Komfort akustyczny dla ratajskich przedszkolaków
Kategoria
projekt rejonowy duży >
8 - Chartowo, Rataje, Żegrze
Nazwa projektu
Komfort akustyczny dla ratajskich przedszkolaków
Skrócony opis projektu
Modernizacja sal przedszkolnych w zakresie poprawy warunków akustycznych - program pilotażowo/edukacyjny
Opis projektu
Projekt zakłada modernizację przedszkoli w zakresie poprawy warunków akustycznych dla dzieci i kadry pedagogicznej.
Celem projektu jest budowanie świadomości rodziców, kadry pedagogicznej i jednostek odpowiedzialnych za prowadzenie placówek w zakresie wpływu prawidłowego komfortu akustycznego na poziom nauczania i ogólny dobrostan psycho-fizyczny dzieci i wszystkich pracowników przedszkoli.
W ramach projektu planuje się przeprowadzenie modernizacji w reprezentatywnych salach w trzech przedszkolach publicznych na Ratajach, które zgłosiły chęć udziału w programie, tj. Przedszkola nr 20, 21 i 178. modernizacja polegać będzie na montażu paneli akustycznych klejonych lub podwieszanych do stropu wraz z panelami montowanymi do ścian i belek podstropowych. Ustroje akustyczne zostaną profesjonalnie zaprojektowane i wykonane aby spełnić wymagania akustyczne w sposób optymalny.
Aspektem edukacyjnym będą badania akustyczne i ankieta wśród nauczycieli przeprowadzone przed ingerencją i po modernizacji aby potwierdzić różnicę wyników. Badania akustyczne zobrazują skalę przekroczonych norm w sytuacji bez ingerencji, a ankieta pokaże subiektywne odczucia użytkowników.
Zapewnienie właściwych parametrów akustycznych wynika z przepisów techniczno-budowlanych i należy sukcesywnie dążyć do spełnienia wymagań we wszystkich przestrzeniach edukacyjnych. Niestety z racji swojego wieku i braku stosownych wymagań w przeszłości większość budynków edukacyjnych nie spełnia oczekiwań w tym zakresie. Ze wstępnych badań sal, które miałyby zostać zmodernizowane wynika, że poziom hałasu jest w nich przekroczony kilkukrotnie. Hałas w jakim przebywają ludzie wpływa znacząco na sposób ich funkcjonowania. Potwierdzają to badania przeprowadzane w szkołach, które zostały zmodernizowane, np. w Warszawie, gdzie poziom skupienia znacząco wzrósł po modernizacji, a spadł poziom rozdrażnienia, rozkojarzenia i zmęczenia wśród dzieci. Wśród nauczycieli po modernizacji znacząco spadła ilość zwolnień z powodów zdrowotnych, a wzrosła efektywność i chęć do pracy.
Celem projektu jest budowanie świadomości rodziców, kadry pedagogicznej i jednostek odpowiedzialnych za prowadzenie placówek w zakresie wpływu prawidłowego komfortu akustycznego na poziom nauczania i ogólny dobrostan psycho-fizyczny dzieci i wszystkich pracowników przedszkoli.
W ramach projektu planuje się przeprowadzenie modernizacji w reprezentatywnych salach w trzech przedszkolach publicznych na Ratajach, które zgłosiły chęć udziału w programie, tj. Przedszkola nr 20, 21 i 178. modernizacja polegać będzie na montażu paneli akustycznych klejonych lub podwieszanych do stropu wraz z panelami montowanymi do ścian i belek podstropowych. Ustroje akustyczne zostaną profesjonalnie zaprojektowane i wykonane aby spełnić wymagania akustyczne w sposób optymalny.
Aspektem edukacyjnym będą badania akustyczne i ankieta wśród nauczycieli przeprowadzone przed ingerencją i po modernizacji aby potwierdzić różnicę wyników. Badania akustyczne zobrazują skalę przekroczonych norm w sytuacji bez ingerencji, a ankieta pokaże subiektywne odczucia użytkowników.
Zapewnienie właściwych parametrów akustycznych wynika z przepisów techniczno-budowlanych i należy sukcesywnie dążyć do spełnienia wymagań we wszystkich przestrzeniach edukacyjnych. Niestety z racji swojego wieku i braku stosownych wymagań w przeszłości większość budynków edukacyjnych nie spełnia oczekiwań w tym zakresie. Ze wstępnych badań sal, które miałyby zostać zmodernizowane wynika, że poziom hałasu jest w nich przekroczony kilkukrotnie. Hałas w jakim przebywają ludzie wpływa znacząco na sposób ich funkcjonowania. Potwierdzają to badania przeprowadzane w szkołach, które zostały zmodernizowane, np. w Warszawie, gdzie poziom skupienia znacząco wzrósł po modernizacji, a spadł poziom rozdrażnienia, rozkojarzenia i zmęczenia wśród dzieci. Wśród nauczycieli po modernizacji znacząco spadła ilość zwolnień z powodów zdrowotnych, a wzrosła efektywność i chęć do pracy.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Rataje, osiedle Orła BiałegoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Przedszkole nr 20, Przedszkole nr 21, Przedszkole nr 178Uzasadnienie realizacji projektu
Warunki akustyczne w jakich funkcjonują na co dzień ludzie mają znaczący wpływ na poziom ich życia. Problem zbyt wysokiego poziomu hałasu dotyka szczególnie dzieci, które potrzebują odpowiednich warunków aby prawidłowo odbierać różne bodźce i harmonijnie się rozwijać. Skupienie się na najprostszych zadaniach może być bardzo utrudnione w salach, w których permanentnie jest za głośno. Do przedszkoli publicznych uczęszcza również sporo dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, jak np. dla których poprawa warunków akustycznych byłaby nieocenionym wsparciem w prawidłowym postrzeganiu świata.
Intencją autorów projektu jest zwrócenie uwagi na wpływ hałasu na poziom życia i propozycja rozwiązania go poprzez konkretne działania. Zaczynając od kilku sal, jesteśmy przekonani, że docelowo uda się realnie wpłynąć na komfort wszystkich poznańskich przedszkolaków, uczniów i nauczycieli.
Intencją autorów projektu jest zwrócenie uwagi na wpływ hałasu na poziom życia i propozycja rozwiązania go poprzez konkretne działania. Zaczynając od kilku sal, jesteśmy przekonani, że docelowo uda się realnie wpłynąć na komfort wszystkich poznańskich przedszkolaków, uczniów i nauczycieli.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt uwzględnia potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, tj. dzieci z zaburzonym odbieraniem bodźców, podatne na nadpobudliwość, dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i wymagające większego komfortu aby móc się skupić.
Projekt z racji swojej lokalizacji i funkcji jaką pełnią przedszkola nie zakłada możliwości korzystania z niego przez wszystkich mieszkańców. Ze względów bezpieczeństwa ii organizacyjnych nie jest możliwe udostępnianie sal dla wszystkich mieszkańców. Natomiast realizacja projektu wpływa na wszystkich mieszkańców, których dzieci uczęszczają lub mogą uczęszczać do wskazanych przedszkoli.
Projekt z racji swojej lokalizacji i funkcji jaką pełnią przedszkola nie zakłada możliwości korzystania z niego przez wszystkich mieszkańców. Ze względów bezpieczeństwa ii organizacyjnych nie jest możliwe udostępnianie sal dla wszystkich mieszkańców. Natomiast realizacja projektu wpływa na wszystkich mieszkańców, których dzieci uczęszczają lub mogą uczęszczać do wskazanych przedszkoli.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
projekt ustrojów akustycznych i wykonanie modernizacji minimum trzech sal w każdym z trzech wskazanych przedszkoli, łącznie minimum 9 sal | 600 000 |
badania akustyczne przed i po realizacji z opracowaniem i udostepnieniem raportu uwzględniającego wyniki ankiet użytkowników. | 50 000 |
SUMA: | 650 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
zgoda | Przedszkole 178.pdf |
zgoda | Przedszkole nr 20.pdf |
zgoda | Przedszkole nr 21.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Oświaty
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Rekomendacja negatywna, projekt nie spełnia kryterium ogólnodostępności (§ 3 ust. 14 pkt 3 Zasad PBO). Beneficjentem projektu będzie tylko i wyłącznie społeczność przedszkolna.Zespół Obradował w składzie: Przemysław Foligowski, Piotr GarlaczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO26. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - nie7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2026 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzania czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie15. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie16. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak17. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie18. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska? - nie19. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 650 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 650 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO26? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie