Ścieżka rowerowa na ul. Brzechwy


Kategoria
projekt rejonowy duży > 11 - Fabianowo-Kotowo, Górczyn, Junikowo, Kwiatowe, Ławica
Nazwa projektu
Ścieżka rowerowa na ul. Brzechwy
Skrócony opis projektu
Ścieżka rowerowa i chodnik ul. Brzechwy - odcinek południowy między Makuszyńskiego, Tuwima i Wieczorynki
Opis projektu
Dobrze zaprojektowane i właściwie zrealizowane ścieżki rowerowe stanowią bardzo ważny element sieci komunikacyjnej współczesnych miast. Rower nie jest jedynie sezonową formą rekreacji. Dla wielu mieszkańców naszego Miasta jest on codziennym środkiem transportu, który pozwala na szybkie przemieszczanie się, uniknięcie korków, a przy okazji utrzymanie dobrej kondycji fizycznej. Tam gdzie jest to możliwe należy budować asfaltowe ścieżki rowerowe oddzielone od chodników. Pozwala to na poprawę bezpieczeństwa i komfortu wszytkach uczestników ruchu. Ścieżki rowerowe spełniają swoją funkcję w właściwy sposób, jedynie gdy tworzą nieprzerwaną sieć pozwalającą na płynne i w miarę bezkolizyjne przemieszczanie się. Dlatego tak ważne jest aby systematycznie uzupełniać brakujące odcinki dróg rowerowych z zachowaniem wysokich standardów ich projektowania i wykonania. Ulica Brzechwy stanowi ważna arterię komunikacyjną Osiedla Ławica, a jako jedna z centralnych ulic Osiedla powinna też pełnić funkcje reprezentacyjną. W związku z powyższym należy zadbać o jej pełną funkcjonalność i estetykę.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ul. Brzechwy

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

południowa część ulicy na odcinku Makuszyńskiego-Tuwima-Wieczorynki
Uzasadnienie realizacji projektu
Aktualny stan drogi pieszo-rowerowej po południowej stronie ul. Brzechwy, na odcinku Makuszyńskiego-Tuwima-Wieczorynki jest bardzo zły. Brakujące i zniszczone płyty chodnikowe stanowią realne zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Nieestetyczny wygląd tej strony ul. Brzechwy kontrastuje z zadbaną północną stroną ulicy.
W ramach projektu PBO zostanie zaprojektowana nowa, funkcjonalna ścieżka rowerowa oraz oddzielny, bezpieczny chodnik dla pieszych. Prace projektowe obejmą cały odcinek Makuszyńskiego-Tuwima-Wieczorynki natomiast prace budowlane, w ramach PBO, zostaną wykonane na odcinku Makuszyńskiego-Tuwima. Takie rozwiązanie z jednej strony pozwala na zakwalifikowanie projektu jako projekt rejonowy duży (co znacząco zwiększa szanse jego finansowania) a z drugiej strony uwzględnia aspekt wkomponowania nowej infrastruktury w istniejącą już sieć szlaków komunikacyjnych w tej części Osiedla Ławica.
Remont/budowa tego odcinka ścieżki rowerowej wraz z towarzyszącym jej chodnikiem, pozwoli na połączenie z funkcjonującymi już doskonale odcinkami na ul. Złotowskiej oraz Strzegomskiej i Leśnych Skrzatów. Ten odcinek jest kluczowy dla sprawnej komunikacji w ramach rozrastającego się osiedla
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Obecny zły stan drogi pieszo-rowerowej utrudnia poruszanie się po niej osobom na wózkach inwalidzkich, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi. Ponadto rozdzielenie chodnika i ścieżki rowerowej znacząco poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja przysłuży się zarówno lokalnej społeczności oraz pozostałym mieszkańcom Miasta, którzy liczne odwiedzają ten rejon np. ze względu na Lasek Marceliński.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Budowa ścieżki rowerowej i chodnika, zgodnie z obowiązującymi przepisami i standardami, po południowej stronie ul. Brzechwy na odcinku Makuszyńskiego-Tuwima 600 000
Opracowanie dokumentacji projektowej dla ścieżki rowerowej i chodnika po południowej stronie ul. Brzechwy na odcinku Makuszyńskiego-Tuwima-Wieczorynki (bez przebudowy skrzyżowania z ul. Wieczorynki) 200 000
SUMA: 800 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Jakub Dolata
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu. Ulica administrowana jest przez Zarząd Dróg Miejskich. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu. Ponadto prosimy MIR o dodatkową opinie ze względu na charakter projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 17.07.2025

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - TAK
    Uzasadnienie Rekomendacja pozytywna
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze 15.09.25
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, K.Olejniczak, P.Gowin-Sikora, M.Woźniak, D.Koziński
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Zaplanowany budżet projektu uwzględnia maksymalne koszty zgodnie z "przykładowymi kosztami" podanymi na stronie PBO26. Przy wyliczeniach kosztów kierowałem się wartościami maksymalnymi podanymi na stronie PBO (750zł/m2 chodnika, 800zł/m2 ścieżki rowerowej). Przy obniżeniu kosztów, ale pozostawieniu ich nadal w widełkach kosztów przykładowych (650zł/m2; 700zł/m2) i szerokościach chodnika/ścieżki z aktualnego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury, projekt nadal mieści się w limicie 800 tyś. zł. Teoretycznie, przy założeniu niewiele niższych kosztów (zgodnych z "przykładowymi") możliwa jest realizacja zgodna z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanym. Poza tym, możliwa jest realizacja "do wysokości środków" co zostało zaakceptowane przez ZDM w przypadku innych projektów. Szerokość części działki drogowej (od krawężnika do granicy działki) na odcinku Makuszyńskiego -Tuwima to ponad 6,5m Szerokość części działki drogowej (od krawężnika do granicy działki) na odcinku Tuwima-Wieczorynki to ponad 7m Oba elementy (chodnik i ścieżka rowerowa) mieszczą się więc w działce drogowej będącej w posiadaniu Miasta. Nie istnieje wiec przesłanka do wykupu gruntów itd. Na odcinku ul. Brzechwy, na którym miałby być realizowany projekt NIE MA przystanku autobusowego. Zmiana lokalizacji przystanku nie jest w planach. Przystanek autobusowy zlokalizowany jest na odcinku Wieczorynki-Leśnych Skrzatów, poza obszarem objętym projektem. Zmiana jego lokalizacji lub likwidacja (o ile zasadna) może być objęta innym finansowaniem i nie koliduje z aktualnym projektem. Na odcinku, który obejmuje projekt, zlokalizowana jest ścieżka pieszo-rowerowa o parametrach zgodnych z aktualnymi przepisami lecz o złym stanie technicznym. Ponadto opinia MIR na temat tego projektu jest pozytywna. Należy więc założyć, że projekt nie stwarza problemu z punktu bezpieczeństwa ruchu. Biorąc pod uwagę fakt, że oba Rodzinne Ogródki działkowe, zlokalizowane przy ul. Brzechwy, planują wystąpienie o lokalizację wjazdów na ul. Brzechwy, a Rada Osiedla Ławica jest zainteresowana współfinansowaniem budowy/remontu odcinka Wieczorynki-Leśnych Skrzatów, projekt i przebudowa tego odcinka (nie objętego w projekcie PBO) mogą być współfinansowane przez RO i ROD, a tym samym dostosowane do powstałego (w razie sukcesu w PBO) odcinka Makuszyńskiego - Wieczorynki. Rada Osiedla Ławica, w ramach swojego budżetu, nie jest w stanie sfinansować budowy całości ścieżki i chodnika na odcinku Makuszyńskiego - Leśnych Skrzatów. Rada Osiedla Ławica, uchwałą nr IV/14/IV/2024 z dnia 14 sierpnia 2024 r. wnioskowała do Prezydenta Miasta Poznania o ujęcie tego zadań w budżecie Miasta Poznania na 2025. Szacunkowy koszt to około 3 mln zł (zgodnie z pismem ZDM-DOR.5320.3.2024.10). Środki na ten cel nie zostały uwzględnione w budżecie Miasta, co w skazuje, że Miasto nie dysponuje wolnymi środkami na ten cel. W związku z powyższym budowa tej trasy jest możliwa tylko w odcinkach, przy udziale środków z PBO. Blokowanie konkretnego projektu, który sam w sobie jest możliwy do realizacji, tylko ze względu na fakt, że dalszy odcinek, istniejącej infrastruktury jest niekompatybilny, jest bezzasadne. ZDM w aktualnej edycji PBO zaopiniował pozytywnie konkurencyjny projekt "Rowerowa Głogowska" w ramach którego zrealizowana miałaby być odnowa odcinka wzdłuż ul. Głogowskiej po stronie południowo-wschodniej między Czempińską a Rawicką. Szacunkowy koszt tego projektu (zgodnie z "przykładowymi kosztami" - 550zł/m2 za remont ścieżko rowerowej) wynosi ponad 700'000 zł (dł. 453 m x szer. 3m) co ponad dwukrotnie przekracza koszty zaplanowane w projekcie. Mimo to ZDM opiniował projekt pozytywnie. Ponadto projekt zakłada "wyzerowanie/likwidację krawężników na przejazdach rowerowych". Na odcinku wskazanym w projekcie krawężniki są "wyzerowane". Wskazuje to na błąd merytoryczny. W związku z przytoczonymi powyżej argumentami, nie widzę przesłanek do negatywnej opinii dla projektu “Ścieżka rowerowa na ul. Brzechwy” i proszę o jego wpisanie na listę projektów biorących udział w głosowaniu.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Realizacja projektu w zaproponowanym kształcie wymaga kompleksowego podejścia projektowego, które zapewni spójność z istniejącym fragmentem drogi pieszo-rowerowej. Konieczne jest przeprowadzenie pełnego procesu projektowego, obejmującego m.in. analizę uwarunkowań terenowych, komunikacyjnych oraz zgodności z obowiązującymi normami techniczno-budowlanymi. Wskazane w zgłoszeniu wymiary są niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi, co uniemożliwia realizację inwestycji bez istotnych zmian w założeniach. W ramach zadania – ze względów bezpieczeństwa uczestników ruchu (w tym pieszych, rowerzystów oraz osób korzystających z komunikacji miejskiej) oraz z uwagi na konieczność powiązania istniejących odcinków infrastruktury rowerowej – niezbędna będzie zmiana lokalizacji zatoki przystankowej i jej przesunięcie przed skrzyżowanie. Dodatkowo, w rejonie ul. Wieczorynki istniejący pas drogowy jest zbyt wąski, aby umożliwić realizację inwestycji w obecnym kształcie, co wiąże się z koniecznością wykupu gruntów niebędących własnością Miasta Poznania. Wstępna analiza kosztów wskazuje, że szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia przekracza wartość projektu rejonowego, która wynosi około 1,2 mln zł. Z tych powodów projekt, mimo słusznej idei poprawy infrastruktury rowerowej, wymaga znacznych modyfikacji oraz przeprowadzenia pełnej dokumentacji projektowej, co w obecnym kształcie przekracza zarówno możliwości finansowe, jak i techniczne w ramach budżetu obywatelskiego w rejonie. Tym samym projekt pozostaje niezgodny z § 3, pkt 14, ppkt 2) oraz pkt. 16, ppkt. 4) Zasad i Trybu PBO2026, co uniemożliwia wydanie pozytywnej rekomendacji. Wnioskodawca nie wyraził zgody na przekwalifikowanie poniższego projektu na projekt ogólnomiejski.
    Zespół Obradował w składzie: Krzysztof Olejniczak, Radosław Ciesielski, Piotr Libicki, Grzegorz Pluta, Ireneusz Woźny, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - nie
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - tak
    16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie
    19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - nie
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 800 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Miejski Inżynier Ruchu (MIR)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie BMIR nie zgłasza uwag do projektu w zakresie dróg publicznych.
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Dondajewski, Maciej Teresiak
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie Wg danych SIP: PSG; Modernizacja ciągów redukcyjnych na stacji II stopnia Poznań Brzechwy, modernizacja stacji gazowej; 01-01-2025 do 31-12-2025; ID: 2097
    Zespół Obradował w składzie: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:

  • dodatkowa rekomendacja: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, bez zastrzeżeń. Budowa ścieżki rowerowej nie będzie miała znacznego wpływu na istniejące tereny zieleni.
    Zespół Obradował w składzie: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE ŁAWICA
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt jest szczególnie istotny dla mieszkańców Osiedla Ławica gdyż bezpośrednio wpływa na poprawę infrastruktury komunikacyjnej. Jego realizacja pozwoli na rozpoczęcie kompleksowej przebudowy chodnika i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Brzechwy, co znacząco poprawi wygodę i bezpieczeństwa przemieszczania się i estetykę w tym rejonie.
    Zespół Obradował w składzie: Mieczysław Bittner, Maciej Ciborski, Jakub Dolata, Renata Paterczyk
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.