Monitoring wjazdów- bezpieczne osiedle Orła Białego
Kategoria
projekt rejonowy duży >
8 - Chartowo, Rataje, Żegrze
Nazwa projektu
Monitoring wjazdów- bezpieczne osiedle Orła Białego
Skrócony opis projektu
Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla Orła Białego poprzez rozbudowę miejskiego systemu monitoringu.
Opis projektu
"Oko Orła, czyli projekt pod hasłem bezpieczni na Osiedlu Orła Białego – Monitoring Wjazdów"
Potrzeba bezpieczeństwa, a w szczególności w miejscu zamieszkania, to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców składam wniosek o rozbudowę monitoringu miejskiego w newralgicznych punktach – mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców, ale także osób z sąsiednich lokalizacji (Os. Czecha, Os. Stare Żegrze). Proponowane punkty (wstępnie 8) to kamery monitorujące wjazdy na osiedle (teren nieruchomości we władaniu Miasta Poznania) wzdłuż Kurlandzkiej do Ronda Bł.N. Tułasiewicz oraz od ronda do ul. Żegrze wzdłuż ul. Bobrzańskiej dostarczą dostęp do monitoringu, którego nie ma na danym obszarze. Szczegółowe punkty są do ustalenia pod względem optymalizacji kosztów.
Najważniejsze korzyści z montażu kamer na wjazdach do osiedla to m.in.:
1. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców - powstrzymuje przed działaniami przestępczymi typu: kradzieże, włamania do mieszkań/piwnic, akty wandalizmu/dewastacji, kradzież aut, kradzieże elementów wyposażenia aut (katalizatory, radia, itd.) oraz włamań do samochodów/pomaga szybko identyfikować sprawców zdarzeń.
2. Rejestrowanie ruchu pojazdów i osób - monitoring pozwala ustalić, kto wjechał lub opuścił osiedle w danym czasie, co może wspomóc Policję lub Straż Miejską w dochodzeniach.
3. Szybsza reakcja służb - w przypadku zdarzenia (np. kolizji, bójki, zagrożenia), nagrania ułatwiają ocenę sytuacji i ustalenie winnych.
4. Ochrona mienia wspólnego - kamery przy wjazdach ograniczają ryzyko zniszczenia infrastruktury osiedla.
5. Budowanie poczucia wspólnoty i odpowiedzialności - mieszkańcy czują się bardziej zaangażowani w życie osiedla, widząc dbałość o bezpieczeństwo.
6. Wyższy standard i prestiż osiedla - nowoczesna infrastruktura zwiększa atrakcyjność osiedla np. dla rodzin i inwestorów.
Montaż kamer przy wjazdach umożliwi ponadto rejestrowanie pojazdów oraz osób wjeżdżających i opuszczających osiedle, co znacząco zwiększy skuteczność działań prewencyjnych i interwencyjnych służb porządkowych. System monitoringu będzie także istotnym wsparciem przy identyfikacji sprawców ewentualnych aktów wandalizmu, kradzieży czy innych zdarzeń zagrażających porządkowi publicznemu, ponieważ wjazdy/wyjazdy stanowią drogę ucieczki z miejsca zdarzenia.
Potrzeba bezpieczeństwa, a w szczególności w miejscu zamieszkania, to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców składam wniosek o rozbudowę monitoringu miejskiego w newralgicznych punktach – mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców, ale także osób z sąsiednich lokalizacji (Os. Czecha, Os. Stare Żegrze). Proponowane punkty (wstępnie 8) to kamery monitorujące wjazdy na osiedle (teren nieruchomości we władaniu Miasta Poznania) wzdłuż Kurlandzkiej do Ronda Bł.N. Tułasiewicz oraz od ronda do ul. Żegrze wzdłuż ul. Bobrzańskiej dostarczą dostęp do monitoringu, którego nie ma na danym obszarze. Szczegółowe punkty są do ustalenia pod względem optymalizacji kosztów.
Najważniejsze korzyści z montażu kamer na wjazdach do osiedla to m.in.:
1. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców - powstrzymuje przed działaniami przestępczymi typu: kradzieże, włamania do mieszkań/piwnic, akty wandalizmu/dewastacji, kradzież aut, kradzieże elementów wyposażenia aut (katalizatory, radia, itd.) oraz włamań do samochodów/pomaga szybko identyfikować sprawców zdarzeń.
2. Rejestrowanie ruchu pojazdów i osób - monitoring pozwala ustalić, kto wjechał lub opuścił osiedle w danym czasie, co może wspomóc Policję lub Straż Miejską w dochodzeniach.
3. Szybsza reakcja służb - w przypadku zdarzenia (np. kolizji, bójki, zagrożenia), nagrania ułatwiają ocenę sytuacji i ustalenie winnych.
4. Ochrona mienia wspólnego - kamery przy wjazdach ograniczają ryzyko zniszczenia infrastruktury osiedla.
5. Budowanie poczucia wspólnoty i odpowiedzialności - mieszkańcy czują się bardziej zaangażowani w życie osiedla, widząc dbałość o bezpieczeństwo.
6. Wyższy standard i prestiż osiedla - nowoczesna infrastruktura zwiększa atrakcyjność osiedla np. dla rodzin i inwestorów.
Montaż kamer przy wjazdach umożliwi ponadto rejestrowanie pojazdów oraz osób wjeżdżających i opuszczających osiedle, co znacząco zwiększy skuteczność działań prewencyjnych i interwencyjnych służb porządkowych. System monitoringu będzie także istotnym wsparciem przy identyfikacji sprawców ewentualnych aktów wandalizmu, kradzieży czy innych zdarzeń zagrażających porządkowi publicznemu, ponieważ wjazdy/wyjazdy stanowią drogę ucieczki z miejsca zdarzenia.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Wjazdy na teren osiedla (teren nieruchomości we władaniu Miasta Poznania) od strony ul. Kurlandzkiej oraz ul. BobrzańskiejInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Powyższe lokalizacje uzupełnią istniejący monitoring od ul. ŻegrzeUzasadnienie realizacji projektu
Monitoring na Osiedlu Orła Białego nie tylko zwiększy poczucie bezpieczeństwa mieszkańców, ale przede wszystkim zmieni postrzeganie naszego osiedla. Dotychczas bowiem sprawcy czuli się bezkarni ze względu na anonimowość. Monitoring, jak pokazują przykłady innych osiedli, odstrasza potencjalnych sprawców wykroczeń i przestępstw, ogranicza dewastacje, kradzieże oraz zapobiega kradzieżom samochodów, włamaniom oraz uszkodzeniom mienia. Ponadto wypełni 'białą plamę' pod kątem działań Policji, Straży Miejskiej oraz stanowić będzie rozbudowę infrastruktury dla Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa UM Poznań, a tym samym stanowić narzędzie prewencyjne oraz zwiększające szansę na wykrycie przestępstw i wykroczeń już w momencie ich popełniania. System kamer zostanie zintegrowany z istniejącym miejskim centrum monitoringu, a ich ostateczna lokalizacja zostanie ustalona tak, aby wspomóc pracę powyższych jednostek.
Warto podkreślić, że realizacja projektu nie wywoła żadnych negatywnych skutków społecznych dla mieszkańców.
Warto podkreślić, że realizacja projektu nie wywoła żadnych negatywnych skutków społecznych dla mieszkańców.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt ma charakter prospołeczny, ogólnodostępny i uniwersalny ponieważ obejmuje wszystkich, niezależnie od wieku – z jego efektów korzystać będą wszyscy mieszkańcy osiedla.
Instalacja monitoringu to inwestycja w spokój, prewencję oraz realną ochronę mieszkańców i ich mienia. Monitoring wjazdów to pierwszy etap projektu (dalsze etapy w przyszłości obejmą inne miejsca na osiedlu), który stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców. Monitoring poprawi nie tylko realne bezpieczeństwo, ale również poczucie komfortu mieszkańców. Ponadto poprawa bezpieczeństwa - wpłynie pozytywnie na atrakcyjność osiedla jako miejsca do życia, sprzyjając integracji sąsiedzkiej i wspólnemu dbaniu o przestrzeń wspólną.
Wniosek wpisuje się w ideę bezpiecznego miasta oraz obowiązujące powszechnie standardy monitoringu wizyjnego w mieście Poznań, o czym często mówi Zastępca Prezydenta Miasta Poznania - pan Wiśniewski: Chcemy, żeby mieszkańcy czuli się w nim jak najlepiej. Jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa w mieście jest rozbudowa systemu monitoringu. Kamery nie rozwiązują wszystkich problemów, ale praktyka pokazuje, że są skuteczne.
Instalacja monitoringu to inwestycja w spokój, prewencję oraz realną ochronę mieszkańców i ich mienia. Monitoring wjazdów to pierwszy etap projektu (dalsze etapy w przyszłości obejmą inne miejsca na osiedlu), który stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców. Monitoring poprawi nie tylko realne bezpieczeństwo, ale również poczucie komfortu mieszkańców. Ponadto poprawa bezpieczeństwa - wpłynie pozytywnie na atrakcyjność osiedla jako miejsca do życia, sprzyjając integracji sąsiedzkiej i wspólnemu dbaniu o przestrzeń wspólną.
Wniosek wpisuje się w ideę bezpiecznego miasta oraz obowiązujące powszechnie standardy monitoringu wizyjnego w mieście Poznań, o czym często mówi Zastępca Prezydenta Miasta Poznania - pan Wiśniewski: Chcemy, żeby mieszkańcy czuli się w nim jak najlepiej. Jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa w mieście jest rozbudowa systemu monitoringu. Kamery nie rozwiązują wszystkich problemów, ale praktyka pokazuje, że są skuteczne.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Budowa sieci rozdzielczej wzdłuż Kurlandzkiej (od ul. Żegrze do Ronda), budowa punktów kamerowych prz ul. Kurlandzkiej, budowa punktów kamerowych przy ul. Bobrzańskiej
|
780 000 |
SUMA: | 780 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 18 000 |
Dodatkowe załączniki
Logo | Logo monitoring.png |
Statystyki | Informacja od Policji.pdf |
Logo w2 | Logo.png |
Mapka | PlanSytuachyjny-WjazdyNaOrlaBialego(1).jpg |
Wstępny kosztorys | Wst_pny kosztorys.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami UMP przekazuje projekt do kolejnego etapu z uwagami.
Wskazane lokalizacje (ul. Żegrze, Bobrzańska, Kurlandzka) administrowane są przez Zarząd Dróg Miejskich. W związku z powyższym, prosimy ZDM o zaopiniowanie projektu.
Zwracamy uwagę, że ewentualna realizacje projektu możliwa jest jedynie na terenie pasów dróg publicznych administrowanych przez ZDM.
Zwracamy uwagę, iż działka oznaczona geodezyjnie jako 06/30/1/6 jest przedmiotem postępowania, które mogłoby uniemożliwić realizację projektu na obszarze przedmiotowej nieruchomości. W związku z powyższym, przedmiotowa nieruchomość nie może być częścią projektu.
Ze względu na charakter projektu prosimy Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa o wydanie opinii uzupełniającej.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Adam Kwasigroch i Martin Radziwonka w dniu 22.07.2025
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wydział rekomenduje projekt - jednostki odpowiedzialne za bezpieczeństwo składały wnioski o instalację monitoringu w lokalizacjach ujętych w projekcie. Projekt realizowany będzie do kwoty budżetu inwestycyjnego i wyłącznie na terenach będących we władaniu Prezydenta Miasta Poznania z wyłączeniem działki wspomnianej przez WGN w uzasadnieniu tj. 06/30/1/6. WZKiB potwierdza, że realizacja projektu będzie w pasie drogowym administrowanym przez ZDM, w związku z czym wniosek WGN o opiniowanie ZDM jest uzasadniony.Zespół Obradował w składzie: Anna Frankowska, Krzysztof DuszakKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 780 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 18 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 780 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 18 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE ŻEGRZE
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Adamczyk Bartłomiej, Chomicz Maria, Dolata Iwona, Grajewska-Kulda Maria, Hordecki Marcin, Korbik Marcin, Nawrocka Ewa, Piotrowska Ewa, Rachwał Lesław, Siekierska Iliana, Trafny Mateusz, Włodarczak Łukasz, Zbyszewski PiotrKryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak