowiadać różnorodnym potrzebom mieszkańców – od sali warsztatowej, przez kącik dla dzieci, po miejsce cichej pracy lub rozmów.
Projekt odpowiada na rzeczywiste potrzeby społeczności, wzmacnia kapitał społeczny oraz przeciwdziała zjawisku izolacji i wykluczenia. Dodatkowo, adaptacja istniejącej infrastruktury (schronu) wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i racjonalnego wykorzystania zasobów miejskich.
Całość prac będzie obejmowała adaptację istniejącego schronu oraz budowę nowej przestrzeni przylegającej bezpośrednio do obiektu.
Centrum będzie miejscem otwartym dla wszystkich – niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Zakłada się organizację warsztatów, spotkań tematycznych, grup wsparcia, działań edukacyjnych i kulturalnych. Przestrzeń zostanie zaadaptowana tak, by odpowiadać różnorodnym potrzebom mieszkańców – od sali warsztatowej, przez kącik dla dzieci, po miejsce cichej pracy lub rozmów.
Projekt odpowiada na rzeczywiste potrzeby społeczności, wzmacnia kapitał społeczny oraz przeciwdziała zjawisku izolacji i wykluczenia. Dodatkowo, adaptacja istniejącej infrastruktury (schronu) wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i racjonalnego wykorzystania zasobów miejskich.
Całość prac będzie obejmowała adaptację istniejącego schronu oraz budowę nowej przestrzeni przylegającej bezpośrednio do obiektu.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ul. ZiarnistaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Istniejący schron stanowiący fragment obiektów Twierdzy PoznańUzasadnienie realizacji projektu
Inwestycja ta jest odpowiedzią na realne potrzeby społeczności lokalnej w zakresie budowania więzi społecznych, przeciwdziałania izolacji oraz wspierania oddolnych inicjatyw obywatelskich. Przekształcenie niewykorzystywanego dotąd obiektu w nowoczesną przestrzeń społeczną stanowi racjonalne, ekonomiczne i zrównoważone wykorzystanie zasobów miejskich. Projekt podnosi jakość życia mieszkańców, wspiera rozwój kapitału społecznego i promuje aktywność obywatelską. Dodatkowo adaptacja obiektu może mieć walor edukacyjny – jako przykład twórczego przekształcania infrastruktury powojennej w służbie współczesnych potrzeb wspólnot lokalnych.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Obiekt będzie dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, prowadzona działalność będzie adresowana do mieszkańców z różnych grup wiekowych, począwszy od dzieci aż do seniorów.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
projekt adaptacji schronu i rozbudowy obiektu | 150 000 |
prace remontowe | 300 000 |
rozbudowa obiektu przy schronie | 350 000 |
SUMA: | 800 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany przez wnioskodawcę teren administrowany jest przez ZKZL. W związku z powyższym, prosimy ZKZL o zaopiniowanie projektu. Z uwagi na charakterystykę projektu prosimy Wydział Urbanistyki i Architektury, Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa o zaopiniowanie projektu. Zaznaczamy, że ewentualna realizacja możliwa będzie pod warunkiem wyrażenia zgody na realizacje i utrzymanie nakładów przez ZKZL. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi, czy wskazany schron nie jest częścią fortyfikacji i zgodnie z regulaminem PBO projekt może zostać zaopiniowany pozytywnie.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Adam Kwasigroch w dniu 28.07.2025 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych sp. z. o.o.
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt przyczyni się do: Wzmacniania kapitału społecznego – poprzez tworzenie warunków do współpracy, wymiany doświadczeń i budowania relacji sąsiedzkich. Przeciwdziałania izolacji i wykluczeniu społecznemu – szczególnie wśród osób starszych, samotnych lub o ograniczonym dostępie do oferty kulturalno-społecznej. Zrównoważonego rozwoju miasta – dzięki adaptacji istniejącej infrastruktury i racjonalnemu wykorzystaniu zasobów. Ożywienia przestrzeni publicznej – poprzez nadanie jej nowych, atrakcyjnych funkcji. Realizacja projektu pozwoli stworzyć miejsce, które stanie się lokalnym centrum aktywności, integracji i wsparcia, odpowiadającym na aktualne i długofalowe potrzeby mieszkańców. Ze względu na społeczną użyteczność oraz potencjał oddziaływania na szeroką grupę odbiorców, projekt zasługuje na wybór i realizację w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.Zespół Obradował w składzie: Dawid MolińskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - tak - Wymaga opinii MKZ- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - tak - Wymaga opinii WUiA- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - tak19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Schron amunicyjny (M1IVa) przy ul. Ziarnistej, pochodzący z lat 1887–1888 roku, to jeden z obiektów fortyfikacyjnych dawnej Twierdzy Poznań. Przekształcenie go w Centrum Sąsiedzkie „Przy Schronie” pozwoli tchnąć nowe życie w niewykorzystywany budynek. Podczas prac należy zadbać o to, by nie zniszczyć jego historycznego wyglądu i odpowiednio wyeksponować jego formę oraz elewację frontową. Prowadzenie prac będzie wymagało uzyskania pozwolenia konserwatorskiego.Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska (MKZ), Joanna Czech, Aleksandra Dolczewska -
dodatkowa rekomendacja:
Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wskazany teren: Istniejący schron Skrócony opis projektu: Całość prac będzie obejmowała adaptację istniejącego schronu oraz budowę nowej przestrzeni przylegającej bezpośrednio do obiektu. Powstanie przestrzeni służącą integracji, aktywizacji i wsparciu społeczności lokalnej. Ocena: Teren nie jest objęty zakresem obowiązującego mpzp. Zmiana zagospodarowania terenu, adaptacja schronu i rozbudowa (budowa nowej przestrzeni) wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a następnie pozwolenia na budowę.Zespół Obradował w składzie: Joanna Sumisławska, Beata Horoszko-Makarska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz